Het influencertopic #24

Ja, dat is ook wel echt een classic fout. Maar ik vind het wel zonde om dat per definitie toe te schrijven aan een capsule wardrobe, terwijl een “goede” uitvoering juist betekent dat je ook heel erg voortborduurt wat er al in je kast is. Maar nogmaals, dat is in mijn optiek juist een issue van fast fashion en de consumptiemaatschappij en niet per se van CW. Want hoeveel (non) basics of kleding kopen heel veel mensen uberhaupt, met of zonder CW.

@Sundance tsjah daar ben ik het persoonlijk dus niet per se mee eens. Ik ben in 2017 begonnen hiermee en heb nog steeds items in mn kast die ik toen heb gekocht (of al had) en met plezier draag. En tuurlijk is mijn stijl in die 8 (!) jaar verandert (en lichaam ben nu ook moeder dus haha) en zijn er items verkocht en nieuwe items bijgekomen. Maar wel in beperkte mate. Het is een illusie dat dat niet verandert. Maar CW betekent ook niet nooit niks kopen. Ik heb weinig tot geen trenditems, maar kijk echt naar mn lichaam en style. En ook items die soms toevallig wel in trend zijn, zoals die infinity teva’s die ik al 5 jaar heb en nu “in”, en volgend jaar vast weer niet maar ik vind ze mooi en blijf ze dragen.

CW is niet heilig he, en je hoeft echt niet in je oude skinny te blijven lopen want duurzaam😆 Ik vind alleen de modemaatschappij zo verfuckt en heel veel mensen gaan blind op fast fashion en trends en shit kopen, zonder te kijken naar pasvorm, kwaliteit of een eigen stijl. Zo blij je wel bezig met kopen😅 Wss is CW voor hen net zo goed een trend?

Het is -voor mij- wel een goede tool om bewuster met mn kleding om te gaan en ook minder te kopen. Vind het gewoon zonde dat meer kopen dan maar op een CW wordt geschoven, terwijl we in een koopzieke maatschappij leven en dát het probleem is.

6 likes

Dit is ook echt mijn ergernis bij sommige sustainable influencers. Dat ze dan zeggen “ipv nieuwe kleren kopen, kijk wat er al in je kast hangt! Maak nieuwe combinaties! Speel met andere structuren! Draag de dingen achterin je kast!” En inderdaad de capsule garderobe.
Maar dit is echt een tip voor mensen die al (te) veel kleren hebben/voormalig fast fashion verslinders zijn, er valt echt niet zoveel nieuws te ontdekken in mijn garderobe (en ja dat komt ook omdat ik basic bitch ben, ik zal het zelf maar vast erbij zeggen :joy:).

21 likes

ja ik kan die vinger nu ook niet meer niet zien :sob:

4 likes

Ik snap sowieso een capsule wardrobe niet, het lijkt mij alleen te werken als je veel kleding hebt en dan met bijv. 4 capsules per jaar zoveel spullen kan missen voor één periode.

Mijn kast is niet minimalistisch maar ik draag bijna alles het hele jaar door. Oké geen korte broek in de winter en geen fleece vest in de zomer, maar lange broeken draag ik altijd onder 20 graden, en shirtjes met korte mouwen draag ik in de winter onder een trui. Een trui in de zomer als jas of in de avond als het afkoelt, etc.

Ik dacht ook altijd dat je dan 2 of 4 keer per jaar je kleding omruilt en dat blijft dan altijd zo, maar ik zie die pagina van https://www.instagram.com/leonihuisman/?hl=nl die Nina tagt en zij heeft bijna een volledig nieuwe wardrobe hangen in haar capsule van de herfst van het ene jaar t.o.v. het andere jaar. Hoe kan dat dan? Of bekijk je dan weer ieder seizoen opnieuw wat je in je capsule wilt hebben?

8 likes

Ik heb dat ook hoor, maar dat betekent gewoon dat bepaalde items (zoals blousen of sommige broeken en rokken in mijn geval) in élke capsule/seizoen terugkomen en alsnog gewoon altijd in mn kast hangen.

Een CW is echt niet heilig, de beste oplossing is om gewoon niet superveel kleren te hebben en ervoor te zorgen dat je je kledingstukken een beetje lekker met elkaar kunt combineren denk ik. Dan moet je echt zelf weten of je dat het hele jaar in je kast laat liggen of een hele lege kast hebt.

Naar laten we wel zijn; de bonnies, aimees of michelles in de wereld hebben gewoon hebben gewoon een supervolle kast met fast fashion of trenditems en dát maakt het onoverzichtelijk.

5 likes

Sorry, ik reageer heel veel, maar ik vind duurzaamheid in kleding gewoon een erg leuk onderwerp. Ik ben het ook helemaal met je eens hoor!

Er is speelt zeker ook een soort privilege aspect meer hierin, van mensen/influencers die de CW “kapen” enwat invloed heeft op de beeldvorming. Ja, tuurlijk zie je er altijd esthetic en minimalistisch uit als je t-shirts van the Row komen en je broeken van Jill Sanders. Maar dat is voor heel veel mensen niet haalbaar en eigenlijk ook precies het doel niet.

Daarom vind ik When Sara smiles, die dit nog maar net doet, heel leerzaam hierin. Met een nuchtere opvatting en een andere style dan scandi basic bitch.

@oliverqueen die Leonie laat veel items wel terugkomen hoor, sommige zijn al jaren oud (ik volg haar al lang), maar zij deelt dit niet consequent. Maar zij is wel een beetje een voorbeeld van veel moneys en dan die perfecte basic kopen en dat is dan een pak van Victoria Beckham ofzo :smiling_face_with_tear:

Edit: waarom ik zo veel reageer: CW is zéker geen holy grail, en ook niet voor iedereen. Maar vind het zo zonde dat het zo (imo onterecht) wordt afgedaan als aansporen tot consumptie, terwijl die oorzaak elders ligt en niet perse bij wen CW

5 likes

Capsule wardrobe discussie neemt topic over :sob::joy:

17 likes

Hahaha Cynthia wordt yogainstructrice. Ze gaat de hele maand naar Bali.

38 likes

dit is echt zo extreem typisch cynthia dat jouw forumpost echt een de speld-gevoel bij mij oproept hahahahaha

107 likes

Waar is Lula??? :rotating_light:

9 likes

Ze heeft wel een substack met (betaalde en niet-betaalde) video’s mocht je het interessant vinden, ook over no-buy en sowieso bewuster omgaan met kleding. https://offmode.substack.com/

9 likes

oh nice ga ik checken, merci

9 likes

Leena Norms heeft ook een leuke video over capsule wardrobe

11 likes

Die reis van Huismuts is zo mooi, leuk om te zien! Ik wil ook meteen, maar het is vast onbetaalbaar :sob::joy:

6 likes

Jaaa echt geweldig, ik wil ook :sob:

1 like

Het is ‘natuluk’ nog gelukt ook om het gesponsord te krijgen.

6 likes

Heerlijk!

4 likes

Maar gaat Cynthia nou een cursus of een opleiding doen?

4 likes

Ze gaat 100% er een (online) cursus over geven nadat ze de opleiding/cursus gevolgd heeft :sweat_smile:

17 likes

Uiteraard. Een hobby niet omzetten naar een verdienmodel is een gemiste kans in het leven Cynthia. En het blijft waarschijnlijk niet bij een (online) cursus. Ik voorspel alvast retraites in het buitenland.

6 likes