Het Herfsttopic

Oh echt? Wat sip :hushed:

Die AH chai vanille was zooo lekker maar volgensmij is die er helaas niet meer :frowning: :disappointed_relieved:

1 like

Aw nee echt? Ik had me na m’n post bedacht die weer te halen als m’n andere favo herfst thee op is (yogi tea choco) :disappointed_relieved:

Vanille Chai?

1 like

Ik vind deze ook lekker!

3 likes

Zijn meerdere redenen voor. Inheemse bomen zijn beter aangepast op ons klimaat dus groeien hier beter dan uitheemse soorten. Dus das duurzamer, als ze langer meegaan. Uit ecologisch oogpunt is het ook beter om voor inheemse soorten te kiezen. Ons hele Nederlandse ecosysteem is van vroeger uit aangepast op die soorten, dus is er optimalere synergie tussen inheemse flora en inheemse fauna. Uitheemse soorten hebben bijv een andere bloeiperiode waardoor beestjes er minder aan hebben.

Moet zeggen dat in parken en dergelijk voor sierwaarde wel nog uitheemse soorten worden voorgesteld. En het is niet zo dat uitheems niks bijdraagt aan de biodiversiteit. Maar er zijn bossen in Nederland waar hele lanen gekapt worden, alleen maar omdat het Amerikaanse eiken zijn. Vind ik persoonlijk erg overdreven want deze hebben vaak wel cultuurhistorische waarde.

7 likes

Hier kan ik hem in ieder geval niet meer vinden :sob: hopelijk bij jou appie nog wel!!

Op de site staat ie ook niet meer :frowning:

Aha gaat deze argumentatie (vd gemeente) soms op bij van die eiken waar vervolgens de hele buurt over gaat protesteren/petities indient?
Interessant

Alleen al die verpakking :heart_eyes:

1 like

Morgen ga ik een schapenvacht vilten bij de schaapskooi. Zoveel zin om na een dag hard werk met m’n nieuwe schapenvachtje voor de openhaard te gaan zitten :relaxed:.

Ahh heb je een recept? Zoek nog inspiratie haha en dit klinkt heerlijk

Wandelen in het park en de eerste paddenstoelen gespot :smiling_face_with_three_hearts:

17 likes

Ik kocht vandaag een barret en dat vind ik ook wel herfstig :blush:

5 likes

Yes!

Ingrediënten:

• 3 gewone paprika’s of 2 puntpaprika’s
  • 2 uien
  • 2 tenen knoflook
  • kerrie
  • olijfolie
  • zout
  • peper
  • blik tomatenblokjes
  • 175 gram rode linzen
  • bouillonblokjes naar smaak (2-4)
  • bosje selderij

Groenten snijden, en fruiten in een soeppan in olie, zout, peper en een snuf kerrie. Na 5 minuten het blik tomaten er bij doen en even laten pruttelen.

Ondertussen de linzen afspoelen onder de kraan.
Doe anderhalve liter warm water in de soeppan, samen met de linzen en bouillonblokjes. Kook de linzen op hoog vuur gaar tot ze open gaan staan.
Snij de selderij klein en voeg toe aan de soep, laat 1 minuutje meekoken.

Pureer daarna de soep met een staafmixer en breng op smaak met zout en peper, een paar druppeltjes Maggi, of als je van pittig houdt een paar druppels tabasco.

Ik varieer hier regelmatig op. Soms doe ik er ook wat verse tomaten bij in blokjes, een stukje prei, bosui… Hangt een beetje af van de restjes groente die ik over heb. Je kunt met kruiden ook variëren, paprikapoeder in de soep is ook erg lekker.

3 likes

Ik ga nu de keuken in :slight_smile:

1 like

Ik hoop dat jij de soep ook lekker vindt! Vind het zelf heel prettig dat 'ie vegan is en om ingrediënten vraagt die ik altijd wel in huis heb.

1 like

Kaarsjes aan, pyama, fleecedekentje, hond erbij, perentaartje met koekkruiden, theetje en Fantastic Beast op de televisie (dank voor de tip @tuula, nr 1 staat helaas niet op Netflix trouwens :worried:)

Wat wil je nog meer :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Is dat in België? Ik kan het in mijn gids niet vinden.

Had hem net op dvd gekocht afgelopen week. :sweat_smile:

Nee Nederland! Maar alleen CrImes of Grindelwald dus…
Misschien dat ze in België wel allebei erop staan?
En tof, zijn goede herfstfilms.

1 like