Het influencertopic #25

neeee aub niet nu volgt weer die cyclus van geschrokken berichten met ‘wow influencer doet x en y’ opgevolgd door duizend nog irritantere ‘jullie zijn kk saai we doen allemaal coke!!!’-reacties

48 likes

Iemand de docu van Marijn al gezien? Of valt zij niet onder de influencers? Ik ga hem nu kijken.

3 likes

Niet gezien en volg haar verder ook niet actief, maar ik vind het wel heel typisch dat een influencer jarenlang geld verdiend heeft aan een imago gebaseerd op gezondheid en wellness en dan blijkt diegene ineens al jarenlang boulimia te hebben. Dat wordt dan niet op natuurlijke wijze gedeeld, maar in een documentaire :money_mouth_face:

35 likes

Ik vond er weinig diepgang in zitten eigenlijk. Snapte ook niet helemaal de boodschap.

22 likes

Dit had ik ook. Goed dat ze het bespreekbaar maakt en dat duidelijk(er) wordt dat je echt maar een klein deel van het leven van een influencer ziet, maar verder was de boodschap niet heel helder.
Ze was voor mijn gevoel ook “ineens” genezen. Er werd (te) weinig context gegeven over de weg daarnaartoe.

10 likes

ja ik vond het ook een beetje leeg en oppervlakkig eigenlijk. lange opbouw naar hulp zoeken maar toen ineens was het blijkbaar weg. je ziet helemaal niets van de voortgang of haar weg haar herstel.

14 likes

In een vrij toegankelijke documentaire op de npo? Ik heb hem wel gezien en vind haar influencer zijn er eigenlijk los van staan. Het is niet alsof de doorsnee boulimia patient/binger daar heel open over is en ik kan me best voorstellen dat het herkenbaar is voor anderen.

5 likes

Je zal niet binnenlopen met wat de npo betaalt voor zo’n documentaire, maar natuurlijk zit er wel een financieel motief achter als jij je strijd met boulimia enkel bekendmaakt via een documentaire.

Rijk wordt ze er niet van, maar ik vind het wel wat smerig om nooit iets over deze problemen te delen en het dan wel exclusief in een documentaire te doen. Juist als je content zo gericht is op gezondheid. Het zal vast herkenbaar zijn voor anderen met dezelfde problemen, maar dat neemt die nare bijsmaak bij mij niet weg.

19 likes

Ja dit inderdaad. Ik heb zelf ook boulimia gehad en ik vond herstellen bizar ingewikkeld (uiteindelijk ook terug gevallen in een andere eetstoornis) maar ik had daar wel graag meer over gezien.

Ik vond het eerlijk gezegd best een klein beetje triggerend ook, maar dat zal ook wel aan mijn eigen verleden liggen.

4 likes

Oké, ik ben klaar. Tijdens de hele docu had ik eigenlijk steeds een soort gesprek met mezelf, maar waarom doe je dit eigenlijk?

Ik merkte ook dat ik me een beetje begon te ergeren aan de ‘grappende’ gesprekken met Dave. Je maakt een docu over zo’n zwaar onderwerp, en het oogt alsof je het allemaal maar grappig vindt, want “ik doe het nu toch niet meer” :crazy_face:. Ik kreeg daar echt errors van. Ook straalde haar lichaamstaal voor mij uit alsof ze er trots op was.

Waarschijnlijk komt dat ook doordat ik het probeer te begrijpen en het automatisch vergelijk met hoe ik zelf met dingen omga. Ik ben me er ook van bewust dat weglachen een vorm van coping kan zijn, dus ergens snapte ik dat wel. Alleen bleef het daar zó lang bij, dat ik op een gegeven moment niet meer kon inschatten of het echt coping was of niet.

Daarna had ik zoiets van oké, misschien begrijp ik deze stoornis gewoon niet goed genoeg. Zelfs tijdens haar therapiesessies bleef het voor mij onduidelijk, omdat ze alles met een glimlach vertelde. Pas in de laatste minuut werd ze wat opener, vooral omdat Dave daarop aandrong, maar toen was de docu eigenlijk al voorbij. Daardoor heb ik nog steeds het gevoel dat ik het niet helemaal begrijp vooral omdat ze iets wilde betekenen. En misschien omdat ik er zelf niks mee te maken heb maar wat dan precies?

