Het 'Ik voel me oud' topic

Vind ik eigenlijk voor al die dingen in grote mate gelden. Niet dat je er 0 invloed op hebt maar voor een heel groot deel ben je toch afhankelijk van omstandigheden die voor je moeten werken. Het leven is niet zo maakbaar als veel mensen graag zouden willen of denken.

5 likes

“Zullen we binnenkort weer eens afspreken?”
“Ja dat lijkt me leuk.” kijkt in agenda “Over drie maanden op de derde dinsdagavond van oktober heb ik nog een plekje, maar ik moet wel rond 9 uur vertrekken want de dag erna moet ik vroeg op voor familiebezoek in Drachtstercompagnie.”
“Ge-zel-lig.”

Zo ging het hier soms pre-corona eraan toe.

Ik vind dertig zijn totaal niet kut maar ik mis het wel dat ik met sommige mensen nooit iets beetje spontaans kan doen. Lekker weer en terrasje pikken? Nee hoor want dan moet ik naar de sportschool en ik zou naar mijn moeder gaan.

12 likes

Bij mij komt het denk ik meer voort uit dat ik een bepaald beeld had van mijn zus toen ze 30 werd en ik voor mijn gevoel daar vooral geestelijk niet aan voldoe. Want voor de rest heb ik alles wel ‘bereikt’; huisje, boompje, beestjes, baby’s, vaste baan, 2 auto’s. Maar in mijn hoofd ben ik dus nog steeds 18 :sweat_smile:

Over het algemeen voel ik me nog helemaal niet zo oud en is boven de 30 zijn helemaal prima (ook al vond ik het wel een ding om 30 te worden), maar als ik dan hier lees over van die “mijlpalen” die genoemd worden, ik heb daar nog niks van behaald. Ai.

Ik dacht vroeger natuurlijk dat dat gewoon een gegeven was en dat dat allemaal vanzelf wel zou komen, maar zo werkt het helaas niet. Helpt alleen niet mee dat het bij heel veel mensen in mijn omgeving wel gebeurt. Maarja, wat doe je eraan he :woman_shrugging:t2:
Moet het meer visualiseren en manifesteren denk ik.

1 like

Ken alleen maar ‘mislukte’ dertigers geloof ik naar deze maatstaven. Het is ook maar net wat voor leven je nastreeft natuurlijk.

9 likes

Ik voelde me eigenlijk het oudst toen ik bij mijn nieuwe mondhygiëniste kwam en zij duidelijk een paar jaar jonger was dan ik.

1 like

O die ken ik dan weer niet! Maar de meesten hebben een kind gekregen dus dan hebben ze gelukkig niet zoveel tijd om daaraan te denken

Au

26 likes

Herkenbaar! Ik ben nog geen 30, maar al die ‘mijlpalen’ ga ik voor die leeftijd ook vrij zeker weten niet bereiken. Ik dacht ook altijd van: nou als ik gewoon maar steeds ouder wordt krijg ik vanzelf al die volwassen dingen. Je partner kom je ‘gewoon’ een keer tegen, en dan krijg je ‘vanzelf’ een mooi koophuis en kinderen. En idd bij heel veel mensen lijkt het dan te wel gewoon te gebeuren, en bij mij niet.

Ik zit nu in de leeftijd dat iedereen om me heen gaat trouwen en kinderen krijgt en mijn laatste relatie is geloof ik zo’n 10 jaar geleden. Maar eigenlijk vind ik mijn leven op dit moment best wel prima en vraag ik me af of ik al die ‘mijlpalen’ wel echt wil, of dat ik gewoon gewend ben dat het ‘zo hoort’. Want eigenlijk voel ik me nog steeds 20 ofzo en weet ik nog zo 2-3 studies/masters die ik nog wil doen en beroepen die ik nog wil uitproberen. En in mijn eentje hoef ik met niemand rekening te houden en kan ik dat lekker gewoon allemaal doen als ik dat wil.

15 likes

Ja dat heb ik ook wel idd! Ik voel me ook jonger eigenlijk en wil ook nog helemaal geen kinderen etc nu, daar ben ik voor mn gevoel nog helemaal niet aan toe. Ik heb überhaupt ook nog nooit met iemand samen gewoond en dat lijkt me ook al heftig haha.

Maar ja, ik zou wel kinderen willen (denk ik) en dan heb ik natuurlijk ook niet meer eeuwig de tijd en moet ik eerst nog wel even iemand vinden die dat met mij wil :sweat_smile:

Ik voel mij oud want ik vind dat naveltruitjes niet kunnen.

2 likes

Dat vind ik denk ik nog het meest lastige van deze jaren ja. Ik ben er zelf nog niet uit of ik wel of geen kinderen wil, maar ik heb bij elk jaar wel steeds meer zo iets van: oh nou naar moet ik eigenlijk wel een keer over na gaan denken, want je hebt idd niet eeuwig de tijd. Vind het wat dat betreft zo stom dat je vruchtbare jaren ook de jaren zijn waarin je qua carrière juist nog veel kanten op kunt en wat dingen proberen. Er is zoveel wat ik nog zou willen doen, wat gewoon minder handig is als je kinderen hebt.

