Ik heb net zelf appelmoes gemaakt, jummm
Ik heb afgelopen weekend appels geplukt in een boomgaard in de buurt, met mijn baby in de draagzak, en eet nu al 3 avonden op rij warme applecrumble uit de oven. Mijn herfst is nu al geslaagd .
Ik heb doorgaans nog niet zo’n last van rammelende eierstokken, maar als ik posts als deze en die van @FrauHelga zie denk ik ‘ik wil NU een kind om appels mee te plukken en appeltaart mee te bakken.’ En dan het liefst ook nog dat hij/zij een schattig jurkje met appeltjes en rode regenlaarsjes aanheeft.
Mijn wax melts zouden gisteren al bezorgd worden maar zijn er nog steeds niet! Boeee ik zit de hele dag thuis te werken en wou er eentje uitproberen.
Het is weer tijd voor m’n favoriete herfst ontbijt: carrot cake havermout met een “frosting” en schuddebuikjes on het af te maken

Ik zal wel heel mutserig klinken, maar het feit dat ik een kindje heb zorgt er voor dat ik bepaalde activiteiten veel intenser beleef en er ook meer van geniet. Appels plukken, Sinterklaas, Kerst, lopen in het bos, samen onder een dekentje op de bank met speculaasjes, etc. Het was al leuk zonder kind, maar met kind geniet ik nog veel meer.
Mijn dochter is nu 2, en op die leeftijd kan je veel dingen samen doen en uitleggen. Het is een heel leuke leeftijd. Ze geeft overal commentaar op en ik lig vaak helemaal dubbel. Zo kwamen we in het bos een chihuahua tegen, en toen ik zei ‘kijk eens wat een lief hondje?’ reageerde ze met ‘is een poezenhond!’ (vanwege het formaat).
Maar zo’n warm bolletje in een draagzak is ook heerlijk, die periode mis ik weleens.
We hadden gister ook een paar kilo appel over maar geen tijd om appeltaart te maken. Nu hebben we dus veel appelmoes
Hebben jullie daar nog lekkere recepten mee? Behalve in een kommetje en het aan het einde uitlikken natuurlijk
Je kan het gebruiken als vervanger van ei in cakes! Wordt ook veel gedaan in vegan bakrecepten.
Goede! Bedankt. Als je googled op appelmoes recepten kom je ook alleen recepten tegen om appelmoes te maken
Aaah klinkt goed allemaal!
Bedenk me nu dat wij ook een familierecept met appelmoes hebben:
Appelmoes in de mixer met een scheut melk, abrikozenjam en voor de durfals een rauw ei. Dit even mixen. Dan per persoon in een kommetje met een beschuit erop (gewoon heel)
Is echt super lekker omdat de smaak van de appelmoes wat zachter wordt en het beschuit is een lekkere mix tussen krokant aan het begin en zompig aan het einde.
Ben nu waarschijnlijk ook meteen super herkenbaar want geloof niet dat er een andere familie is in NL die dit ook eet
Haha het is echt heerlijk! Ik heb inderdaad net als @FrauHelga een Koopmans pak gebruikt alleen dan die zonder extra deeg omdat ik een kleinere springvorm heb gebruikt. Je maakt alles klaar zoals op het pak alleen de rozijnen laten wellen in Amaretto. Op het pak geven ze de tip om op de bodem paneermeel te doen ivm natte bodem maar dat is zo smakeloos. Voor quiche prima maar voor appeltaart kan het wel wat lekkerder Je pakt gewoon wat speculaasje en die verkruimel je / hak je fijn. Strooi een lekkere laag op de bodem en daar bovenop komen dan de appels.
Een beetje vanille proteinepoeder (deze is toevallig van MyProtein) gemixt met 2 eetlepels magere kwark en dan goed roeren zodat er geen klontjes inzitten. Niet te zoet, maar perfecte combinatie met de havermout. Doe de verhoudingen beetje op gevoel.
Heb je een recept?
Yes heb ik!
Voor de havermout, alles in een pannetje op laag vuur en goed roeren:
- 40 g havermout
- 200 ml melk
- 30 a 40 g wortelrasp
- beetje kaneel
- beetje koek- en speculaaskruiden
optioneel: rozijnen
Frosting:
- schepje vanille proteinepoeder
- 2 eetlepels magere kwark
In een apart bakje goed mengen, als er geen klontjes meer in zitten schep je dit over de havermout in je bakje
Garnering:
walnoten of schuddebuikjes en een beetje kaneel
Iedere keer dat ik langs de TKMaxx kom loop ik even naar binnen om voor geurkaarsen te kijken, maar heb nog nooit herfstgeuren gezien? Niet van Yankee Candle maar ook niet van DW Home oid. Altijd alleen maar zomerse en neutrale geuren als fresh linen enzo. Snap er niks van. Misschien is iedereen er gewoon heel snel bij in mijn stad haha
Ik ben zoo blij met dit weer. Ben vanochtend naar het bos geweest en drie honden geaaid. mocht iemand nog een hond hebben die het bos leuk vindt, ik bied me aan als oppas Ga zo chocolademelk maken en een kaars aansteken
ooo mooie fotos ook!! jaloeeeers.
Volgende week ben ik een week vrij en hoop dat mijn vriend dan zin heeft om samen te gaan wandelen in Sonsbeek (Arnhem).
Zeist?