Het influencertopic #23

Zag al in die stories staan dat sommige idd bruto zeiden

9 likes

Maar dat is dan toch ook niet echt netto, omdat je aan de belastingdienst moet afstaan en potjes moet fixen zoals pensioen en vakantiegeld?

5 likes

Met haar voorbeeld van 70 euro en 32 uur zit je op €9700 bruto per maand, dus dan kom je wel aan die €4300 netto.

17 likes

Als je 70 euro bruto per uur verdient op basis van een 32 urige werkweek verdien je ongeveer 9700 euro bruto per maand. Als je daar belasting van af haalt en je potjes kan je wel rond de 4300 euro netto uitkomen denk ik. In loondienst is 4300 euro bruto meer realistisch per maand

5 likes

En @George ah ja touché, had het beter uit kunnen rekenen eerst haha

5 likes

Vond een stewardess van 24 die €3200 netto verdiend ook wel opvallend. Wist niet dat dat zo goed verdiende, zo jong al!

8 likes

Interessant idee, maar zonder context kun je er eigenlijk maar weinig mee. Ik zie ook bedragen waarvan ik denk, hoe dan? Er wordt hierboven al wel een voorbeeld gegeven van hoe het zou kunnen, maar ja, zeker weten doen we het niet of die persoon zzp’er is.

3 likes

Verbaas me er ook over dat mensen daar heel jong (24 jaar ofzo) al meer dan 4k verdienen per maand met bijv consulting. Dan heb ik echt de verkeerde carriere gekozen :clown_face:

23 likes

Of fotograaf 10k netto op je 31e, dat lijkt me veeeel leuker dan consulting.

8 likes

Ja ik vind dit ook interessant om te lezen & dan bijv een dierenarts 2600 netto per maand. Had ik dan weer veel meer verwacht dan stewardess.

7 likes

Plus er wordt ook niet gezegd hoeveel uren diegene werkt? Als je veel per uur krijgt, maar weinig uur werkt kan je maandelijks lager uitkomen dan iemand die veel uren werkt maar minder krijgt per uur. Vrije tijd lijkt me veel meer waard dan het aantal uur dat je werkt.

4 likes

Dierenarts valt vies tegen, is ook reden dat dierenartsen vaak wat anders willen doen omdat het zo’n commercieel wereldje is. Medicatie, apparatuur, etc kost zo veel geld dat zij ook weinig overhouden

7 likes

Ja maar snap je punt wel op zich: dit is zonder pensioen, vakantiedagen, verzekering of evt broodfonds, dus wel iets vertekend.

5 likes

Ik denk behoorlijk vertekend eigenlijk en dat die persoon uiteindelijk niet 4300 netto vrij te besteden heeft (als het goed is want als je dan je pensioen nog zelf moet regelen enzo en je doet het niet dan heb je wel nu 4300 maar later niks)

6 likes

Ja stond laatst nog een heel artikel in de krant over hoe Mars en Nestlé alle dierenartsenklinieken opkopen en telkens de prijzen omhoog gooien (maar niet de lonen trouwens…), waardoor het superduur is geworden om een dier te hebben. Is gewoon commercieel geld verdienen, echt best bizar

6 likes

Dierenarts is echt slecht betaald. In de omgeving waar ik woon kunnen ze eigenlijk niemand meer vinden om standby te staan/te werken in het weekend dus zijn er praktisch geen dierenartsen open voor spoed. De regeling is namelijk dat ze ongeveer 3 euro per uur krijgen als ze standby staan, ongeacht of ze werken. En dat klinkt chill als je betaald krijgt en niet opgeroepen wordt, maar in de praktijk zijn ze bijna het hele weekend altijd aan het werken, voor 3 euro per uur.

11 likes

Kunnen tandartsen hun salaris niet delen met de dierenarts

27 likes

Ja dit is echt zo, ik moest een keer ‘s nachts voor spoed naar Rijswijk. Ik woon in Rotterdam :woozy_face: Met een doodziek dier ‘s nachts zo’n stuk rijden, dat is toch geen doen.

3 likes

Zij krijgen heel veel toeslagen. Vaak is het bruto salaris maar net iets hoger dan het netto salaris. Ik las ooit iets over een stewardess die ondanks een riant netto salaris geen hypotheek kreeg omdat er uitgegaan werd van haar brutoloon.

2 likes

Nou ik kan je vertellen dat als je in Zeeland woont, je het risico hebt dat je 1 tot anderhalf uur moet rijden in de spoed.

Dit omdat de klinieken die daar zitten het niet meer voor elkaar kregen om zelf te diensten te doen en er voor gekozen hebben om het uit te besteden.

In het algemeen:

De tijd dat je uit ‘passie’ bij nacht en ontij voor een schijntje werkte is voorbij. Een heel fors gedeelte van de spoeddiensten wordt overigens door buitenlandse dierenartsen gedaan omdat er nog weinig Nederlandse dierenartsen te vinden zijn die dit soort diensten willen draaien.

Dan zou je het beroep aantrekkelijker kunnen maken door een gunstigere verloning, maar dat ga je terugzien in de tarieven (ergo: het wordt duurder). Maar dan staat de maatschappij weer op de achterste poten want ‘je moet het uit liefde voor de dieren doen’ en het mag dus niet te duur zijn.

Als jij geholpen wordt door iemand met 6 jaar universitaire studie op zondagnacht, dan kun je toch wel bedenken dat een consult geen 60 euro kost.

17 likes