Het influencertopic #25

Het antwoord staat letterlijk in het gequote bericht, Iets 10 jaar geheim houden en dan opeens een oppervlakkige docu en pats boem mirakel genezen. Komt niet echt geloofwaardig over.

3 likes

Het lijkt mij nogal vergezocht om dat te koppelen aan liegen over een eetstoornis. Helaas genoeg mensen die dit soort problemen jaren succesvol geheim houden, al is dat zonder docu.

5 likes

ik ben een gelegenheidsroker en ik vind het oprecht lekker in een bepaalde situatie (namelijk buiten, met alcohol, in de zon).

Ik vind de geur die ervan blijft hangen wel echt goor en zou dus ook nooit binnen roken, en ik pleur altijd alles in de was dat ik gedragen heb wanneer ik gerookt heb. Maar een verse sigaret vind ik echt lekker.

Heb een pakje peuken in de bureaula liggen dat ik vaak wekenlang vergeet, dus ik ben niet verslaafd; alleen in de voornoemde situatie heb ik er zin in.

8 likes

Ze zegt toch nergens dat ze genezen is? Ze zegt alleen dat ze niet meer kotst maar dat ze er nog wel steeds mee struggled.
Dat het een oppervlakkige docu is ben ik het mee eens, maar dat ligt dan aan de insteek van de documentaire makers. De 1e 30 minuten hadden wel iets inhoudelijker en minder langdradig gemogen.
Vind het ook wel typisch dat als iemand iets kwetsbaars deelt met de buitenwereld dat er dan een ander motief voor zou moeten zijn. Er valt denk ik vrij weinig te winnen met het naar buiten brengen van je eetstoornis.

15 likes

Los van dat de turnwereld idd aardig ‘ziek’ kan zijn, vond ik dat stukje ook een beetje verwarrend, het kwam er voor mij op neer dat ze gewogen werd om te monitoren of haar groei wel goed ging omdat veel turnen dat zou remmen. Alleen dat ze het zelf, al dan niet bewust, heeft vervormd naar, ik mag op vakantie niks eten want ik ben al de dikste van alle turnsters? Door de huidige uitleg zag ik er niet persĂ© kwaad in, maar dat kan dus mede komen doordat het ook allemaal een beetje warrig werd uitgelegd.

3 likes

Dit vind ik vrij ziek om te suggereren tbh. Denk ook niet dat je doorhebt hoe veelvoorkomend deze ziekte is, en hoe vaak je er als buitenstaander niets van merkt.

Denk dat het wel zo zou kunnen zijn dat ze haar ‘beter zijn’ wat heeft aangedikt omdat zo’n documentaire vaak een mooi rond verhaal moet zijn. Want in werkelijkheid kost herstellen van een eetstoornis vaak járen met veel ups en downs.

4 likes

Ja dit. Het hele beeld van miraculeus snelle genezing wordt hier gecreëerd en is echt niet wat in de docu vertelt wordt.

1 like

Ik denk dat veel jonge meiden dat wegen wel verkeerd interpreteren, door wat ze allemaal zien in de media

In de docu zegt ze juist: nu het achter de rug is en ik er niet meer mee struggle.

3 likes

Echt ignorant om te denken dat dat geen kwaad kan.

Ik ben op de dansacademie vanaf mijn 8ste al gewogen, zogenaamd om inderdaad te checken of je goed gaat met je groei, maar als je docenten ook dat gewicht doorkrijgen en je je al in een competitieve omgeving begint is het echt naief om te denken dat dit iets neutraals is om te doen, zeker bij hele jonge kinderen.

30 likes

Sorry ik vind boulimia echt een doodsaai onderwerp, was even aan het bijlezen.

Anyway, vroeg me af over die hele rookdiscussie. Dat mensen zeggen slecht voorbeeld voor jongeren etc etc etc

Denk je dat Bonnie, een dertiger met kind en man, populair is onder mensen die NU jong zijn?

• Ja!
  • Nee die vinden haar net zo saai als Zemra discussies over boulimia vindt

0 stemmers

Ik denk dat mensen die tien jaar geleden naar Bonnie keken vergeten dat ze zelf nu ook niet meer jong zijn en huidige jonge mensen echt helemaal niks met millinial Bonnie hebben.

