Het influencertopic #25

Ben er even ingedoken want ik wordt ook op TikTok doodgegooid met vrouwen die een kledingwinkel beginnen vanaf hun zolderkamer. Allemaal dezelfde white label martkkleding troep ingekocht bij World Of Fashion of iets dergelijks. Het KVK meld:

• 2019: ~10.680 online kledingwinkels
  • 2024: ~21.600 online kledingwinkels
    Dat is gewoon een verdubbeling in vijf jaar. Hoe kan je nou nog denken; Ja ik begin een online kledingwinkel daar is echt behoefte aan! Misschien dat veel mensen die influencers ermee zien wegkomen (niet alleen MeidInTheCity maar ook DaniTheLabel, 365 ByWendy, ClosetvanVal etc.).

Gelukkig stoppen jaarlijks ook weer ± 3.000–5.000 van die webshops. Hopelijk gaan al die mensen weer iets nuttigs doen met hun leven.

22 likes

Ik heb sinds vorige week TikTok (jaja iets met een steen) en ik verbaas mij echt over het aantal kleding en sieraden shops met eigenlijk vrijwel hetzelfde aanbod. En dan vooral ook de hoeveelheid (voornamelijk) vrouwen die dat vervolgens massaal afnemen tijdens die lives. Volgens mij ook een stukje parasociale relatie hoor.

4 likes

Of een stukje gok/shop verslaving. Zo’n live speelt mega in op mensen hun gevoel van “ik moet nu kopen anders is het weg!” of “Dit is echt een koopje!”. Vooral tijdens die live’s waar 1 persoon 6 tassen tegelijk koopt? Of van die mystery bags? Zo raar wie heeft dat nou nodig zoveel troep?
Maar ik verbaas me regelmatig over al die video’s, vooral ook die hele enthousiaste eerste filmpjes, allemaal dezelfde shopify websites met dezelfde teksten. En dat dan langzaamaan de video’s minder worden, soms nog met wat gefrustreerde/ desperate video’s waarin ze smeken om bestellingen of toch toegeven dat het allemaal niet zo succesvol is als verwacht. Of als ze dan onder video’s van wel succesvolle merken gaan reageren met “Wauw wat leuk! Wil je ook een kijkje nemen op mijn webshop please?”. Fascinerend.

3 likes

Veel van die kleding is ook afschuwelijk lelijk bijv Val, leuke vrouw om te zien af en toe op TikTok met haar gezin enz maar die kleding

4 likes

Ja ClosetVanVal is echt een pro in het uitmelken van sympathie omdat zij het altijd 100 keer zo zwaar heeft als ieder ander natuurlijk. Maar zelfs daar zag ik dat de zaken minder goed gaan en ze nu zelf weer bestellingen inpakken omdat het fulfillmentcenter te duur werd. Vreselijkste voorbeeld vind ik die eeuwige blazers met de meest vreemde mouwen eraan (echt elke kleur, print en textuur variatie komt voorbij), wie draagt dit :sob:

9 likes

Ja dat zeker. Maar ik zou dat stukje sociaal contact niet onderschatten. De verkopers spelen daar ook erg goed op in met koosnaampjes, vaste klanten benoemen (‘ik weet zeker dat jij dit helemaal geweldig gaat vinden Thea, past ook met jouw maatje 44’). Vrouwen benoemen tot moderator die dan gratis en voor niets gewoon eigenlijk een medewerker van het bedrijf worden en uren achter elkaar reacties vastpinnen… Het is ook echt tijdsverdrijf om die lives te kijken, dezelfde vrouwen zie je ook iedere live terugkomen en de sfeer is erg gezellig. Het is een beetje en en denk ik.

Maar wat betreft het verslaving- en gok aspect heb je helemaal gelijk. Hetzelfde geldt voor die bomb fizz party, ken je dat? Surprise sieraden ‘revealen’ (voor wie niet weet wat het is: je betaald x bedrag voor een ring in een bruisbal die zij dan live voor jou in het water gooien of andere sieraden waarvan je van tevoren dus niet weet wat je krijgt en 1 op de zoveel is een ‘echte diamant’ en de waarde ligt zogenaamd veel hoger dan je aankoopprijs. Kwaliteit is uiteraard super shitty). Dit is dan alleen in Amerika een ding en een piramide scheme, maar je wordt er mee doodgegooid op TikTok en het is erg populair. Voorheen hadden wij hier ook die parel reveals etc. Dat soort lives werken echt heel verslavend en nou weet ik dat we het over Amerikanen hebben, maar er zijn mensen die duizenden dollars per maand hieraan besteden. Cray cray

11 likes

Als Val te dicht bij een kaars gaat zitten smelt ze met al die plastic kleding

9 likes

Ik dacht: eens even kijken hoe het met Kasper en Nicky is, maar ik zie ‘gebruiker niet gevonden’ als ik hun blikjesshit op wil zoeken op insta. Ligt dit aan mij of kunnen jullie het ook niet vinden?

