Het Herfsttopic

Ik ben wel eens bij Gerbens pompoenen schuur geweest in Bornerbroek. Die hebben wel een Facebookpagina.

2 likes

Nou m’n eerste PSL is binnen hoor :joy:

Het was koud en ik liep langs een rustige Starbucks
 ik dacht ja dit is het moment.

4 likes

Thanks voor de tips!!

Vandaag weer op kastanje jacht geweest met mn kindjes :chestnut:

15 likes

Ben al de hele middag met m’n dochter op de bank aan het chillen met thee, chocoladekruidnoten, boekjes, borduurwerk en cozy herfstbeelden met pianomuziek op. Alleen een flinke regenbui zou dit nog beter kunnen maken.

13 likes

Het is weer apple butter - tijd! Lang leve @FrauHelga maak ik dit al weer voor het derde jaar. Zo lekker. Ben me nu al aan het verheugen op de geuren. Eerst even appels plukken zo dadelijk en dan koken maar!
Hier de link naar de OG post met recept en foto’s!

10 likes

Waar gebruik je dit voor?

3 likes

In de yoghurt, op pannenkoeken, met een tosti brie (ja echt, verrukkelijk!) en onderin de appeltaart, ipv spijs. Op een toastje, en er zijn vast nog meer dingen te verzinnen.

8 likes

Ben ik ook benieuwd naar! Het ziet er zo lekker uit :brown_heart:

3 likes

Echt een keer maken. Het is heerlijk, het recept van Frau Helga levert je een prima hoeveelheid op, en je huis ruikt de hele dag goddelijk!

3 likes

Klinkt goed :heart_eyes: ik ga morgen appels plukken en ik hou altijd over terwijl ik niet van appeltaart hou, dus dit is een goede oplossing

6 likes

Ik ga binnenkort appels plukken met mijn zoontje voor onder andere een appeltaart, maar dan ga ik dit ook maken! Ben heel benieuwd!

Hoe bewaren jullie dit @FrauHelga?
En is het lang te bewaren?

1 like

Officieel zeggen de recepten dat het in de koelkast 2 weken te bewaren is. Maar een opengemaakt potje heeft het bij mij een maand of 2 prima gehouden. Het wordt zo lang gekookt, dat het natuurlijk lang geconserveerd kan worden. Gewoon je neus gebruiken, maar het ging prima.

3 likes

Klinkt goed, kan ik er de hele herfst van doen haha.
Heb ik echt een gietijzeren pan nodig denk je? Of zal een gewone kookpan ook goed gaan?

1 like

Wel een met een dikke bodem, want het staat wel even te koken. Maar het kookt, dus heter dan rond de 100graden wordt het niet. Ik doe het in mijn BK Conical soeppan.

2 likes

Wat @TanteBetje zegt klopt helemaal! Leuk trouwens dat je zo enthousiast bent over de appelboter. :smiley:
Ik vries het overigens ook weleens in in kleine porties, dat gaat ook uitstekend. @fullmoon Ik doe het vaak in lege jampotten die ik bewaar van Bonne Maman, dan heb je een mooie hoeveelheid. Maar in een simpel Tupperware bakje kan het ook.

Appelboter gebruiken we op wafels, pannenkoeken, eigenlijk kan je alles er lekker mee maken. :sweat_smile:
Maar het allerlekkerste vind ik dit: Het Herfsttopic - #2177 door FrauHelga
Het ultieme herfstbaksel, daar gaat ook appelboter in. En dat glazuur is om te janken zo lekker. :rofl:

Over herfstbaksels gesproken:

Zojuist deze uit de oven gehaald, gemaakt met appels die ik afgelopen zondag heb geplukt. Normaal probeer ik dat altijd sneller te doen maar mijn week was hysterisch druk. Gelukkig kunnen appels wel even liggen.

Komende maanden wil ik ook nog worteltaart maken, dat hoort voor mij ook echt bij de herfst.

26 likes

Dit ziet er echt heerlijk uit zeg! Zowel het recept wat je deelt als de appeltaart die net uit de oven komt :heart_eyes:, krijg er helemaal zin in!

@TanteBetje Heb net toch maar een gietijzeren pan gekocht op bol (zit in de auto onderweg naar huis vanuit Frankrijk, mooi moment voor zulke aankopen, haha).
Stond al een tijdje op m’n wishlist, mooie aankoop voor de herfst. Je kan er ook brood in bakken zag ik, wil ik ook heel graag eens proberen.

2 likes

Welke heb je gekocht? Ik draai er al een tijdje omheen, omdat het zo’n grote aankoop is.

2 likes

Ik ben voor een “instapmodel” gegaan, voor zover dat bestaat in de wereld van de gietijzeren pannen :rofl:.
Had ook duurdere (en dus misschien betere?) op m’n lijst staan, maar dacht laat ik eerst eens zien hoe vaak ik dit eigenlijk ga gebruiken en de reviews van deze zijn goed.
Ik vind de kleur ook erg mooi :green_heart:

6 likes

:heart_eyes:

Nice, ook aan mijn ‘wishlist’ toegevoegd. En heel schappelijke prijs (in vergelijk met Le Creuset)

1 like

Herfstige honing :fallen_leaf: :honeybee:

23 likes