Het influencertopic #25

Klopt, ik schrok daar best van. Juist omdat ik mijn hoofd body positivity/neutrality ook samengaat met een ‘normaal’ eetpatroon zonder eetregels die neigen naar eetgestoord, zoals wat ze nu zegt.

11 likes

Ik ga hier ook altijd heel slecht op! Fruit is meer dan alleen fruitsuikers.

18 likes

Nee dat is zeker waar, ik doelde meer op dat stuk dat flink overgewicht niet wordt veroorzaakt op een paar stukken fruit. Komt op mij een beetje oordelend over dat ze dan wel (heel) ongezond zal eten en naar mijn idee laat ze vrij weinig van haar eten zien.

10 likes

Is ze nog met die kakkerige piloot? Robbert ofzo :face_with_hand_over_mouth:

4 likes

Ja

5 likes

Misschien zal het wel niet oké zijn om zo te denken, maar ik snap de reactie van die persoon op Vera’s vlog wat @FrenchWays postte wel hoor. Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand met flink overgewicht bang is voor suiker en calorieën in fruit. Ik ken haar eetpatroon niet, maar gezien haar gewicht klopt het in mijn hoofd gewoon niet dat iemand zegt bang te zijn voor suiker en calorieën. Ze is niet zo dik geworden van alleen groenten. Hoe kun je dan zeggen dat fruit ongezond is? Zoveel vraagtekens. En echt heel eetgestoord inderdaad.

38 likes

Ik weet niet wat Vera’s relatie met eten verder is, maar ik snap wel dat ze de comment weggehaald heeft. Ik ben natuurlijk Vera niet en weet niet wat haar relatie met eten is, dus dit is geheel vanuit mezelf. Ik heb heel zwaar overgewicht, en ben behandeld voor een eetstoornis. Hoewel de behandeling zeker heeft geholpen ben ik nog lang niet genezen en vrees ik dat dit een levenslange strijd wordt. Maar goed, wat ik van daaruit wil zeggen: een stoornis is precies dat, iets wat verstoord is. Daar horen logische en vreemde keuzes maken ook bij. Als je heel lang te horen krijgt dat je dik bent en daarom niet goed genoeg etc en ook dus veel te vaak “maar niet te veel fruit eten hoor! want suikers en calorieën” dan kunnen dat soort dingen in je hoofd komen te zitten. Ze zal vast ook wel rationeel snappen dat een appel beter is dan een stuk taart, maar sommige onder ons (ik ook) hebben flinke klappen opgelopen en soms sijpelt er wel eens iets uit wat andere mensen niet zo goed begrijpen.

Een luchtiger voorbeeld: Marc-Marie Huijbregts zegt in zijn podcast vaak dat hij nooit een croissant met kaas zal eten, want hij heeft geleerd dat dat echt de grootste dikmaker is. Hij kan dan prima grappen maken met Isa Hoes over alle troep die hij wel eet, maar dat croissantje komt er niet in. Dat is ook zo’n soort ding. Rationeel snapt hij het heus wel (aan zn grappen te merken) maar krijg het maar eens uit je kop.

Sorry voor de tmi trauma dump.

53 likes

Je bedoelt de liefste!!!

4 likes

Ergens snap ik wel wat je zegt, maar toch vind ik er een paar essentiele verschillen inzitten.

Vera verwijdert een comment, waardoor een dialoog hierover niet mogelijk is. Daarbij schrijf je zelf hoeveel impact een (foutieve) opmerking over eten kan hebben, waarbij Vera zelf deze hoax weer de wereld in slingert.

Bij MM, die er met humor en dus in mijn optiek dus nuance over kan praten vind ik dat anders.
Daarbij heeft fruit eten wel degelijke bepaalde gezondheidsvoordelen en nuttige voedingswaarden, waar een kaascroissantje (los van of het lekker of niet an sich dikmakend) echt 0 voedingswaarden en kan je best prima leven zonder kaascroissantjes. Dat vind ik niet van toepassing op fruit.

14 likes

Nou

58 likes

Misschien af en toe de volle maan emoji er onder plaatsen ofzo :full_moon_with_face::full_moon_with_face:

4 likes

Ik ging op haar site haar “Ebook” lezen.
We worden ook nog genoeg daarin.

Ok het is een etmaal later en jullie zijn blij dat dit onboeiende onderwerp onbesproken bleef, maar ík kan het niet los laten (wereldbeeld volledig op zijn kop): ik zie het écht niet?! Is dit lelijk? Ik dacht dat dit normaal haar was, haar van iemand die geen zin heeft er een Dyson in te zetten en graag een kwartiertje extra snoozed (aka ik)?!

12 likes

Je mag dit wel denken, maar gedachtes over (complexe) onderwerpen waar je duidelijk geen expertise over hebt kun je beter gewoon laten waar ze zijn; in je hoofd.

14 likes

Ik wil het niet downloaden maar ben wel benieuwd :rofl:

3 likes

Ik vind al die body positivity aannames zo boeiend? Tuurlijk heeft aanzienlijk deel van de bodypositivity ‘community’ eetproblemen. Ik zou zo’n comment ook verwijderen, want wie denk je wel niet dat je bent, maar er worden zoveel totaal onlogische aannames rond bodypositivity gedaan.

4 likes

Ik vind het dus opvallend dat je zegt ‘natuurlijk heeft een aanzienlijk deel eetproblemen’. Call me ignorant maar ik dacht juist dat de beweging ging om elk lijf werkt anders :sweat_smile: dit is denk ik echt een eye opener voor mij!

8 likes

Nja, elk lijf werkt anders en het is heel lastig om blijvend af te vallen, maar er zijn maar heel weinig mensen die dik zijn zonder dat overeten daar een factor in is geweest. En de beweging gaat daar ook niet om he, het gaat om acceptatie, je lijf mogen vieren en het tegengaan van discriminatie en shaming, maar het is een wat gekke kant om op te kijken om gezonde relaties met eten te vinden.

24 likes

Je geeft het antwoord denk ik zelf al
als eten/het uiterlijk helemaal geen ding was in je leven dan zou het leiden tot body neutrality. Nadrukkelijk negatief of positief zijn laat toch juist zien dat er aandacht is voor hoe het lichaam eruit ziet en dat gaat vaak gepaard met veel gedachten over het lichaam: als het niet op dit moment is, dan wel in het verleden. Bijvoorbeeld van jarenlang (proberen te) voldoen aan het schoonheidsideaal wat gepaard ging met diëten/negatief zelfbeeld of gebukt gaan onder reacties van anderen op je uiterlijk die je teveel/te weinig vinden en dan gaan naar een tijd van zelfliefde en acceptatie. Dan kan het toch nooit nu neutraal zijn want die basis was al nooit neutraal en het komt ergens vandaan.
Ik krijg het niet goed uitgelegd maar als ik denk aan influencers die body positivity qua lichaamsvorm heel erg uitdragen dan was er ook altijd een periode (met zelfhaat of kritiek van anderen) die ze bewust de rug hebben toegekeerd.

4 likes

Bedankt voor jullie uitleg @ellegirltalk ik heb echt wat nieuws geleerd!

2 likes