2 likes

Wow ik kan het ook niet meer terugvinden, de website is nog wel online. Kasper heeft ook alles offline gehaald?

Nicky is wel te vinden… al haar running content is sinds een paar dagen offline, ze heeft een re-launch gehad als #coach. Met website en alles al gereserveerd.

Zou de liefde over zijn dan? Of is er een soort gekke claim gekomen op hun podcast? Ik ben razend benieuwd.

@nickyvhal

5 likes

Ik zag laatst video’s van een sample sale, mijn god wat was het druk! Zij heeft écht een grote fanbase/groep klanten, denk omdat ze zich o.a. richt op wat grotere maten.

9 likes

Afgelopen weekend postte zij nog allemaal stories over hoe zielig ze was met Pasen en dat haar vrienden en ouders haar allemaal in de steek hebben gelaten. Was best gênant.

11 likes

Nou en of, en mega slachtofferol ook. Ze heeft er toch zelf voor gekozen te gaan scheiden en een affaire/relatie met een veel oudere vent aan de andere kant van het land te starten? Ik kan me voorstellen dat het allemaal even binnenkomt als je dan alleen zit terwijl je ex met de kids bij de schoonfamilie gezellig zit. Maar om dat nou allemaal online te gooien, bijzondere keuze. Vooral ook over dat een van haar ouders emotioneel onbeschikbaar zou zijn en haar daar de schuld van gaf(?) en ook dat al haar vrienden haar gedumpt hebben omdat haar emoties te moeilijk waren? En dat ze dus ondanks de scheiding, twee nieuwe banen, adhd diagnose, verhuizing en teleurstellend sociaal netwerk nog wel haar eigen anker is? De manier waarop ze ook praat en die filmpjes maakt voelt wat labiel, niet echt goede introductie voor je coachingspraktijk lijkt me? Was ook zo’n promo video van instagram die dan alleen aan potentiele volgers wordt getoond.

3 likes

Toevallig kwam haar prive account in mijn tijdlijn en ik dacht hetzelfde. Blikjebeter stond niet in haar bio maar was nog wel online met een nieuwe video van een paar dagen geleden. Dit was vanmorgen denk ik dus zal net erna offline zijn gegaan? Ben er ontzettend rouwig om :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Op mijn TikTok fyp page komt wel eens een vrouw voorbij die ‘echte’ merktassen verkoopt. Ik heb een paar keer een paar minuten zitten mee kijken en dan kan je een doos voor €50 of meer kopen en dan heb je een ‘echte’ Versace, Michael Kors of andere merk tas.

Mensen die vragen of het wel echt is of zeggen joh ik kan de tas online niet vinden zijn gelijk haters of worden geblokt. En blijkbaar is er een groep met dezelfde mensen die elke avond tot diep in de nacht kijken en shoppen.

7 likes

toen ze niet wist wat destinys child was :sob: ik zie ook echt rare dingen in die fragmenten die ik tegenkom op tiktok idd

5 likes

Hahaha, ik zit hier heerlijk mee te lezen. 90 procent van de zogenaamde insta coaches heeft zelf een goede psycholoog nodig. Die ze weer even met beide benen op de grond zet. Wat een gewauwel komt er uit veel van deze mensen zeg. Even wat stories gekeken maar geen touw aan vast te knopen. Emotioneel zeer onstabiel maar andere mensen wel vertellen hoe het moet😂. Liefste nog met een zweverig sausje eroverheen.
Ze doet mij ook beetje denken ook Isa Kriens hoe ze praat in de camera.

7 likes

Ik verbaas me ook altijd echt hoeveel die huismoeders in één live uitgeven. En dan de volgende live weer. Waar haal je het geld vandaan?!

4 likes

Aw ik weet niet wat het is maar ik kan hier echt om janken, het idee dat iemand zo eenzaam of geïsoleerd is dat ze dan gratis gaan werken en elke live kijken omdat het contact is ofzo.

27 likes

hebben er al mensen boos gekeken over yes we can?

7 likes

Ik vrees dat er een grote kans is dst ze zich ervoor in de schulden steken.

9 likes