Het is natuurlijk iets genuanceerder dan 1 zinnetje hierboven en het zal echt niet voor iedereen even slecht zijn (sterker nog: denk dat het nog geen eens zo slecht is voor de basics, maar het is gewoon niet zo denderend als je focust op je techniek en performance), en je zal vast je houding kunnen aanpassen zodat de smith machine ok-ish is (even allerlei “ja maars” ingebouwd).
Maar eigenlijk komt het erop neer dat de smith machine je forceert om de squat in 1 bepaalde movement te doen (of dit nu past bij je lichaam of niet, terwijl je lichaam in meer richtingen dan enkel verticaal beweegt normaal gesproken). Deze geforceerde beweging zal ervoor zorgen dat je ook veel sneller een blessure kan oplopen (ik schrijf dus expres kan, het hoeft niet natuurlij). De squat is best een gevoelige oefening, waarbij als je goed en zwaar wilt squatten vorm belangrijk is (er is nogal een verschil tussen iemand met korte benen die maar 1.65 is, of iemand van 1.85 met hele lange benen) en je allerlei kleine wijzigingen doet in je techniek om je performance te optimaliseren (nadat je basistechniek in orde is). Doel van deze optimalisaties is om de vorm ideaal te maken naar je lichaam (en zo zwaar mogelijk te kunnen tillen).
Andere reden waarom ik er zelf geen fan van ben is dat bij een smith machine je helpt te balanceren, terwijl je bij de normale squat daar ook energie/kracht in stopt (misschien niet de beste reden om er geen fan van te zijn maar ik kan “zo effectief mogelijk willen sporten” niet rijmen aan een machine die een gedeelte van de oefening al voor je doet). Daarnaast helpt de smith machine in gewicht tillen: het komt vaak voor dat men veel zwaarder kan bankdrukken/squatten op een smith machine dan in de vrije vorm met slechts een barbell.
Kortom: zal allemaal niet zo slecht zijn die smith machine, maar als je serieus sterker wilt worden en efficient wilt sporten zou ik niet zo snel vor een smith machine gaan. (Dit is dus heel erg geschreven vanuit mijzelf die traint met een powerlift schema (tot voorkort met een powerlift personal trainer) om zo sterk mogelijk te worden op een zo efficient mogelijke manier. Als je gewoon traint omdat het goed voor je is en je niet perse traint om zo sterk mogelijk te worden zal dit allemaal niet zo boeiend zijn).