Het influencertopic #23

Even benieuwd he: waarom vinden jullie het zo erg dat een influencer het dan verrekent als zakelijke kosten? Want dat verandert toch niks voor jou? Het is toch niet zo dat jouw zure belastingcentjes dan naar die influencer gaan? Iemand betaalt simpelweg minder belasting, door een regeling die gewoon bestaat en blijkbaar zo werkt. Is het dan erg dat iemand anders iets leúks doet en dat rekent als zakelijke kosten (want werk mag nooit leuk zijn?) of is het jaloezie dat je het zelf niet kan?

Ben echt oprecht benieuwd want ik kan me daar niet druk om maken maar misschien mis ik iets :sweat_smile:

21 likes

Hahaha ja sorry ik zit veel op r/sewing bijv en m’n vriend kijkt vaak cute plaatjes van dieren dus dat is mijn referentiekader :joy:

7 likes

Jaloezie :see_no_evil:

Ik ben zelf zzp’er maar geen influencer. Ik snap echt wel dat het bij hun werk hoort, maar blijf het toch vooral snoepreisjes vinden. :woman_shrugging:

Maar heb dat bij Alwin sowieso al snel dat ik hem vervelend vind, omdat zijn beoordelingen stom zijn. “Ja wel lekker bed” “Karig ontbijt, croissant is droog”. Hij kan goed editen en ik vind zijn vriendin leuk, maar hij kan gewoon geen boeiend verhaal vertellen.

2 likes

Maar hoe weet jij dat nou? Of doe jij zijn belastingaangifte

1 like

En het is ook niet alsof je zomaar alles kan aftrekken he, zitten wel degelijk regels aan gebonden, veel dingen zijn maar x procent etc…

4 likes

Dat heeft ie zelf eens gezegd in een video

3 likes

Omdat het toch wat als profiteren voelt, gek genoeg… Je draagt minder bij aan ‘het geheel’. Een lange vakantie naar Japan & dan daar bedenken ‘ik schrijf mijn tips op’ en voila, je kunt het deels aftrekken ala Cynthia voelt niet fair. Snap dat vooral slim is hoor & ‘wij’ er op individueel niveau geen verdere last van hebben maar wel op samenlevingsniveau. Net zoals met niet duidelijke spon etc. Vind het overigens echt wat anders uiteraard als dat reizen oprecht je werk is, maar dat is in al deze gevallen niet.

27 likes

Daar weet Bram de Wijs inmiddels alles van😋

25 likes

Ehmmm allerlei dingen als zakelijk opgeven die niet binnen zakelijke kosten mogen vallen voelt niet als profiteren maar is profiteren :sweat_smile: beste voorbeeld vind ik ook Bram de Wijs, 100% terecht dat die op de vingers werd getikt. Ik zou het persoonlijk best een chill vinden als al die influencers die zakelijke kosten opvoeren die vooral fun zijn een grondig belastingonderzoek krijgen. Is wel een heel grijs gebied natuurlijk.
De zure belastingcenten van mij gaan niet naar die influencer maar naar het algemeen goed en ik zou terecht vinden als de zure belastingcenten van de influencer ook daar naartoe zouden gaan. Die maken tenslotte ook gebruik van algemene voorzieningen.

44 likes

Ik vind sowieso dat er echt in veel kringen heel normaal wordt gedaan over van alles aftrekken van de belasting. En natuurlijk mag daar heel veel eigenlijk helemaal niet, maar dat komt echt niet allemaal naar boven. Hoe vaak mijn vriend niet tips krijgt voor lekker uit eten afschrijven.
Terwijl je dan gewoon een goed salaris krijgt dus dat prima zelf kan betalen. Dat is bij veel influencers natuurlijk ook zo, maar toch het maximale eruit willen halen.

9 likes

Volgens mij zijn jullie allemaal van die types die iemand met een uitkering erbij naaien als blijkt dat ze 100 euro per maand zwart bijverdienen, want dat is profiteren van het systeem.

51 likes

Maar hier ben je ook weer heel vaag: hoe hebben wij er dan last van op samenlevingsniveau? Dat er iets minder belasting in het laatje komt? Zelfs dáár heb je als individu niet eens direct last van want je krijgt gewoon je uitkering en je zorgtoeslag etc als je die nodig hebt.

Een ZZP’er maakt weer van veel andere vangnetten géén gebruik, zoals dat je geen recht hebt op de ziektewet bijv. Dus als ze dan, binnen de wet (!), iets van belasting aftrekken van een zakenreisje, tja: dat is dan het geluk van het werk dat je hebt gekozen. Ben het er natuurlijk helemaal mee eens dat het goed zou zijn als daar duidelijke regels voor zijn (geen idee hoe grijs het gebied is) en dat er op gehandhaafd wordt.

9 likes

Even helemaal los van de discussie over wel/niet aftrekken. Maar in the end worden er door de overheid wel beslissingen gemaakt omdat er minder geld in het laatje komt. Zoals de btw op boeken, cultuur etc naar 21%. Dus daar kun je ook als individu helaas wat van merken.

37 likes

Ik vind juist de ongelijkheid hierin heel scheef. Mensen met een uitkering krijgen zoveel meer controles en natuurlijk gaat het daar ook weleens mis (als in echt misbruik niet iemand die boodschappen van zijn moeder krijgt). Denk ook dat heel veel mensen daar veel kritischer op zijn. En idd gaan oordelen bij buren want ze hebben wel een auto. Terwijl het voor mij altijd lijkt alsof het heel normaal is als je al veel geld verdient om er alleen maar meer van te maken door regels te ontwijken. Gaat mij bij dingen aftrekken dus ook echt wat er wettelijk niet mag, maar niet vaak wordt opgemerkt.

Verder denk ik bij influencers en zo’n reis afschrijven, tsja als het mag prima. Ik zou voor geen goud influencer willen zijn met alles wat erbij komt kijken. Ook met het risico van op de lange termijn inkomen genereren.

Edit en zolang er grote bedrijven zijn die miljarden ontduiken is het sowieso allemaal een druppel op de gloeiende plaat :smiling_face_with_tear:

15 likes

Ja dat: je wil niet weten wat voor voorbeeld influencers voor jongeren zijn en hoeveel jongeren dit tegenwoordig ambieren als carriere. Zoveel van mijn clienten hemelen dit leven op. Als er vaak dit soort ‘voorbeelden’ komen - en influencers ook nog actief promoten en laten zien hoe je bijv minder belasting betaalt - vind ik dat een kwalijke ontwikkeling. Hoe meer mensen dit gaan doen en het grijze gebied bewust (!) opzoeken, hoe minder belasting er in het laatje komt. Dat is wel degelijk een ontwikkeling waar beleid op wordt gemaakt.

6 likes

Sanneke’s hele identiteit is nu echt alleen maar zwanger zijn, ook continu met haar hand op haar buik.

15 likes

Nee juist niet. Mensen die weinig te besteden hebben gun ik echt wel hun extraatje. Mensen die als zat verdienen en dan ook nog allerlei luxe dingen gaan aftrekken niet.

11 likes

Heb 'm nog niet gekeken maar moest wel meteen aan dit topic denken :sweat_smile:

10 likes

Dit argument irriteert me echt mateloos

5 likes

Sarcasme is moeilijk te begrijpen he

4 likes