3 likes

Ik heb de docu nog niet gezien, maar ik had dat gevoel bij haar interview bij Humberto eigenlijk ook al een beetje. Voor mij kwam het over alsof er nog veel onverwerkt zat. Dat hoeft natuurlijk niet altijd via therapie opgelost te zijn als je zelf echt bewust bent van je patronen en triggers, maar juist dat bewustzijn miste ik daar een beetje.

Ze vertelde sommige dingen ook op een manier waarvan ik niet goed wist hoe ik het moest plaatsen. Het voelde ook daaar soms bijna alsof ze er trots op was. Ik vond het daardoor een best ongemakkelijk interview om naar te kijken… maar misschien kwam dat doordat ze zich geen houding wist te geven.

Moest daardoor ook denken aan die jongen bij Robert Rodenburg, die juist heel open en kwetsbaar vertelde over zijn struggles. Dat kwam voor mij veel oprechter en meer zelfbewust over.

8 likes

Ja mee eens. Ik miste ook een informatief element, bijv een eetstoornis psycholoog die iets deelt over waarom het (lichamelijk) zo slecht is om zo lang zo vaak over te geven. Of idd hoe het hersteltraject eruit ziet. Een zelfreflectie op hoe zij met haar social media content hier ook aan bijdraagt dmv body en fit maaltijden en elke dag sporten. Op tiktok zag ik hier ook kritiek over: dat het juist het beeld kan geven dat dit dus werkt om af te vallen en er zo uit te zien. Tot de aftiteling verwachtte ik dat er meer afleveringen zouden komen waarin dat aan bod zou komen.

13 likes

Ja het hersteltraject niet uitdiepen vind ik echt een gemiste kans. Je hebt 9 jaar een eetstoornis en ineens ben je binnen enkele maanden genezen? Het is bijna ongeloofwaardig maar laat ik er vanuit gaan dat het echt zo is; hoe heb je dat dan gedaan? Dat lijkt me dus mega interessant en inspirerend/hoopgevend om te zien. Juist omdat we weten dat eetstoornissen zo moeilijk te genezen zijn en je er je hele leven alert op moet blijven.

31 likes

De npo mag mensen in documentaires niet betalen voor medewerking, het is geen videoland of iets. Ik denk dat we hier echt teveel geneigd zijn uit te gaan van slechte intenties en dat hoeft gewoon niet altijd zo te zijn. Daarnaast: juist bij influencers wiens focus gezondheid, sport en eten is moeten mentale problemen niet heel erg verrassen. Ze is niet de eerste en zal niet de laatste zijn. Ze had het ook in stilte kunnen aanpakken en de façade op kunnen houden.

15 likes

Ja en ze wil anderen hierbij helpen maar ik hoor nergens oplossingen voor dit probleem? Alsof het gwn is: nu doe ik het niet meer. Heb zelf ook een eetstoornis en nog steeds last van, maar hier haalde ik nou niks nuttigs uit haha

3 likes

Ik vond haar moeder ook niet heel fijn, die kroop ook in een slachtofferrol terwijl er voor mijn gevoel juist een loyaliteitsconflict tussen Marijn en haar moeder was. Toen ze het eindelijk durfde te vertellen dan wel via een app kreeg ze nog een sneer van haar moeder dat het via een appje moest.

Zieke turn wereld trouwens met dat constant wegen etc.

7 likes

Ik denk ook steeds oke je hebt dus 10 jaar lang een geheim en dan bel je de npo van hey ik wil mijn geheim naar buiten brengen laten we een docu maken? Voelt zo gek ofzo.

12 likes

Zal me echt niks verbazen als het gewoon niet waar is? Die meid probeert op allemaal manieren relevant te blijven.

2 likes

Ik vind dit echt wel heftig om zo te zeggen eigenlijk.

54 likes

Ik neem alles wat influencers zeggen niet zo serieus, maar dit is wel echt een flinke beschuldiging. Hoe kom je erbij om dit te zeggen?

5 likes