Ik vind het ergens steeds zo sneu als mensen komen klagen op Claire omdat ze al tien jaar precies dit doet en je haar toch blijft volgen ondanks je ergernis.
Ah, hier is de FF politie weer die even subtiel komt melden hoe irritant iedereen is.
Jij bent mijn nr. 1â€ïž
I know dahling.
Ik zou helemaal onrustig worden van het continue gereis en nergens echt banden op kunnen bouwen. Het lijkt mij ook best wel lastig voor haar beste vriend in NY dat ze af en toe opduikt en dat hij dan haar dagelijks ziet en vervolgens is ze ook weer weg. Uiteindelijk kan je ook echt banden met mensen opbouwen als je ergens gewoon langere tijd blijft en probeert ook van de saaie momenten te genieten.
Ik vind haar laatste video ook typisch wat er mis is met de nieuwe generatie. Doen alsof je altijd maar moet genieten, alles uit het leven moet halen, alleen leuke dingen doen, altijd op reis zijn, altijd mensen om je heen hebben. Dat is helemaal niet reeel.
Dit klinkt meer als projectie tbh
Claire is ook een dertiger (bijna), ze is niet âde nieuwe generatieâ, tenzij jijzelf 50+ bent natuurlijk.
Ja subtiliteit was niet jouw sterkste kant hĂš
Ik heb een 9-5 baan, ben gesetteld in de stad waar ik woon en heb ook al een paar jaar een vaste relatie, maar ik vraag me ook vaak genoeg af wat ik nu aan het doen ben? Ik ben wat dat betreft ook heel erg zoekende (en wie is dat niet?). Ik ben van Claireâs leeftijd en ik herken haar âzoektochtâ heel erg bij vrienden en mijn omgeving, maar iedereen gaat daar heel anders mee om en vult het anders in.
Vind het zo suf dat als iemand dan andere keuzes maakt dan de sociale verwachtingen, er dan commentaar komt over hoe die persoon het leven anders zou moeten aanpakken, of dat die persoon âafwijkend gedragâ vertoont en daarmee aan de slag zou moeten gaan. Claire heeft blijkbaar de financiĂ«le middelen en de flexibiliteit om haar leven zo in te richten; good for her. Ik vind het ook alleen maar menselijk dat ze aangeeft Amsterdam meer te zijn gaan waarderen, dat kan toch? Alsof je altijd alles maar op voorhand weet in het leven (en als dat zo is, dan is je leven vast lekker voorspelbaar, maar niet iedereen streeft daarnaar).
Nog los van dat er genoeg mensen zijn die dit altijd al doen. Ik ben de eerste jaren ook van baan naar woonplek naar mentale dip, naar nieuwe baan, nieuwe plek etc. gehopt om maar iets te vinden wat goed voelde wat regelmatig gefrons en âmoet je het allemaal niet gewoon accepteren zoals het isâ en âga je nu weer verhuizen?â opleverde. Maar het zal je verbazen; die plek waarop je vet veel leuke dingen doet, veel reist en omringt bent met leuke mensen bestaat. Eigenlijk wat @fatula ook zegt. Wat is er mis met zoeken als je niet tevreden raakt. Als ik Claireâs middelen zou hebben zou ik het wel weten.
Toen ik dit jaar besloot binnen een jaar weer te gaan verhuizen kwamen er trouwens best wat verhalen los van veelal boomers die onder het mom van âdoe maar gewoonâ jarenlang op een plek hadden gewoond waar ze ongelukkig waren. Waren grappig genoeg juist de ouderen die het enorm toejuichten.
Als iemand die naar een stad is verhuisd puur omdat ik die stad geweldig vond snap ik het helemaal. Bij mij heeft het toevallig goed uitgepakt, maar ik ben ook gewoon gegaan met het idee dat als ik het toch niets vond of mijn draai niet kon vinden, ik altijd weer terug (of verder naar een andere plek) kon.
Beter dan ergens blijven puur omdat het makkelijk en vertrouwd is terwijl je er eigenlijk maar medium of helemaal niet happy bent
Tuurlijk is het een beetje projectie maar Claire is altijd zo overdreven bezig met ââdit was de mooiste dag van mij leven, ik heb de mooiste mensen ontmoetââ. Ik kan mij daar zo aan ergeren in hostels, heel leuk dat iedereen daar zo sociaal is maar dat overdreven elke dag iets moeten doen en vastleggen op camera om aan anderen te laten zien en als beste vrienden een dag eindigen. Je kunt ook niet overdreven genieten.
Ik word gewoon een beetje moe van die tiktoks en reels die zeggen dat je vanaf 6.00 am alles uit je leven moet halen, geen 9-5 mentaliteit moet hebben, nog harder moet genieten. Dan denk ik dat is helemaal niet reeel, en als mensen niet aan die verwachtingen voldoen dan kunnen ze daar heel ongelukkig van worden.