6 likes

Ik zei niet dat het geen kwaad kan. Integendeel, ik erken juist dat de turn (en danswereld) op dit vlak behoorlijk ongezond kan zijn. Alleen klonk het stukje wegen mij op basis van de gegeven context wel logisch.

Maar als dat checken van groei in de praktijk niet echt de reden is, wat is dan meestal wél de gedachte erachter? Want ik kan me moeilijk voorstellen dat het expliciete doel is om kinderen een ongezonde focus op gewicht te geven. En als dat wel zo is, ik zie dat verder niet terug in de docu en vanuit die context praat ik nu.

Kort samengevat ik vond het allemaal een beetje warrig uitgelegd / niet op in gegaan en dat ontbrak mij.

4 likes

“Nu het echt achter de rug is en nu ik er niet meer zoveel mee struggle”

@Krelis ze worden gewogen om precies het tegenovergestelde van wat jij denkt. Je wilt niet dat een jonge turnster teveel groeit en aankomt, want dan heb je er niks meer aan en dus is het belangrijk dat ze als de dood zijn voor gewichtstoename (wat ze ook uitlegt in de docu: dat ze in de vakanties niet teveel rusten zodat ze niet groeien en aankomen). Er is een reden dat turnsters uitzonderlijk jong en klein zijn. Die hele sport is gebouwd op een lichaamsvorm die eigenlijk niet op gezonde wijze bestaat.

7 likes

nou ja het wordt meer gecreĂ«erd door de opbouw van die docu. heel lang praten naar het in herstel gaan maar over de behandeling en hoe het dan stap voor stap beter gaat hoor je gewoon weinig. natuurlijk is ze niet letterlijk ‘ineens genezen’ maar ik vond wel dat er een te grote sprong werd gemaakt in de docu. ergens tegen het einde begon ze met de behandeling en toen zag je meer een soort eindconclusie dan dat dat proces gedeeld werd. dat vind ik wel jammer want juist dat aspect lijkt me motiverend en leerzaam voor anderen (ben geen expert uiteraard).

nu is het gewoon haar struggle en de achtergrond en die toxic turnwereld voor 40min en dan 10min over het traject. maar misschien is 50 minuten dan gewoon heel kort? ik verwachtte meer over dat perfecte plaatje als influencer, een psycholoog of expert aan het woord, de kliniek waar ze naartoe ging. ik zag gewoon meer een rond verhaal voor me denk ik, ongeacht of ze er wel of niet helemaal vanaf is.

6 likes

Ja het is geen award winning docu, maar ook dan denk ik: je kunt ook gewoon goed kijken en luisteren naar wat er werkelijk gezegd wordt. Ik vind dat het eindigt in de spreekkamer van de psycholoog, terwijl zij overduidelijk nog niet begrijpt waarom ze een eetstoornis heeft ontwikkeld ook juist de bevestiging van dat dit niet iets is dat helemaal achter haar ligt.

9 likes

Lotte (en Bonjoeri) die bij Querido schooien om een kinderboek van 11 euro (ze hebben het gekregen) en in de volgende post de postcodeloterij promoten omdat er gedoneerd wordt aan Amnesty. Belangrijk, want de buurman dacht laatst dat Bonjoeri de nieuwe glazenwasser was dus discriminatie is real en de postcodeloterij strijdt daar tegen

Deze mensen stellen nooit teleur

18 likes

Hij heeft ook glazenwasser vibes. Overigens ben ik prima tevreden met die van ons dus geen belediging, ik snap het alleen wel.

11 likes

Goed punt hahaha ik heb steeds allemaal beelden in m’n hoofd van haar met jonge fans maar dat is waarschijnlijk 10 jaar terug

7 likes

Ik heb nichtjes van 15 en 18 en die vinden mensen als Bonnie “echt voor millennials” :stuck_out_tongue_winking_eye:

De enige die ze wel tof vinden die daar een béétje bij in de buurt komen zijn Tim en Rijk Hofman, maar die maken beide heel ander soort content natuurlijk.

9 likes

Hahaha Isa Kriens (waar ik niks mee heb) accurate in de comments: Stop discriminatie. Koop een staatslot.

10 likes