Het influencertopic #23

Nee het zijn injecties die oorspronkelijk bedoeld zijn voor mensen met diabetes. Alleen je valt er (vaak) dus ook heel erg van af. Hierdoor is het zo populair geworden omdat bekende mensen er veel door zijn afgevallen. Er zijn door de populariteit veel tekorten ontstaan waardoor mensen met diabetes die er afhankelijk van zijn er niet meer aan kunnen komen.

Je krijgt het dus niet zomaar voorgeschreven van de huisarts (als het goed is). Maarja, met geld en connecties kom je erg ver natuurlijk.

Hoe het exact werkt weet ik ook niet eerlijk gezegd.

4 likes

Filemon Wesselink heeft hier recent een aflevering over gemaakt. En via internetsites of vage bedrijfjes is er makkelijk aan te komen. Mensen met een gezond gewicht krijgen voor bijv. €200 drie maanden aan prikken mee.

2 likes

Niet alleen op social media wordt overgewicht gezien als iets dat een soort karakterfout is, mensen met ernstig overgewicht maken minder kans op de arbeidsmarkt en hebben minder vaak een partner. En het stigma begint al bij heel jonge kinderen: als die kenmerken moeten geven aan een goed karakter en een slecht karakter in een verhaaltje, maken ze vaker het slechte karakter dik. Het is echt heel treurig en echt een probleem van onze maatschappij

26 likes

Oke thanks, nu begrijp ik ook het imago dat dat spul heeft.

3 likes

Dat is zo, maar veel mensen willen dit ook. Heb een paar comments gelezen van vrouwen die aangeven dat ze een laag zelfbeeld hebben en dan reageert ze daar super bot en onaardig op. En dat vind ik dan niet nodig.

3 likes

Reageren ze dat Esmee een laag zelfbeeld heeft? Dat maak ik op uit je tekst.
Mochten ze het over zichzelf hebben dan is het onnodig om zo te reageren.

5 likes

Het laatste. Sorry, lange dag :joy: Heb het aangepast.

4 likes

Ho maar dat is ook niet helemaal waar. Die reacties staan onder een post waarin ze expliciet vraagt om het niet steeds over (haar) uiterlijk te hebben (en iets te zeggen over leuke dingen die men gaat doen) omdat bij alles wat ze post ze reacties krijgt op haar uiterlijk. En dan nog reageren mensen weer onder het mom van laag zelfbeeld ‘en hoe ben jij afgevallen’. Dat wil niet zeggen dat die vrouwen dat lelijk bedoelen maar ik kan me echt voorstellen dat je de high road even niet pakt. Ik zie haar namelijk op vragen of opmerkingen over of ze goed in haar vel zit etc helemaal normaal reageren.

11 likes

Wat ik dan bij Ozempic afvraag he, als men daarmee stopt maar niet gewerkt heeft aan hun eetgewoontes, dan komen ze toch gewoon allemaal weer aan? Lijkt mij niet gezond om dat altijd te moeten blijven gebruiken.

3 likes

Ja dat is ook en “we” weten ook nog helemaal niet zo goed wat het goede moment is om te stoppen enzo. En ook al mensen gezien die er niet mee afvielen trouwens.

5 likes

Hmm dat is denk ik bij alle vormen van dieet? Behalve als je echt je levensstijl aanpast.
(Buitenom gewichtsschommelingen met andere oorzaken bijv medisch).

4 likes

En Claire is weer op vakantie. Is zij niet in een maand tijd heel vaak op en neer geweest van Barcelona naar Amsterdam, vliegen naar Mallorca, Griekenland en nu Ibiza. Ik erger mij zo aan het feit dat zij zo te koop loopt met haar vlieggedrag.

13 likes

Griekenland was gewoon werk hoor poeh jeetje wat zwaar

10 likes

Er worden momenteel studies gedaan om de dosering langzaam af te bouwen. Een deel van de mensen kan dan op gewicht blijven. Verder is de werkzame stof semaglutide in ozempic wel degelijk een geneesmiddel tegen obesitas en niet alleen diabetes. De komende jaren gaat er zo veel veranderen, omdat de verwachting is dat er veel nieuwe medicatie tegen obesitas op de markt gaan komen.

5 likes

Nee, je kan wel misselijk worden als bijeffect maar dat is niet de manier waarop het hoort te werken. Het remt eetlust af in de hersenen en het zorgt ervoor dat het voelt alsof je vol zit.

1 like

En minder behoefte aan vet eten ook. De misselijkheid zakt meestal wel af na een paar weken gebruiken, als je die bijwerking hebt.

Het wordt inderdaad ook gebruikt bij obesitas. Saxenda/ozempic wordt echter pas vergoed wanneer je minimaal een jaar een gli (gecombineerde leefstijl interventie) heb gevolgd zonder succes. Om in aanmerking te komen voor de gli gelden wel een aantal voorwaarden weer.

8 likes

Ik trek Laura Ponticorvo sowieso al slecht, maar blijkbaar is ze ook nog ontzettend dom

48 likes

Misschien moet iemand haar uitleggen dat de Afrikaanse huid doorgaans anders is dan de West en Noord Europese huid.

13 likes

Ik dacht überhaupt juist dat huidkanker vaker voorkwam bij mensen met een donkere huidskleur en ook in ergere vorm omdat het later herkend wordt

12 likes

En Zwart-Afrikanen enorm veel te maken krijgen met huidkanker hier. Ik ken de cijfers van daar niet maar wordt er constant gehamerd op smeren, smeren, smeren en af en je huid laten checken op plekjes en verkleuringen.

43 likes