Calvinistisch genieten hahahahhaha. Geniet met mate!!! Geluk gatekeepen is wel echt next level zuur haha.
Bedoel je met mensen jezelf? Want het lijkt je bovenmatig te raken hoe gelukkig andere mensen al dan niet zijn/overkomen.
Dat bedoel ik ook niet, ik bedoel meer hoe je je leven ook inricht je hebt altijd ââsaaie rustige dagenââ bij. Ook als je op wereldreis gaat heb je een aantal dagen dat je niet zoveel doet en weinig mensen spreekt en ik vind dat we dat meer moeten normaliseren. Ik vind dat social media het beeld geeft dat je elke dag alles uit je leven moet halen en dat creeert een bepaalde verwachting, als jongeren dat niet doen kunnen ze daar heel onzeker van worden.
Ik denk niet dat jij kan inschatten hoe veel dat mij raakt. Wat ik wel kan zeggen is dat ik heel erg blij ben dat social media niet zo een ding was in mijn jeugd. Je kunt toch niet ontkennen dat het beeld wat mensen op social media plaatsen vaak nep is. Waarom plaatsen we eigenlijk stories/snaps? Waarom kunnen we zien we ze heeft bekeken? Waarom hebben zoveel mensen onbekende volgers? Je kunt toch niet ontkennen dat veel mensen ook geluk halen uit het feit dat ze een ââleuk levenââ laten zien en dat ze daar likes voor krijgen?
Ja dat zal het zijn inderdaad.
Ik denk dat je ergens gelijk hebt maar ook dat jongeren zich steeds meer bewust zijn van het feit dat niet alles op het internet echt of haalbaar is
Als mensen hun leven op een onconventionele invullen en daar gelukkig mee zijn lijkt mij dat helemaal prima. Ben zelf ook geen type voor een 9-5 baan ben en heb mijn leven geregeld helemaal omgegooid. Gaat mij meer om het gedeelte van âer gelukkig mee zijnâ. Want daar is ze heel wispelturig in. Dan wil ze wel in Barcelona wonen, dan weer niet, dan koopt ze er een huis, dan wil ze weer in Amsterdam wonen. Alsof ze nooit echt gelukkig is waar ze op dat moment is, gras aan de overkant is altijd groener. Als psycholoog van de koude grond vraag ik mij dan af of het echt fysiek om de plek gaat waar je woont, of dat het meer in je hoofd zit.
Ik snap @Maurice haar punt wel.
Social media presenteert een soort maakbaarheid van het leven terwijl de realiteit vaak anders is; hard moeten werken, shitdagen hebben en niet alles kan flitsend of leuk zijn.
En er zijn veel mensen totaal niet gevoelig voor, maar ook een heleboel mensen wel. En ja, natuurlijk zijn mensen zelf verantwoordelijk voor wie ze volgen, maar dat kan toch alsnog samengaan met dat daar wel meer bewustzijn voor wordt gecreëerd?
En als ik die post van Claire zie komt het op mij over dat ze ook op zoek is naar die maakbaarheid en zichzelf in een flitsend leven in wereldsteden ziet, maar de realiteit toch gewoon anders is. Ik lees hier verhalen van mensen die er juist veel uit halen om op veel verschillende plekken te wonen (en dat herken ik zelf ook), maar bij Claire zie ik dat juist niet omdat ze zoekende blijft naar inderdaad groener gras/meer highs.
Ik snap het punt zeker, maar als je prima kunt analyseren dat het je raakt en waarom het dat doet lijkt dat me het moment om ook actie te ondernemen. Gooi wat apps van je telefoon, ga tijdelijk met een oud nokiaâtje rondlopen, bezoek een psycholoog. Claireâs werk is maakbaarheid verkopen, ze verdient er geld mee, dus ze zal daar ook niet morgen mee stoppen.
Daarnaast is het sowieso een vrij tegenstrijdig verhaal want het is nooit goed. Claire vertelt dat ze zoekende is en huilt dat ze ergens niet blij is = wispelturig, verwend, wilt altijd dat alles leuk is. Claire laat leuke beelden zien van reizen en een influencerbestaan = nep en social media maakbaarheid.
Misschien lees ik de posts dan anders, want ik zie nergens dat het haar raakt maar dat ze constateert dat er een bepaald ârooskleurigâ beeld door social media wordt geschetst en dat dat niet altijd samenhangt met de realiteit.
En de onderstaande tegenstelling die je schetst heb je zeker gelijk in, maar ik zie in dit specifieke geval eerder de samenhang daartussen. Claire vindt nergens nog haar plek - in welke wereldstad ze ook gaat wonen - en mensen vragen zich af of dat ermee te maken heeft dat alles tegenwoordig flitsend en maakbaar lijkt te moeten zijn (o.a. door social media).