Het influencertopic #25

Dat je dezelfde vergoeding kreeg maakt het in mijn optiek niet minder karig. Ik vind een meekijkstage of zo wat anders, maar als je daadwerkelijk fulltime taken uitvoert waar doorgaans iemand voor betaald zou worden, vind ik het heel schraal.

Vind het nog sneuer omdat zij denk ik echt mega veel verdienen met dat bureau. Die influencers vragen bizarre bedragen en zij vangen daar ook 10 of 20% van geloof ik. Meer dan genoeg geld voor een fatsoenlijke vergoeding lijkt me.

Ik stoor me denk ik het meeste aan het gegeven dat er nauwelijks iets staat over het leeraspect voor de student. Daarom oogt het als een vacature

8 likes

Vrij standaard stage vergoeding. Ik werk bij een lokale overheid en daar krijg je hetzelfde voor 36u/pw. Ik mis alleen het leeraspect in de vacature. Staat vooral veel over assistentie hier en daar maar misschien is het een mbo stage.

12 likes

Bij dat soort opleidingen (creative business ofzo) is een paar maanden of een half jaar fulltime stage gewoon normaal en de vergoeding is ook vrij gebruikelijk

10 likes

Neem dan gewoon een junior aan man.

16 likes

Eerlijk, ik vind de stagevergoeding wel laag voor een commercieel bureau in Amsterdam. Ze zoeken bovendien iemand die in Amsterdam woont, dus geen reiskosten.

Edit: ooh huh ze vragen ook een rijbewijs? Moet de stagiair dan Veggilaine rondrijden? Dit is toch genant ook.

2 likes

Snap dat dit karig overkomt (is het ook, vind ik). Maar stagiaires krijgen in de praktijk nou eenmaal vaak weinig of zelfs niet betaald. Ook met fulltime stages, ook bij bedrijven met veel inkomsten. Die discussie hierover is op dit forum ook al duizend keer gevoerd.

5 likes

Maar stagiaires horen ook boventallig te zijn, terwijl ze hier gewoon op zoek naar een goedkope arbeidskracht zijn.

24 likes

Ja maar dat is dus meer een algemene discussie en gaat niet per se om deze vacature. Wat zij nu vragen en bieden is gewoon niet uitzonderlijk.

Volgens mij kreeg ik 150 euro voor een fulltime stage :smiling_face_with_tear:. Denk overigens dat er genoeg animo is, dus dan is er al helemaal geen noodzaak om het tegen andere voorwaarden aan te bieden.

2 likes

Lol wat een boomerige reacties weer. Denk dat er genoeg studenten staan te springen om zo’n stage. En ongetwijfeld dat die persoon dan ook profijt krijgt van al die influcencer spondeals/snoepreisjes enzo en natuurlijk gebruik maken van ‘t netwerk, etc

24 likes

Ja idd ik moest 3 maanden per jaar stage lopen op mbo en dan kreeg je helemaal niks qua vergoeding. En dan de hele dag kutklusjes te doen krijgen, zoals schoonmaken, waar je niks van leert.

3 likes

Er is toch niets boomerigs aan het standpunt dat een student meer betaald zou moeten krijgen voor een fulltime werkweek? Ik vind het juist boomerig om te zeggen dat het vroeger ook zo was, dus nu moet je ook maar doorbijten en niet klagen.

Als je 40 uur per week werkt voor je stagebedrijf, niet boventallig bent, maar een volwaardige collega, in een dure stad moet wonen en je schoolwerk in je vrije tijd moet doen is het toch alleen maar fair dat je als stagebedrijf een betere stagevergoeding betaald.

Helemaal mee eens dat dit een toffe stage kan zijn waar je veel kan leren, maar als je stagebedrijf je behandelt als een volwaardige medewerker mogen ze je ook beter compenseren.

73 likes

Hahah. Ik heb jaaaaaren geleden een stage gelopen in een soortgelijke branch. De hoofdpersoon van dat bedrijf was continu op persreis naar alle uithoeken van de wereld. Heb haar die maanden amper gezien.

In mijn laatste week stage (heb echt keihard moeten ploeteren 40 uur per week, 5 maanden lang) werd er ook een persreisje naar mij doorgeschoven. Zo lief.

rampampammmmm
Ik mocht met de trein voor een nacht naar Antwerpen. Om het ibis hotel te reviewen. :grinning:
Oja, moest wel de trein voor een deel zelf betalen. Volgens mij kreeg ik 200 per maand toen.

7 likes

Ik zou hiervoor vroeger gesolliciteerd hebben hoor, ik heb slechtere/kuttere stages gehad voor maar liefst €0 :balloon:

12 likes

Ja het leest als een vacature voor een persoonlijk assistent voor Veggilaine voor 16 u per week en dan nog eens 24 uur werk voor het bureau zelf.
En dat voor nog geen €2,50 per uur.
Schaamteloos.
Ik vind het juist tering boomer om te vinden en zeggen dat dit normaal is :’)

32 likes

Stagevergoedingen zijn volgens mij altijd karig als je überhaupt al een vergoeding krijgt. Als je dan toch stage moet lopen voor een karig bedrag, dan is het toch veel leuker dat je daadwerkelijk wat mag doen ipv 40 uur op een stoel zitten toekijken hoe een ander aan het werk is?

6 likes

Missh ivm doen van boodschappen of dingen ophalen?

5 likes

Dat ligt maar net aan je referentiekader, ik lees dat helemaal niet zo. Ik zie ‘t meer als een stage met veel creatieve vrijheid en mogelijkheden. Maar goed, Vegilaine kan hier toch niets meer goed doen :crazy_face:

3 likes

Ben ook wel benieuwd of het ‘makkelijk’ is om een stagiaire te vinden voor deze stage. Ik heb een opleiding gedaan waarin zo’n soort stage wel passend had kunnen zijn, maar wij mochten absoluut niet bij influencers thuis stage lopen. Om dus te voorkomen dat je een goedkope arbeidskracht was die alleen maar video’s zat te editten aan de keukentafel.

5 likes

Wat een non-argument om te stellen dat 2,50 euro per uur voor een voltijdsstage heel normaal is omdat dat “nou eenmaal het geval is”. Dat het de norm is, wil niet zeggen dat het oké is. In de vorige eeuw was het ook heel lang de norm dat vrouwen ontslagen werden zodra ze trouwden en zo volledig (financieel) afhankelijk werden van de man. Thank god dat er destijds mensen die norm in vraag zijn gaan stellen.

Én zeker in de marketingsector waarin zoveel geld omgaat vind ik dit super gênant. Dat is gewoon een bewuste keuze, want je gaat me echt niet zeggen dat Viccle en zijn harem brunettes niet genoeg budget hebben

53 likes

Ik vind het ook stom dat als een stagiaire echt eigen taken heeft en niet boventallig is, er een lage vergoeding tegenover staat. Ik heb social work gedaan en heb ook een schooljaar lang 32u per week stage gelopen waarbij ik gewoon eigen cliënten had en absoluut niet boventallig was, voor toen volgens mij iets van 150-200 euro pm. Zo treurig eigenlijk. Dat hele bedrijf draaide op de stagiaires en de vrijwilligers :dizzy_face:

8 likes