Daar schijnt ook een kerk te zitten die populair is bij van die crypto 4am ijsbad mensen werven voor piramide scam trade “cursussen”. Heb deze week een podcast over geluisterd over hoe het gaat bij zo’n trading organisatie (piramide spel in werkelijkheid) en hoewel dat echt vooral over de ervaringen van (ex)leden en hun omgeving gaat, benoemen ze het religieuze stuk dus ook even kort. Gaat dan om (ik geloof van oorsprong Amerikaanse) evangelische kerken met zogenaamd moderne flitsende diensten. En je ziet steeds meer jongeren, ook influencers daar naartoe trekken. Zal mij niet verbazen als dat gewoon vanuit de VS wordt gefinancieerd en er een heel marketingplan achter zit om jongeren via social media te laten bekeren.
Ik vind het ook wel een beetje “eng” en herkenbaar. Misschien omdat ik zelf uit ervaring weet hoe kwetsbaar je kunt zijn in de beginfase van je bekering. Zeker als je “oude” omgeving het maar gek vindt. En als je nieuwe broeders en zusters in het geloof dan zo verwelkomend zijn, dan kun je zo ontvankelijk zijn voor bepaalde ideeën en kan het lastig zijn om je eigen weg naar en relatie met God te ontdekken.