Het grote menstruatiecuptopic

O, gelukkig dat je thuis was!

Ja, wel jammer van het geld. Maar daarvoor gebruikte ik ook een cup en ik was daar zo gelukkig mee. Het was het me wel weer waard om een goede te vinden.
Maar ook nu moet ik soms echt mijn best doen om hem goed op zijn plek te krijgen, het is echt een soort handigheidje dat je moet krijgen. Moet voelen. Want niemand kan het je helemaal uitleggen, je moet zelf een beetje ontdekken wat voor jou het beste werkt.

1 like

Ik denk dat ik misschien een hele hoge cervix heb maar ik ben niet zeker of ik het juist gemeten heb…

Heb het idee dat ik door de menstruatiecup korter ongesteld ben. Hennen jullie dat ook?

  • Ja, een beetje korter
  • Ja, veel korter
  • Ja, middelmatig korter (geen idee hoe te omschrijven)
  • Nee

0 stemmers

Ik heb het idee dat het bij mij wel minder lang duurt. Maar ook dat het qua hoeveelheid veel minder is dan eerst. Dacht eerst dat het door de pil kwam maar die gebruik ook toch ook al zeker weer 2,5 jaar nu. Dus kan niet echt verklaren hoe het nu komt. Maar zijn dus meer meiden die dit hebben? :thinking:

Ik heb de cup nu een menstruatie gebruikt en het inbrengen gaat ok, dat opvouwen en ontvouwen enzo.
Maar wat is jullie ervaring met eruit halen? Is dat ook zo pijnlijk?
Het wordt soort van door de opening getrokken en dat doet zo’n pijn. Want het idee is volgens mij dat je hem samen knijpt en dan met beleid uit je vagina krijgt, maar ik heb daar niet genoeg ruimte voor (cup en twee vingers tegelijkertijd door opening krijgen) dus moet hem er eigenlijk wel uittrekken. Weet ook niet of dat zo hoort en of anderen die ruimte wel hebben? Om hem met beleid er uit te krijgen. Weet wel dat ik snel last van irritaties heb tijdens seks/tampons en ben misschien nauwer dan andere vrouwen dus het komt misschien daardoor, maar het is behoorlijk vervelend en pijnlijk. Wat kan ik hier aan doen?

Hmm vervelend!
Lukt het je ook niet om zeg maar met je vingers naar binnen te gaan en de onderkant van de cup te raken? Dus niet hoog, maar net boven de steel helemaal aan de onderkant van de cup. Dan knijp je zachtjes waardoor het vacuĂźm misschien al iets verbreekt. Dan langzaam 'm vast houden en de cup naar beneden laten gaan waardoor je 'm iets hoger kunt vasthouden en dan weer de seal proberen weg te knijpen en 'm dan steeds lager proberen te laten komen en op het laatst vouwen voordat je 'm eruit haalt.
Je moet 'm in ieder geval niet in z’n geheel uit je halen zonder samen te vouwen of iets te doen, dat lijkt me ook erg pijnlijk.

Ja hij zit bij mij niet zo diep dus ik krijg hem wel te pakken zeg maar, ik krijg niet en twee vingers en die cup tegelijkertijd door mijn schede heen. Samenvouwen ging eerder niet echt want dan blijft het bloed er niet netjes in toch en wordt het een zooitje? Zal het de volgende keer eens proberen en niet geven om dat het bloed overal terecht komt. Maar denk dat ik dan alsnog heb ik het probleem van ruimte gebrek :’) Erin doen is ook even doorbijten, ook al vouw ik hem smal op, ik vind het nogal wat. Heb het idee dat ik hem er alsnog moet inproppen :stuck_out_tongue: Maar dat gaat dus wel ok, maar eruit halen. Wist vorige keer ook niet na hoe snel ik hem moest legen, dus heb hem ook wel eens ‘voor niks’ eruit gehaald wat ook voor extra irritatie zorgt natuurlijk.

Lees nu je edit; jawel dat gaat wel.

Ja heb de edit weggehaald haha. Dacht direct toen ik het bericht had aangepast; dat bedoeld ze helemaal niet :sweat_smile:

Hmm… Ik zou sws de cup legen onder de douche :hugs: Dan kun je lekker een troep maken zonder dat het boeit. Ik denk dat je nog wat moet wennen aan de cup? Want ja, ik weet niet ik kan best wel gekke dingen doen en maak er nog geen zooitje van haha. Maar in het begin was ik er wel onwennig mee en ook bang dat ik er een grote zooi van maakte.

