Het grote menstruatiecuptopic

Ik krijg die cup niet goed uitgeklapt… :tired_face:

Oké ik geef het (voor nu) op. Ik dacht alvast het inbrengen te oefenen, ik ben nog niet ongesteld. Inbrengen zelf wil wel, geen probleem. Ruim een uur geprobeerd de cup goed uit te laten klappen, maar het wil gewoon niet. :unamused: Nu voelt het erg “uitgerekt” en geïrriteerd aan, echt top haha.

Weet niet of je dit al geprobeerd hebt, maar als je lang bezig bent wordt de cup best wel warm en daardoor ook iets flexibeler. Als het bij mij na een paar keer niet lukt spoel ik hem altijd even om met koud water, dan is hij weer wat stugger en klapt hij makkelijker open! En er zijn bepaalde vouwtechnieken waarbij hij extra makkelijk openklapt, volgens mij heeft PreciousStarsPads daar een goede video over, misschien dat je daar wat aan hebt nog!

Maar als je nu niet ongesteld bent en de boel is geïrriteerd zou ik het lekker even laten en het op een later moment nog een keer proberen.

Ik heb tussendoor inderdaad gespoeld onder een koude kraan. Ik laat het nu maar even gaan en zal die filmpjes eens bekijken! Dankjewel. :slightly_smiling_face:

1 like

Hoe weet ik nou dat dat ding goed zit?

Ik was vorige week ongesteld, dus ging het maar weer eens proberen. Hij zat erin alleen ik voelde hem heel goed zitten, hij leek ook niet recht te zitten en toen haalde ik hem er maar weer uit en kreeg ik hem er niet meer in. En een andere keer toen ik hem in had zat ie ook niet goed, want toen ik naar de wc ging zat er bloed op het papier bij het afvegen. Ik baal er echt van dat het maar niet lukt telkens? Ik vraag me ook af of het de goede maat is. Ik denk echt dat ik het op ga geven haha.

Vandaag een Organicup aangeschaft, gewoon bij de Kruidvat om eens te kijken of het iets is. Ben erg benieuwd, klinkt echt ideaal!

1 like

Ik ben sinds 9 maanden gestopt met de pil. De eerste twee maanden werd ik na 28 dagen ongesteld maar nu duurt het steeds langer. Vorige maand was ik pas ongesteld op dag 62 en nu heb ik op dag 48 ook nog niets.
Ik hoorde al wel dat het best lang kan duren voor je lichaam weer ‘normaal’ is maar ik heb verder niet echt een idee wat normaal is. Een cyclus van 62 dagen is wel langer dan gemiddeld maar is het iets waarvoor je naar een dokter moet gaan? Is het iets waar je je zorgen over moet maken mocht je ooit zwanger willen worden? (Geen idee of ik dat wil maar ik heb liever wel dat alles werkt.)

Ik heb een Yuuki cup soft. Maar ik voel die van mij ook zitten. Een soort drukkend gevoel op mijn blaas. Is dat wat jij bedoelt met voelen zitten? Of zit ie te laag?

Ik heb mijne nog niet tijdens een menstruatie geprobeerd. Wel in gehad. Krijg ‘m soms ook niet in. Bovendien is eruit ook gedoe. Kan er wel bij, maar geen grip.

Ja ik denk idd dat ie tegen m’n blaas aandrukt, ik had ook het idee dat ik minder goed kon plassen (dat heb ik ook wel als ik een tampon in heb, maar nu was het erger).

Ik wil het nog wel een paar keer proberen maar ik vind het zooo frustrerend dat het niet lijkt te lukken.

Dat heb ik ook! Moet dan heel vaak kleine beetjes plassen.

Ben eerlijk gezegd ook al ontmoedigd dat de keren dat ik ‘m testte, eruit zo moeizaam ging. Hoe doe je dat dan tijdens de menstruatie? Wordt het dan een groot bloedbad?