Samenwonen lijkt me ook een uitdaging ja haha. Ik ben ook nog nooit iemand tegengekomen waarvan ik dacht van: nou met jou zou dat me nou wel leuk lijken.

2 likes

Deze meid is 43

15 likes

Wow ik lees dit topic door want ik nader de 30 en moet echt hardop lachen om het idee van ‘‘mijlpalen’’ behalen?? voor een bepaalde leeftijd?? Leef gewoon je leven ik kan me zelf niet inbeelden dat je met een lijstje leeft wat je dan zo een voor een mag afstrepen voor een bepaald levensjaar

Volgens mij heb ik deze al eens eerder gepost haha

41 likes

Die mensen leven toch gewoon hun leven? Alleen schijnbaar liever aan de hand van een doelenlijst, waarom zou daar iets mis mee zijn, enkel omdat jij je er niks bij voor kunt stellen?

1 like

Nouja, ik leef ook gewoon m’n leven, maar wel met ergens in m’n achterhoofd dat als ik graag 3 kinderen wil dat ik wel op de een of andere manier uiterlijk zo rond m’n 35e de voorwaarden moet hebben geschapen om dat te doen, omdat het daarna qua vruchtbaarheid en tijdsplanning wel heel moeilijk wordt. Kinderwens is helaas iets met een soort deadline.

Ik vond 31 trouwens erger dan 30. 30 was nog zo ‘net-twintiger-af-maar-eigenlijk-nog-een-kuiken’, 31 voelde echt als ‘helemaal ondergedompeld in 30-er zijn’ :older_woman:t2:

9 likes

@Ferngully Als iemand haar leven leeft met zo’n sociaal wenselijke doelenlijst (want laten we eerlijk wezen, de meeste mensen die aan de hand van zo’n dingen-voor-mn-dertigste-doelenlijst leven zetten er meestal niet zaken op zoals 1. leven als een piraat voor een jaar en 2. dertig verschillende piercings in m’n lichaam, maar eerder ‘sociaal wenselijke’ zaken zoals man-kind-huis voordat ik dertig ben) zit diegene misschien doodongelukkig en gehaast in een koophuis met man en kinderen om maar te kunnen humblebraggen dat dat allemaal maar even ‘op tijd’ geflikt is

Geen haat want als je dit echt wil en allemaal gedaan krijgt en het je echt blij maakt ben ik alleen maar blij voor je, maar ik leef zelf niet zo en heb een paar voorbeelden gezien van vrouwen die dit soort dingen ‘gehaast’ doen (zo van ‘voor mijn XXX levensjaar wil ik dit gedaan hebben’) maar waar het ze uiteindelijk niet echt gelukkig maakt

@Merel Ja voor kinderen begrijp ik uiteraard dat dat soort zaken meer ‘planning’ nodig hebben, en alhoewel dat niet per se voor je dertigste moet gebeuren, is het uiteraard wel een tijdgebonden iets

11 likes

Dat zijn toch ook meer doelen voor een bucket list? Ken meer mensen met een bucketlist dan zo’n ander doelenlijstje en daar staat ook wel dingen tussen die ze voor een bepaalde leeftijd gedaan willen hebben.
In je eerste bericht lijk je die mensen uit te lachen en in dit bericht maak je je zorgen omdat ze misschien wel doodongelukkig zijn. Laat ze lekker leven toch…
Ik leef ook niet zo, maar heb ook voorbeelden gezien van vrouwen die zaken bleven uitstellen waardoor het uiteindelijk niet meer haalbaar was, en aan de andere kant als je al die zaken voor je dertigste geregeld hebt en het maakt je niet gelukkig heb je ook nog tijd zat om je geluk elders te zoeken.

Ik heb dit schooljaar al verscheidene keren de volgende vragen moeten aanhoren:
‘Mevrouw, waarom heeft u geen kinderen?’
‘Maar u bent al dertig?’
‘Ben u wel getrouwd?’
‘Waarom bent u niet getrouwd?’.
‘Wilt u wel kinderen?’
‘U moet wel kinderen nemen.’ => ‘Waarom, wil je van mij af, dat ik snel met zwangerschapsverlof ga?’ 'Nee, maar … < maatschappelijke redenen als argumenten >.

En als je de baal terugkaatst door bijvoorbeeld te zeggen " ‘Wil jij kinderen?’, dan kreeg ik zelfs antwoorden te horen van ‘maar ik ben een jongen’. En soms uiteraard legitieme opmerkingen in de trant van ‘ik ben nog jong en wil eerst school afmaken.’

Het zou al fijn zijn als we het gewoon eens op een andere manier gaan benaderen. Dat het niet vanzelfsprekend meer is dat je per se een kind op de wereld zet, maar dat het een van de mogelijke opties is.

25 likes

Wel herkenbaar. Steeds die vragen van bv collega’s en dat ik mij dan een soort van moet verantwoorden waarom ik geen kinderen of relatie heb. Nou uuuuh omdat ik het niet wil??? En dan komt er 9 van de 10 keer een ja maar…

1 like