Het Herfsttopic

35 of 85 minuten bakken?

Ingrediënten zo bij elkaar klinken heel lekker!

Edit: oh ik denk 85 aangezien je 3 er anders uitziet. :smiley:

1 like

Haha, inderdaad 85 min. Ik had er zelf nog een klein beetje meer kaneel bijgedaan.

Mocht je de cake maken wil je het dan laten weten?
Ik zou het geweldig vinden als er meer mensen de cake van mijn oma bakken :orange_heart:

3 likes

Ik ben helemaal niet in een herfst mood. Nopenopenope. U are!! (Gratis borduur patronen via de DMC site)

11 likes

Ik wil echt kunnen borduren als ik dit zie :heart_eyes:

2 likes

Doen!! alles valt aan te leren. Ben zelf niet super creatief of handig, maar met borduren kom ik nu aardig uit de voeten. Is gewoon oefening en geduld hebben!

1 like

En tijd helaas, dat heb ik op het moment niet :cry:

Ik ook helaas niet veel maar ik probeer het er wel tussen te proppen soms!

1 like

hahah omggggg

1 like

Een illumalid is om je kaars beter te laten “poolen” zoals dat genoemd wordt. De kaars gaat dan niet tunnelen, maar brandt evenredig (of dat is in ieder geval de bedoeling). Hoe dichter de illumalid, hoe beter ie vaak werkt (de vlam afsluiten als het ware zodat de warmte niet teveel ontsnapt). Oh en het is leuk als decoratie haha.

Voor het poolen merk ik niet heel veel verschil hoor, heb weleens aluminiumfolie rondom gedaan om het voor elkaar te krijgen, maar dan moet je wel oppassen dat het glas niet te heet wordt, dus niet te lang.

2 likes

Herfstbaksel :heart_eyes:
Appelcake met maplesyrup-glazuur, in zowel de cake als het glazuur zit beurre noisette.

52 likes

Dat ziet er heeeeeeerlijk uit!

1 like

Is het ook, de herfst op een bordje. :orange_heart: Ik heb nog nooit eerder zo’n glazuur gemaakt, maar ben er helemaal wild van. Gebruinde boter geeft het een intense smaak dus dat ga ik zeker vaker gebruiken op baksels.

Heb je hier een recept van? Dit wil ik!

1 like

Het recept was in cups en dat werkt soms wel, maar grammen vind ik veel prettiger en nauwkeuriger, dus ik heb het omgerekend.
Ik zal het straks even uit typen op mijn laptop als mijn dochter op bed ligt! :smiley:

1 like

@anon23538476 je oma’s cake staat in de oven hier! Ben benieuwd.

Verder lekker herfstig bezig. Grote pan pompoensoep gemaakt en van de overgebleven pompoen puree gemaakt. Morgen proberen een pumpkin Spice latte te maken. Geen geurkaarsjes helaas haha!

3 likes

Ik zag deze in de herfst folder vd lidl staan! Ben heel benieuwd.

10 likes

@anon95331300

Allereerst heb ik appelboter gemaakt volgens dit recept:

Dit kan je enkele dagen van te voren maken, het blijft een tijdje goed. Als je geen zin hebt om appelboter te maken, dan werkt (hele dikke) appelmoes waarschijnlijk ook wel.

• 85 gram roomboter
  • 70 gram appelboter
  • 50 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 50 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 1 ei (L)
  • 1 eetlepel vanille-extract
  • 140 gram bloem
  • 0,5 theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel kaneel (ik deed half gewone kaneel, half Ceylon)
  • 0,5 theelepel koekkruiden
  • 0,5 theelepel zout

Voor de laag appels:

• 1 appel in blokjes
  • 2 eetlepels suiker
  • 0,5 theelepel kaneel

Oven voorverwarmen op 175 graden, en een vierkante bakvorm van 20 cm bekleden met bakpapier.

Doe de boter in een steelpannetje en smelt deze op middelhoog vuur tot het nootachtig begint te ruiken, en de boter lichtbruin kleurt (= beurre noisette). Roer regelmatig met een garde om te voorkomen dat het aanbrandt. Zet het vuur uit en laat het 5 minuten afkoelen.

Doe de suiker en appelboter in de steelpan bij de gesmolten boter en roer goed door. Voeg vervolgens een ei en het vanille-extract toe aan het mengsel, en roer wederom goed door tot alles goed gemengd is.

Neem een aparte mengkom en doe daar de bloem, bakpoeder, kaneel, koekkruiden en zout in, en meng met een garde door elkaar. Meng er het boter-suiker-mengsel door en roer het met een garde tot het net gemengd is, niet langer.
Schep het beslag in de bakvorm.

Schil de appel en snij deze in blokjes. Strooi hier de suiker en kaneel over en hussel de appelblokjes door elkaar zodat ze allemaal onder de suiker en kaneel zitten. Verdeel de appelblokjes over het beslag. Bak de cake zo’n 20-25 minuten, of tot een satéprikker die je in het midden prikt, er droog uitkomt.
Laat de cake volledig afkoelen.

Maak vervolgens het glazuur:

• 23 gram boter
  • anderhalve eetlepel maple syrup
  • 40 gram poedersuiker
  • ¼ theelepel kaneel
  • snufje zeezoutkorrels

Smelt de boter weer tot het lichtbruin kleurt en nootachtig begint te ruiken.
Meng ondertussen in een kommetje de poedersuiker, kaneel en het zout. Doe hier de gesmolten boter en maple syrup bij, en roer het tot een glad glazuur.
Neem een spuitzakje of diepvrieszakje, vul deze met het glazuur, en knip een klein puntje af. Drizzle het glazuur over de cake (waarschijnlijk hou je wat glazuur over, het is aardig wat). Laat het glazuur opstijven en snij de cake dan in blokjes.

Met het glazuur moet je even kijken hoe het precies uitkomt qua dikte, dit hangt af van je maple syrup. Gebruik eventueel iets meer maple syrup, of iets meer poedersuiker, om het dunner of juist dikker te krijgen.

Het recept is gebaseerd op dit recept: https://www.halfbakedharvest.com/brown-butter-apple-blondies
En ik heb de hoeveelheden omdat ik geen bakvorm had van 23 x 33 gehalveerd, en in een bakvorm van 20 x 20 gedaan.
Met de gebruinde boter is het belangrijk dat je er bij blijft staan, en goed roert, want boter kan ineens heel snel te heet worden. Mocht je geen zeezoutvlokken hebben, gebruik dan gewoon keukenzout, maar laat het zout niet weg uit het glazuur. Het zout geeft het glazuur namelijk een enorme (fijne!) kick.

(Het lijkt nu door de lengte van mijn post een bewerkelijk recept, maar dat is het niet. Ik kan gewoon nooit kort van stof zijn. Het recept is eenvoudig). :see_no_evil:

29 likes

Heb binnenkort een herfstdate met een vriendin, en we zijn nog aan het bedenken waar we heen kunnen gaan voor leuke herfst spulletjes. Weet iemand of de Intratuin daar geschikt voor is?

Verschilt vast per vestiging, maar die van mij had weinig herfstgerelateerde dingen helaas.

1 like

Begin oktober begint vaak de kerstshow al bij Intratuin. Ook leuk! Maar niet echt herfstig.

1 like