Het zal me niets verbazen als het zo’n evangelische “De Deur” kerk/sekte is, vooral door die overdreven volwassendoop.
Dit soort bekeerlingen proberen nooit een standaard PKN kerk ofzo
Ik ben echt zo allergisch voor hoe zij zichzelf verkondigt als de alwetende. Krijg er echt de bibbers van.
Ooh jammer. Een kennis van mij is laatst gedoopt bij de World mission society church of god. Heb er veel over opgezocht maar blijf het een beetje een vaag gebeuren vinden haha
Disclaimer dit is NIET een belediging naar godsdienst in het algemeen hoor you do you
Jaaaa dit was PRECIES wat ik dacht! Ik ben in mn geloofszoektocht jaren geleden daar ook geweest en dat is echt een heftig clubje. Ik ben ook nog lang gemailt door die mensen.
Ik denk dat deze mensen echt een fanatisme zoeken waar ze helemaal in kunnen duiken, en dat vind je in een ‘gewone’ pkn kerk niet echt.
Ik doelde op de ‘je zit in de schuldhulpverlening en laat wel lekker behangen’ opmerkingen.
Maar Sandberg behang is niet echt minimale middelen inderdaad. Maar alles wat geen compleet gesponde verbouwing is zal misschien wel zo voelen
Wanneer zou de zwangerschapsaankondiging van jennie komen?
Moet dit?
Ze hint er toch zelf op (vandaag en pasgeleden ookal)
Daar schijnt ook een kerk te zitten die populair is bij van die crypto 4am ijsbad mensen werven voor piramide scam trade “cursussen”. Heb deze week een podcast over geluisterd over hoe het gaat bij zo’n trading organisatie (piramide spel in werkelijkheid) en hoewel dat echt vooral over de ervaringen van (ex)leden en hun omgeving gaat, benoemen ze het religieuze stuk dus ook even kort. Gaat dan om (ik geloof van oorsprong Amerikaanse) evangelische kerken met zogenaamd moderne flitsende diensten. En je ziet steeds meer jongeren, ook influencers daar naartoe trekken. Zal mij niet verbazen als dat gewoon vanuit de VS wordt gefinancieerd en er een heel marketingplan achter zit om jongeren via social media te laten bekeren.
Ik vind het ook wel een beetje “eng” en herkenbaar. Misschien omdat ik zelf uit ervaring weet hoe kwetsbaar je kunt zijn in de beginfase van je bekering. Zeker als je “oude” omgeving het maar gek vindt. En als je nieuwe broeders en zusters in het geloof dan zo verwelkomend zijn, dan kun je zo ontvankelijk zijn voor bepaalde ideeën en kan het lastig zijn om je eigen weg naar en relatie met God te ontdekken.
Oohhh ik gebruik de term ‘triggering’ niet snel maar dit triggert me helemaal de moeder. Ik heb jarenlang in zo’n christelijke cult gezeten (na een wat minder heftige maar alsnog zeer christelijke opvoeding) en was daarover een boek aan het schrijven. Net een soort van besloten dat niet af te maken of iig niet voor publicatie omdat ik dacht: ik ben er zelf uit en klaar mee. Maar nu wil ik het weer wel schrijven want echt medelijden met alle (jonge) followers die zich weer laten beïnvloeden door zo’n koekoek influenza.
Edit: als je deze comment leest denk je waarschijnlijk girl schrijf alsjeblieft geen boek. Maar laat me ik ben moe mijn baby is elke dag 5.30 wakker.
Ik dacht juist: ben benieuwd naar dit boek!
Nou als het er ooit komt dan hoor je 't hier!
Is dat river church? Daar had ik laatst een Pointer-docu over gezien. Van die lui die rijkdom beloven maar je moet wel eerst je ‘tienden’ afstaan.
Hoe kun je het überhaupt met je ‘minimale middelen’ willen laten overkomen alsof je van je laatste centen een rol behang hebt gekocht terwijl zowel verf als behang gewoon spon (gifted ) zijn van een mega luxe winkel (+het behangen zelf).
Het is dus vast met minimale eigen middelen allemaal maar dat zal ze wel niet bedoelen
Ik durf geen naam te noemen, maar het zou me niet verbazen, want alles rondom die hele groep is nogal vaag. Gelijk zin om die docu te zien
Ik kwam laatst dit raam tegen en dat klinkt ook als zo een jezus cult waarin niks mag. Sloot ook helemaal aan bij wat die gekke bekeerde vrouw zei die me een lift gaf en het was ook in de stad waar ze heen ging en was opgegroeid (ze was er alleen al 20 jaar niet geweest).
Denk dat dit dan een beetje dezelfde stroming is?
Wel gek dat Christmas en Easter erbij staan! Maar misschien bedoelen ze dan vooral kerstbomen, de kerstman, de paashaas etc.
In de kerk waar ik opgroeide vonden ze new age ook slecht trouwens. ‘Occult’ werd het dan genoemd. En de kerk maakte ons ook heel bang over wicca en glaasje draaien (hoor je allebei nooit meer wat over?). Harry Potter en Pokemon waren ook occult en mochten dus niet. Als iets niet van God was dan was het van de duivel. Zo is mijn arme kinderhartje een hoop angst aangepraat haha. Als ik ‘slechte’ gedachten had dan geloofde ik dus dat de duivel die influisterde. En als mensen bijvoorbeeld verslavingen of trauma’s hadden dan waren dat ‘demonen’ die moesten worden uitgedreven.
Ja, ik snap heel veel op dit plaatje niet, maar mijn favo is links boven in de hoek: horror scopes
Ah wat sneu dat je dat allemaal geloofde vroeger! Lijkt me heel echt zo naar als je altijd maar denkt dat je fout bezig bent.
Social media staat er ook op…