Maar dan zou ik het zo proberen aan te pakken:
Je gaat met je vingers er in, zorgt dat het vacuum weg is (door te vouwen) helemaal aan de onderkant, dan waggel je het naar beneden haha. En op het laatst, wanneer het allemaal te krap wordt, haal je je vingers eruit en haal je de cup met het steeltje eruit. De vacuum is dan toch al helemaal weg, als het goed is, dus dat hoort minder tot geen pijn te doen. En omdat je onder de douche zit maakt het niet uit als het vouwen niet helemaal goed gaat :blush:
Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt? Of gaat dit ook niet en lukt het gewoon helemaal niet met je vingers?

Ik doe het ook zoals jij zei! Maar dat doet wel pijn, echt het ‘trekken’ van de cup door de ingang terwijl vacuüm al verbroken is. Het lijkt net of de ingang een stuk smaller is dan als iets daarboven in de schede. (Het is ook vaak even moeilijk/pijnlijk als een piemel erin moet :stuck_out_tongue: en heb last van wondjes daar) dus ik denk dat het echt met de opening te maken heeft, maar ik hoopte dat ergens te kunnen omzeilen met opvouwen ofzo, maar ik denk dus dat dat lastig wordt?
En ik moet zeker nog wennen denk ik haha, vorige keer dacht ik dat ik niet meer zo ongesteld was dus ik was niet zo voorzichtig en hield hem niet recht met eruit halen en toen gooide ik het zo over mijn broek, ondergoed en de grond heen. Oeps :stuck_out_tongue: Maar dacht dus dat als je hem opvouwt terwijl hij vol zit, het sowieso een zooitje wordt, want dan duw je het bloed er toch uit/ overstroomt het ding toch? :stuck_out_tongue:

Ooh hmm wat vervelend zeg!! Dan weet ik niet zo goed hoe ik je verder nog kan helpen nee :disappointed:
Misschien als je het gewoon blijft oefenen dat je uiteindelijk iets er op vind wat voor jou minder pijn doet?

En ja met het vouwen heb ik oprecht geen problemen haha. Ik knijp 'm niet super hard, maar meer dat het wat smaller wordt en dan haal ik 'm er uit. Ik ga de volgende keer eens er op letten hoe ik het precies doe, want ik doe het allemaal zonder na te denken (gebruik de cup nu zo’n 3/4 jaar).
Maar ik heb dan ook meer ruimte dan jou beneden zeg maar :speak_no_evil:

Ha ja ik zat daarom ook al te denken dat ik wel gigantisch moet uitscheuren of ingeknipt moet worden als er een baby doorheen moet. Ik denk niet dat het met mijn spieren te maken heeft, het voelt echt alsof de huid dat er omheen/naast zit te strak zit en in de weg zit.
Ben daarvoor al naar de dokter en gynaecoloog geweest, heb er crème voor gekregen en verder konden ze niet echt een duidelijke reden vinden behalve dat mijn huid daar gevoelig is, zeker als het te droog is.

Ik snap echt niet hoe ik die cup elke keer uitvouw? Ik loop maar een beetje te drukken en te draaien haha, maar die methode die in de gebruiksaanwijzing staat werkt niet bij mij hoor? Iemand nog tips? Ik gebruik de c-fold methode.
En koken jullie die cup elke dag uit? Ik wel, maar weet niet of dat nou moet?

Ik kook 'm alleen uit als ik niet meer ongesteld ben! En soms doe ik de cup ook koken als ik 'm weer ga gebruiken, de eerste dag van mijn ongesteldheid. Maar dat doe ik niet elke keer. Verder gebruik ik gewoon water tussendoor om 'm schoon te maken, dat is volgens mij meer dan voldoende. Lijkt me ook veel gedoe, iedere dag die cup koken haha.

En ja dat uitvouwen… Wat bij mij vooral werkt is er in knijpen. Soms helpt het bij mij ook om 'm heel even naar beneden te trekken (dus niet uh uit jezelf, maar gewoon iets lager) en dan weer wat naar boven zodat de cup zichzelf dan hopelijk wel vacuüm zuigt. En inderdaad rustig rond draaien. Maja ik zie dat je dat al geprobeerd hebt…

Ja haha vond het al best een gedoe telkens dat ding koken. Maar dan weet ik dat!

Oke thanks voor je tip dan ga ik dat naar beneden trekken nog even proberen, klinkt wel logisch. Wat een gedoe vind ik het soms haha, maar ben er al met al heel tevreden over. Zonder dit topic had ik het nooit gevonden. Mensen in mijn omgeving vinden een cup ook heel raar?

1 like

Ja weet je, het is ook echt een gedoe aan het begin. Maar je moet er even door heen want als je het eenmaal kan dan wil je niet meer zonder! Met het uitklappen van de cup werkt het bij mij soms ook om het even te laten. Dus als ik thuis ben en het lukt niet, dan laat ik het even (je kan bijvoorbeeld even gaan douchen of je make up doen in de badkamer of iets) en daarna weer rustig proberen. Anders zit je helemaal gefrustreerd aan die cup te raggen haha, dat werkt ook niet.

En ja same! Niemand in mijn omgeving, waarvan ik dan weet, gebruikt het. Terwijl het zo goed voor het milieu en kostenbesparend kan zijn (als je direct de goede cup hebt). Vind het echt heel zonde dat zo weinig meiden dit gebruiken/het idee vies vinden :frowning_face:

1 like

Oh nee balen @Hectometer! :frowning:
Maar dan ben je ook wel zwaar ongesteld altijd of niet? Of hij was niet de goede maat voor je (maar ik snap wel dat je niet 10 cups wilt kopen voordat het fijn is). Ik hoef 'm op de 1e dag maar 1x overdag te legen en verder altijd 's ochtends en 's avonds. Een normale tampon moest ik vaak om de 6 uur verwisselen ofzo.

1 like

Het gaat al beter met uithalen. Lijkt wel of hij soepele is dan de vorige keer. Hoop niet dat ik hem te lang heb uitgekookt ofzo :stuck_out_tongue:

Ik merk alleen dat het vacuüm soms verdwijnt als ik heb geplast, waarschijnlijk door de druk die ik dan zet. Heb hem dus al een paar keer opnieuw moeten inbrengen nadat ik naar de wc was geweest en ik merkte dat ik “lekte”.
Ook had ik gehoopt dat ik met een cup in wel lekker kon doorplassen, maar net als met het gebruik van tampons is mijn plasstraal heel licht en kan ik niet goed uitplassen/duurt het heel lang. Alsof mijn plasbuis van binnenuit wordt dichtgedrukt. Hoopte dat het bij een cup anders zou zijn maar helaas. Echt een groot vervelend onderdeel aan ongesteld zijn.
Ben benieuwd wanneer ik zonder maandverband de deur uitdurf, want het is tot nu toe wel nog nodig geweest.
Zou er ook niet zo snel mee gaan sporten, als het vacuĂźm nu al soms uit het niks verbreekt wil ik niet weten wat er gebeurt als ik heftig aan het squatten ben.

Aaah wat super vervelend :disappointed_relieved:. Snap dat je daar totaal geen zin in hebt!
Misschien dat je de cup nog zou kunnen combineren met maandverband? Dus tegelijkertijd maandverband gebruiken. Want misschien dat die cup toch niet helemaal goed vacuĂźm zat? In het begin lekte ik namelijk ook vaker door omdat die toch niet helemaal goed zat, terwijl ik dat nu eigenlijk nooit meer heb.

Maar ik wil het niet op je pushen hoor!! Als je er klaar mee bent, ben je er klaar mee. Kan ik goed begrijpen!

@Boondigga
Ik ben op dit moment ongesteld en daarnet lukt het niet de eerste met de cup dus dacht omg nu even opletten wat ik doe om dit te fixen haha. Maar wat ik deed is dit:
Ik duwde met een vinger tegen de niet helemaal uitgeklapte cup aan (dus er een beetje in knijpen), dan haalde ik 'm iets naar beneden en duwde 'm toen weer naar boven en draaide 'm tegelijk een beetje. En toen ging de vacuĂźm direct goed. Dus ik combineerde schijnbaar alle technieken haha. Misschien helpt dat voor jou ook wel :woman_shrugging::blush:

Thanks voor de uitleg! Haha die uitleg is zo grappig als je geen flauw idee hebt waar het over gaat.

1 like

Ik denk dat ik dit ook ga proberen, normaal eigenlijk altijd tampons en 's nachts maandverband. Vond zo’n cup eerst een beetje een gek idee, maar spreekt mij steeds meer aan!

1 like