Als je ongesteld bent ‘glijdt’ het allemaal een stuk makkelijker. Net zoals een tampon in je vagina stoppen een stuk stroever gaat als je niet ongesteld bent.
En je kan onder de douche staan als je bang bent voor bloed. Ik zou vooral een aantal video’s gaan kijken over hoe je het beste de cup er uit haalt, want het hoeft geen bloedbad te zijn :slight_smile: (bij mij iig nooit gebeurd, ook niet toen ik net de cup had)

Heb al veel video’s gekeken. Maar het lukt me niet om goed grip te krijgen. Het vacuüm verbreken is waar het mis gaat. Dan zit ik te wroeten, lukt niet, mezelf bij elkaar rapen (want scenario’s met dokters die ernaar moeten zoeken in mijn hoofd), weer wroeten. Als ie dan eruit is, is het best gevoelig. Dan moet ik er al niet aan denken om ‘m weer terug te moeten proppen.

Jaa misschien ben je wat te bang? Dan gaat je lichaam zich ook wat samentrekken. Je hoeft je niet druk te maken want de cup kan niks verkeerds doen in je lichaam. Zelfs al zit het er 5 dagen in dan is dat niet giftig voor je, in tegenstelling tot tampons (niet dat dit de bedoeling is haha but just saying - er kan niets gebeuren).
Dus ja, ik weet niet wat voor tips je al hebt gehad via die filmpjes dus weet niet wat ik nog kan zeggen wat nieuw is voor je :relaxed: Maar ik zou als je ongesteld bent, en je thuis bent, het gewoon een keer proberen onder de douche. Ik denk dat het het belangrijkste is om niet te stressen en accepteer het ook als het even niet lukt om 'm er uit of er in te doen! :blush:
Tis even wennen… en de cup is misschien niet voor iedereen hét product. Maar ik vergelijk de cup altijd met autorijden of fietsen. Duurt ook ff om te leren, maar meeste mensen kunnen het uiteindelijk wel en vinden het onmisbaar :blush:

Ja, eerlijk gezegd ben ik ook wel een beetje bang. Ik weet ook niet zeker of deze cup de goede is voor mij. Ga inderdaad een poging doen zodra mijn menstruatie begint.

1 like

Vanaf eergisteren ging het inbrengen en uitklappen wel goed, nu ben ik ongesteld en wil het niet meer. Zo frustrerend dit.

Nog een cup update: Ik heb hem vannacht ingehad en ik ben niet doorgelekt. :tada: Uitklappen blijft een struggle sinds gisteren, terwijl ik niks anders doe dan de voorgaande dagen toen het wel steeds (vrij vlot) lukte.

4 likes

Wat fijn dat het vannacht goed is gegaan! Het is gewoon lastig en onwennig in het begin, maar op een gegeven moment heb je door hoe hij goed zit en dan zet je 'm er zo in en uit! Hoe lang gebruik je de cup nu?

edit: Uitklappen verschilt bij mij iig ook per dag hoor, hoe dat het makkelijkst gaat. In het begin van mijn menstruatie zit 'm baarmoederhals heel laag en die kan in de weg zitten maar alles voelt ook veel “weker” dus je kunt er makkelijker bij. Gaandeweg trekt die baarmoederhals dan weer wat naar boven maar alles wordt ook wat krapper lijkt wel. Oefening baart kunst is het devies denk ik, in het begin zat ik soms wel een half uur te strugglen en nu plop ik 'm er zo in.

1 like

Een paar dagen! Ik had het zelf alleen wat onderschat hahah. Is ook wel zo, ik vind het gewoon heel frustrerend als het na drie keer nóg niet goed zit, maar het komt hopelijk inderdaad vanzelf wel!

1 like

Misschien overbodig, maar ik vond het zelf best wel een inzicht dat je de cup niet recht omhoog moet duwen maar schuin naar achter richting je billen zeg maar (ik dacht altijd dat je vagina recht omhoog loopt namelijk haha maar dat is dus niet zo).

En idd ontspannen! Even diep ademhalen en alle spieren ontspannen :slight_smile:

1 like

Er in gaat ook wel, er uit is een issue. Graven.
Nu is mijn kans om ‘m te gebruiken en dan durf ik toch niet? Merk echt dat ik denk over dat ik ‘m er niet uit krijg, graven in het bloed, vriend kan ik dan niet vragen voor hulp.

Ik heb ‘m in en nu lekt ie :worried: