Er zijn toch altijd meiden geweest die wat jonger zwanger raken (begin 20) of die wat later zwanger raken (eind 30). Wat je op socials ziet is sowieso niet representatief want als jij graag of vaak filmpjes van jonge moeders kijkt, krijg je dat aangeraden en ga je bijna denken dat heel de wereld een jonge moeder is. En “vroeger” waren vrouwen van 30 volwassen maar nu ben je zelf 30 en voel je je totaal niet zoals je vroeger dacht dat een volwassene zich voelde, dus denk je “zo die is jong”
Ja nouja als je alle reacties eronder bekijkt a la ‘goals’ en ‘wil ik ook’ en meiden die nu bij random zwangere meiden reageren: de nieuwe zaargoedemans, dan denk ik wel oke volgens mij hebben jullie hier een mooier beeld van dan dat het is
Ik voelde me echt bekeken toen ik een zwangerschapstest ging kopen in de drogist. Terwijl ik toen 27 was😂? Nobody cares. Ik had echt t gevoel dat iedereen naar me keek want ik ben zo jong, haha! Gek hoe dat werkt. Mss omdat ik vanaf mn puberteit tot nu enorm mn best heb gedaan om niet zwanger te worden en dat het nu ineens mocht ofzo.
Haha ja als ik nu zwanger zou raken zou mijn eerste gedachte zijn ‘omg, tienermoeder ben nog zo jong’ maar ik ben gewoon 32
mn vriendinnen waren ook van huh?! Maar die zagen ook wel aan mij dat het gewenst /gepland was. Maar toch grappig die realisatie.
Goals!!!
Ja een seconde later posten diezelfde mensen zo’n zelfde iets onder de 15 jaar oudere zwangere Anna Nooshin en daarna onder een leeftijdsgenoot die gewoon een dure auto rijdt. Goals posten betekent niet ik slik de pil niet meer en ga direct voor een kind. Ik durf wel te stellen dat voor heel veel vrouwen factoren in de eigen omgeving veel grotere invloed hebben dan een knappe zwangere meid.
Het beeld van de jonge moeder die zich laat beïnvloeden tot een kind en daar totaal niet bij nadenkt is achterhaald. Dat vier handen op een buik scenario is super zeldzaam. Zullen echt wel begin twintigers zijn die inderdaad naar Zaar Goedemans kijken en dat willen. Dat zijn echter ook vaak begin twintigers die getrouwd zijn, een baan hebben en samenwonen.
Huh ik zeg dit toch ook helemaal niet?
Je zegt dat het hip is en verheerlijkt wordt. Ik denk dus van niet.
Nou ik zie van wel. Misschien andere tiktok bubbel?
Ik bedoel er verder ook helemaal niks mee
Maar je snapt toch dat je tiktokbubbel niet de echte wereld is? Wat mensen op tiktok posten is niet per se echt? Net als dat je leven vloggen geen verheerlijking is?
Maar agree to disagree hoor, want volgens mij hebben we een ander beeld van hoe het internet werkt
Ja natuurlijk, ik postte gewoon een korte observatie, wist niet dat ik dat daarna moest komen uitleggen
ik vind mediawijsheid altijd wel een leuk onderwerp, dus dacht: hier vind ik iets van
Maar snappen kinderen van 13 dat ook. Als je aan een random kind van die leeftijd vraagt wat ze willen worden dan zegt 9/10 vlogger of influencer en hoeveel hebben er wel geen depressie/minderwaaridgheidscomplex/gaan stelen omdat zij niet die dure shit kunnen kopen die influencers wel hebben.
Ze heten toch niet voor niks influencers? Ze hebben letterlijk invloed op wat mensen doen, denken, willen en kopen. Als iemand alleen maar tiktoks ziet van jonge moeders die het goed hebben, dan wil iemand dat vast ook nastreven. Er is altijd een deel dat daar niet heel gevoelig voor is, maar een groot deel ook wel.
Nee dat snap ik, maar het ging erom dat het hip is en verheerlijkt wordt en dat wordt het dan wel als je in die bubbel zit.
Tuurlijk zegt de tienjarige van nu vlogger of influencer, net zoals een groot deel van onze generatie zangeres of actrice wilde worden en de hitkrant verdeelde in mensen waar je mee wilde zijn en mensen die je zelf wilde zijn. Het zijn mensen met geld ten overvloede en ze lijken populair en geliefd. Denk dat we dat verlangen echt niet hoeven te problematiseren want dat is van alle tijden.
Volgens mij is het aantal kinderen met een depressie of minderwaardigheidscomplex doordat zij geen dure shit van influencers kunnen kopen nog altijd beperkt. Waarbij het ook heel belangrijk is om te kijken wie er een depressie oplopen en dat toch vaak jongeren zijn waar meer speelt dan dat Enzo Knol of Jade Anna een merktas draagt. Ben de eerste die erkent dat sociale media een schaduwkant heeft, maar sommigen van jullie gaan echt wel heel kort door de bocht en zo simpel en rechttoe rechtaan werkt die invloed niet. Net zoals dat sociale media ook een positieve kant heeft die vaak verzwegen wordt.
Edit: Het heeft echt geen zin om te doen alsof jongeren geïsoleerde beïnvloedbare holle vaten zijn waar de boodschap van een influencer rechtstreeks in binnenkomt, alsof jongeren niet ook deel uitmaken van allerlei contexten (gezin, familie, vriendengroep, school en ga zo maar door) die ook invloed uitoefenen en super bepalend zijn voor hoe een boodschap binnenkomt.
Nou zeg, grote woorden voor een beetje ironisch op Enzo haten. Gezellig toch.
Nee klopt inderdaad, rianne is niet zo jong (in mijn omgeving wel, voelt nog steeds jong als ik nu moeder zou worden😂) maar de rest van dat rijtje is allemaal begin/midden 20 voor het eerst moeder geworden. Ik vind dat wel jong.
Ik denk bij jonge moeder influencers eerder aan moekes zoals Michelle Bollen, Kelly C en Elise Joanne. Daar zijn we echt hordes van hoor en denk ook zeker wel dat dit invloed heeft op jonge meiden