Ik vind het wel een soort van fake transparantie haha, omdat zij natuurlijk daarnaast ook nog allemaal andere dingen doet
Modaal inkomen is iets van 40.000 bruto per jaar. Daar zit Lize ruim onder. Maar dit zal inderdaad niet haar hele inkomen zijn. Ze schrijft ook nog columns, boeken, maakt documentaires en podcasts. Zal nog flink wat bij komen, dus wel een beetje schijntransparantie inderdaad.
Ja en ze deelt ook niet wat ze er echt aan overhoudt, zou veel interessanter zijn als ze zegt ik heb âŹ2000 hiervoor gekregen, âŹ750 was voor de belastingdienst, âŹ380 voor mân agency en de rest voor mij.
Maar dit hele initiatief is toch niet gericht op dat Lize wil laten zien hoeveel geld zij in totaal verdient? Gaat er toch juist om dat influencers van elkaar ook zien hoeveel ze (ongeveer) verdienen met hun influencer opdrachten en je dus kan zien of er gelijk betaald wordt tussen influencers door opdrachtgevers? Dan is het niet zo relevant wat Lizeâs inkomsten verder zijn, of hoeveel ze netto precies overhoudt
Doet ze wel, ex btw en agency dus die tellen al niet mee. Enkel 20% eraf dus (inkomensbelasting)
Dus ongeveer 26200 netto p/j.
Vind het niet veel als dit je enige inkomen is maar wel voor de âmoeite of tijdâ die er nauwelijks in zit t.o.v een doorsnee baan.
Waarom ben je daar bitter over, dat is toch je eigen keuze? Ik zit in hetzelfde schuitje, maar kan daar echt niet bitter om zijn, is mijn eigen keuze geweest en ik haal heel veel voldoening uit mijn werk, wat me veel meer waard is dan een hoger salarisâŠ
Nou als dat het geval is zet dan in ieder geval het merk of de opdracht erbij want â4 opdrachten, 8kâ zegt toch helemaal niets?
Ik doe mijn werk met heel veel plezier en haal er veel voldoening uit, dat is mijn eigen keuze.
Dat ik er veel te weinig mee verdien is niet mijn eigen keuze.
Ergens is dit wel je eigen keuze. Salarissen zullen bepaald zijn, wellicht vanuit een cao, maar uiteindelijk kies je er zelf voor om er te blijven werken.
En ik herken het, want ik zit ook een sector waarvan ik vind dat er best wat bij kan, zeker gezien het soort werk. En ik weet ook dat ik met mijn kantoorfunctie ergens anders ook veel meer kan verdienen daar waar ik nu zit, maar ik kies er bewust voor om bij een maatschappelijk betrokken organisatie te werken ipv een multinational waar ze met geld smijten (bij wijze van).
Waarom moet alles zo zwart-wit zijn? Ik blijf er werken omdat ik van mijn baan hou en het belangrijker vind dan geld. Tegelijkertijd vind ik dat ik veel te weinig verdien en ben ik bitter om het feit dat een willekeurige influencer een foto neemt met een pak havermelk en mijn maandsalaris verdient. Beide gevoelens kunnen naast elkaar bestaan
Ik zeg toch niet dat dat niet kan?
Ik zeg nota bene dat ik er zelf ook voor kies, maar het is dus wel een keuze die jij (en ik dus ook) zelf maakt.
Die influencer moet daarvoor wel een groot deel van haar/zijn privĂ©leven opgeven. Dan verdien ik toch echt liever een stuk minder en heb gewoon nog een leven waar ik blij van word, ipv mijn ziel te verkopen aan de commercie. Ik geloof trouwens ook niet dat het maar zo makkelijk is als âeen foto met een pak havermelk nemenâ, maar dat is een andere discussie.
Daarnaast vind ik Lize nou ook niet echt het toppunt van influencer, die heeft voor mijn gevoel tenminste nog enige principes, komt op mij niet over als iemand die maar elke samenwerking aanneemt. Denk dat een Mascha of Cynthia, of zelfs een Serena, veel meer binnenharken, en die verdienen waarschijnlijk nog peanuts vergeleken met de Enzoâs en Gioâs (puur met het influencen dan hĂš, met alle plannenshit en weet ik wat ze ernaast doen verdienen ze wsl nog een hoop meer).
Maar dat kun je op deze manier toch totaal niet vergelijken als de exacte klussen (of tenminste iets meer context over de opdrachten) er niet bij staanâŠ
Maar grofweg toch wel? Ik denk dat wij allemaal willen weten wat krijg je voor post x en story y bij dit en dit bedrijf.
Alleen dat is vooral omdat we nieuwsgierige aagjes zijn en omdat we toch geneigd zijn om te denken âdat kan ik ook welâ
Terwijl dit denk ik al best inzichtelijk is voor andere influencers of niet influencers. En juist met het idee dat je âweet wat je waard bentâ maar dan concreter dan Mascha die een boek schrijft wat je dan moet kopen
haha ja maar je kunt toch niet verwachten dat zij al haar opdrachtgevers exposed met hoeveel zij precies betalen voor welke klus? Ik zou dat echt niet waarderen als bedrijf. Zou best kunnen dat ze dat achter de schermen met bevriende influencers wĂ©l bespreekt (âik kreeg 1000 euro voor die snuggs campagne, en jij?â), maar dat is toch logisch dat ze dat niet openbaar bekend maakt.
Nee dat snapt iedereen daarom is de video toch ook gewoon nutteloos naar collegaâs toe. Want wat haalt Bonnie hier bijvoorbeeld uit? Of een Mascha
Nou dat dus
Maar daar gaat dit toch niet over.
Het was een initiatief van marketingvrouw die als zwarte influencer een kaartenspel aangeboden kreeg terwijl witte mannelijke influencers wel betaald kregen. Hoeveel ze betaald kregen was echter niet duidelijk. Daar wilden ze namelijk geen antwoord op geven. Terwijl het een campagne was van Indeed over de loonkloofâŠâŠ met een oproep om open te zijn over salarisâŠ
Vandaar dus de roep om openheid omdat blijkbaar niet iedereen dezelfde kansen/aanbiedingen krijgt
Alle maanden 0 zeker?
Nee, paar maanden niet