Het influencertopic #22

Wat dan wel? (Serieuze vraag)

3 likes

Nee dus wel. Ik denk dat een opgetrokken wenkbrauw de beste reactie is. Laat mensen die een kind echt willen helpen maar verantwoorden waarom ze denken dat ze dat kunnen. Als je van plan bent het goed aan te pakken is dat volgens mij geen probleem.

4 likes

Ik heb de vlog van Bonnie gekeken. Ik hoop dat ze toch vooral wel een therapeut het laat vóórlezen. Ze zegt dat het geen hulpboek is, zij niet de waarheid in pacht heeft, maar ze wil wel dingen die ze in therapie heeft geleerd delen. Grote kans dat een therapeut dat leest en denkt dat diegene het zo helemaal niet bedoelde. Dat Bonnie de opdracht/bedoeling verkeerd heeft geïnterpreteerd. Ze zegt namelijk ook dat ze hoopt dat het mensen gaat helpen. Nou, laat het dan aub kloppende informatie zijn en niet alleen haar versie op de werkelijkheid.
Ik vind het wel als een cliffhanger (die diagnoses en medicatie) en dat vind ik een beetje raar bij mentale zaken :sweat_smile:

15 likes

Mijn hele punt is niet dat Joey met dit beeld pleegouder moet worden.

Mijn hele punt is dat iedereen net doet alsof hij in die podcast een weldoordacht plan neer legt en er morgen mee wil beginnen. Ik heb over genoeg toekomstplannen naïeve en romantische beelden, sommige uur goede intenties, sommige helaas meer uit eigenbelang, dat heeft elk mens. Maar dat is een hele andere fase dan dat je daadwerkelijk ergens werk van gaat maken, je domme naïeve beelden achter je moet laten en je echt gaat beslissen of je iets gaat doen. Dat is overduidelijk NIET de fase waar Joey met dit plan zit, de beste man heeft overduidelijk nog geen eens een flyer gelezen over het pleegzorg stelsel, en de keiharde reacties hier doen net alsof hij daar wel zit.

14 likes

Overigens getuigt het schrijven en daadwerkelijk plaatsen van deze zin in een forumtopic over influencers, meer van een Messias complex dan wat dan ook. Alsof we hier opeens kwetsbare kinderen aan het redden zijn :joy:

5 likes

We zeggen helemaal niet dat Joey hier een definitief plan heeft voorgelegd dat hij binnenkort in gang zet, we zeggen dat hij iets teringdoms en egocentrisch heeft gezegd waaruit heel erg blijkt dat hij geen flauw benul heeft van waar de fuck hij over praat.

En the road to hell is paved with good intentions.

37 likes

Ja en ik vind termen als “teringdom en egoïstisch” echt hele harde en veroordelende termen en ik vind het oprecht verontrustend dat mensen zulke zware oordelen ergens aan hangen, terwijl het overduidelijk is dat iemand geen idee heeft en nog in een extreem naïeve droomfase zit. Heel erg moraalridder niveau allemaal.

15 likes

Oké is goed!

8 likes

Je bent een influencer met een enorm bereik. Heel leuk en naief dat je dit denkt, maar houd het ook lekker in je hoofd. Hij spreekt het uit in een podcast, die ook nog een keer (door hen?) ge-edit is. Het “feit” dat het nog een “droomfase” is, is echt anders als je dit aan 100k mensen vertelt. Wat nog een lage inschatting is, gezien het een reel is die ook gedeeld wordt onder hun volgers.

9 likes

Maar wat denk je nu dan dat er precies gaat gebeuren? Dat er mensen zich massaal gaan aanmelden om pleegouder in de crisisopvang te worden en dan na 6 weken een kind wegsturen want te veel commitment, en daarna ze allemaal uitnodigen voor kerst?

9 likes

Is dat dan het enige gevolg waarover men verontwaardigd mag zijn?

Ze kiezen dit stukje uit de podcast om uit te lichten in een reel. Het gaat over een precair en gevoelig onderwerp, namelijk de jeugdzorg. Ik ben helemaal voor goede intenties, maar bij dit soort onderwerpen is (als je zoals je kunt zien precies niks hebt gelezen) jezelf goed voorlichten het minimale als je zulke uitspraken gaat doen. En zelfs zonder kennis over het systeem hier, dan kan je toch ook wel bedenken dat een pleegkind ook een commitment is? En niet per se minder dan een “eigen kind”? Je hebt een grote invloed/volgersaantal, dat neemt ook een mate van verantwoordelijkheid met zich mee.

14 likes

En het ook daarbij nog eens super kwetsend kan zijn voor mensen die daadwerkelijk in een pleeggezin zijn opgevangen? Stukje weggehaald ivm privacy

12 likes

@Bambam Ben dit met je eens. Als iemand onrealistische of kwetsende dingen zegt moet/mag je daar zeker iets van vinden maar dat kan ook op een andere toon :slightly_smiling_face: maargoed, dat is t internet

7 likes

Iets in me zegt dat Vera en Dove niet meer samen wilden werken, en nu zie ineens weer een samenwerking?

2 likes

Hoezo zegt iets in je dat?

11 likes

Ik kan me herinneren dat jaren geleden influencers het continu hadden over shadow bans (‘ik word geshadowbanned dus like even als je dit bericht ziet’), maar nu zie ik dat nooit meer. Valt dat meer mensen op?

2 likes

Op Instagram inderdaad niet meer, maar op TikTok hoor ik het wel nog steeds regelmatig.

4 likes

Wel bij activisten

5 likes

Oh ik vond het wel meevallen juist! Het kwam op mij over alsof ze het meer bedoelde als in het is herkenbaar, en daardoor hebben mensen er wat aan. Gewoon dat ze niet de enige zijn. Ik vond zelf dat ze wel duidelijk liet weten dat ze wel inzichten die ze gehad heeft benoemt, maar dat het absoluut geen hulpboek is. Het cliffhangerige van de diagnoses vind ik wel een beetje vreemd ja haha ik snap op zich wel dat ze dat liever niet in een video zegt, maar had er dan gewoon niks over gezegd.

10 likes

Ik vind haar zo lief :cry: :heart:

7 likes