Het influencertopic #22

Iets anders… heeft Claire een vriend? Zie laatste story op Instagram… of interpreteer ik dit nu verkeerd.

6 likes

Ik zei medisch gezien hè. Het is in principe niet iets waar medisch gezien directe prioriteit aan gegeven hoeft te worden. Ik ben het helemaal eens dat het een zwaar traject is en mensen dat heus niet zomaar doen. Maar ja niet alles werkt altijd instant voor iedereen en dat is oneerlijk en pijnlijk maar dat is op zoveel gebieden waar qua gezondheid.

37 likes

Meid

Weet je hoeveel mensen er meermaals per week aan de dialyse zitten omdat er enorme wachtlijsten zijn voor donornieren. Hoeveel mensen met chronische ziektes die er ook niet voor gekozen hebben om een “niet-functionerend lichaam” te hebben jarenlang moeten wachten op een passende behandeling.

Relatief gezien, zit je dan, medisch, met een “Luxeprobleem” aka dat kan een jaar afwachten plus wachtlijsten en dan zit je nog in een veel betere situatie dan andere mensen wiens niet functionerende lichamen echt urgent ingrijpen nodig hebben.

105 likes

Ja precies dit, ga eens op een lange wachtlijst staan voor bijvoorbeeld een hart operatie, met in de tussentijd veel risico’s en klachten die steeds erger worden door de wachttijd, en dan snap je het verschil wel. Niemand zegt dat het leuk is, maar je kunt ook blij zijn dat we ons systeem zo ingericht hebben dat vruchtbaarheidsbehandelingen überhaupt onder de verzekerde zorg vallen.

28 likes

Ik hoop voor haar dat hij geen piano opvoeringen voor haar geeft.

2 likes

Haha ja hij had toen een programma met Fidan (toch?) en daar ging ie de hele tijd van die stomme liedjes pingelen.

2 likes

Dacht dat zij zo bij hoog en laag zweerde dat ze slechts hele goede vrienden waren… maar je weet het met influencers natuurlijk nooit.

4 likes

Ik vind dit een gekke vergelijking. Ik heb op zo’n lijst gestaan voor een erg spannende hartoperatie waarbij het tot het allerlaatste moment spannend was of het door kon gaan ivm ic plekken en dat was vreselijk, maar het idee dat ik lang zou moeten wachten op een traject indien nodig lijkt me op een andere manier echt slopend (en ja, als hartpatient weer anders misschien want wat als hartfunctie achteruit gaat etc… maartoch). Mentale struggles moeten ook niet onderschat worden.

11 likes

Oh! Ja dit dacht ik ook… maar omdat ze het zelf nu als ‘onverwacht’ benoemd zou dit best wel eens kunnen zijn. Voor ons daarentegen niet zo onverwacht. :smiling_face_with_tear:

3 likes

Uiteraard niet, maar letterlijk doodgaan zonder medische hulp lijkt me toch wel even wat erger dan je kinderwens wat langer uit moeten stellen

25 likes

dat dat überhaupt een discussie is. alsjeblieft zeg. zeker een heel zwaar traject maar in welke wereld is dat een medische noodzaak als er ook gewoon levens gered moeten worden??

13 likes

Jeetje maar waarom moeten dit soort dingen met elkaar vergeleken worden?

7 likes

Jij vergelijkt ook zaken die niet zoveel van doen met elkaar te maken hebben.
Mentale ondersteuning omtrent bevallen/zwanger zijn vs prioritering uitvoering van zorg in kader van kinderwens. Zijn toch ook andere zaken?

Of bedoel je dat vrouwen in de zorg/onze maatschappij sowieso minder prio hebben dan over het algemeen “mannelijke” gezondheidsproblemen? Want ja dat is dan wel weer zo.

12 likes

Maar niemand zegt toch ook dat er geen levens meer gered moeten worden? Of dat het minder erg is dat iemand een hartprobleem heeft.

Voor mij persoonlijk was het het woordje luxeprobleem waar ik over viel. Ik vind namelijk dat je niet van een luxeprobleem mag spreken. Iemand kiest er niet voor om vruchtbaarheidsproblemen te hebben. En in mijn geval komen die problemen ook nog eens met verhoogde risico’s op bepaalde ernstige ziektes. Dus vandaar dat ik het woord luxeprobleem eruit pikte.

Je zal mij nooit horen zeggen dat iemand die op een wachtlijst staat voor wat voor ingreep dan ook het minder zwaar zou hebben. En als het zo is dat mijn behandeling uitgesteld moet worden voor iemand zijn openhart operatie dan ga ik daar echt niks van zeggen.

Ik vul even in, maar ik denk ook dat @kleinmeisje bedoelt dat die dingen naast elkaar kunnen bestaan. Ja het is verschrikkelijk als je op de wachtlijst staat voor een nieuwe nier of een hartoperatie, maar tegelijkertijd is het voor degene die op de wachtlijst staat voor een vruchtbaarheidsbehandeling ook zwaar.

Ik ben overigens ook wel van mening dat er niet voor niks een richtlijn van een jaar is, anders worden de wachtlijsten nog langer omdat iedereen zich dan laat onderzoeken en de mensen die het echt nodig hebben moeten dan (onnodig) nog langer wachten. Dat kan ook niet de bedoeling zijn. Dus in dat opzicht ben ik het eens met de meeste hier, maar zoals ik hierboven ook al zei, bij mij viel het woordje luxeprobleem gewoon echt verkeerd. Als ik namelijk de keuze had, had ik het ziekenhuis ook liever niet nodig gehad.

14 likes

Men noemt vruchtbaarheidsbehandelingen hier luxe omdat deze in principe niet medisch noodzakelijk zijn. Je gaat niet dood als je geen kinderen krijgt. Als je ernstig ziek bent en je geen behandeling krijgt, dan ga je wel dood. Dat is het verschil.
Neemt niet weg dat het me heel erg verdrietig lijkt als je graag een kindje wil en dat niet zomaar lukt.

34 likes

Er zijn toch heel erg veel ziektes waar je niet aan dood gaat zonder behandeling (en dus misschien niet medisch noodzakelijk), maar waarvoor je wel naar het ziekenhuis moet. Erg raar om een fertiliteits traject te vergelijken met een spoedeisende hartoperatie.

12 likes

Maar dat je ‘pas’ na een jaar proberen zwanger te worden, doorverwezen wordt, is volgens mij omdat de meeste vrouwen binnen een jaar zwanger zijn. Dat heeft niet zoveel met wachtlijsten of luxeproblemen te maken, maar met statistiek.

13 likes

Ik ook wel. Vind haar soms een enorme zeikerd maar haar vlogs vind ik.nog steeds leuk om te kijken.

4 likes

ja same zolang haar poesjes niet in de buurt zijn

10 likes

Je ziet nu ook veel meer gewoon haar normale leven weer, met dagelijkse vlogs, zoals ‘vroeger’, en dat maakt haar veel meer relatable (en haar videos voor mij leuker). In plaats van de videos van de laatste tijd waarin je haar schaars gekleed, zoveel mogelijk ziet drinken en uitgaan en al haar gay friends poesje hoort noemen. Echt helemaal prima dat ze dat doet, geen oordeel verder, maar dat trekt mij ook niet zo in een video.

13 likes