Het influencertopic #25

Dit klinkt precies als iemand in mijn directe omgeving hoor met LC. Die was altijd actief en “normaal” en heeft 3 kinderen en nu al jaren LC en kan weinig, ligt veel in bed, kan niet eens een aflevering van een serie kijken vanwege concentratie en vermoeidheid, prikkels etc. Kan niet meer autorijden, een tripje naar de winkels is al te veel. Bij evt uitjes gaat een scootmobiel of rolstoel mee. Als je die dan ziet op een verjaardag valt het niet per se op behalve dat die blijft zitten en niet meehelpt met hapjes brengen ofzo. Maar daarna schijnt die echt lang bij te moeten komen. Partner doet ook alles. Het leven van het gezin is drastisch veranderd maar ze proberen toch nog soms uitjes of vakanties, mogen ze dat niet meer dan? Ik geloof niet dat die erover liegt, zo ken ik die persoon absoluut niet en die vindt het ook vreselijk dat diens leven zo is nu.

Tja ik vind het ook bizar hoe er weer geoordeeld wordt over iemands leven. Mensen ongefundeerd uitmaken voor leugenaars en dat ze niet spoort, wtf. Alleen omdat mensen het niet kunnen begrijpen dat iemand ineens een rolstoel nodig heeft terwijl die ook nog wel actieve momenten heeft.

44 likes

Waar is de forummer met haar gedetailleerde samenvattingen.

haha ja echt, we hebben een @FrenchWays samenvatting nodig om dit uit te leggen!

4 likes

Haha ja dit is dus precies waarom je zelf maar even bij deze meid moet kijken en haar een tijdje volgen. Het gaat niemand erom dat je niks leuks kan en mag met LC. Maar deze meid heeft t gewoon echt niet. Echt stop maar met haar te verdedigen, tis gewoon echt een beetje genant en heel lullig tegenover degene die je zojuist beschrijft uit je omgeving en er écht last van heeft.

4 likes

Koekkoek

8 likes

Ik heb ook een vriendin met long covid en dit is precies hoe het bij haar is. Het heet ‘PEM’ (post extertionele malaise) en het hoort bij het ziektebeeld van LC, ME en CVS. Zij ligt idd veel in bed of op de bank, om uit te rusten en zich voor te bereiden op bijv een verjaardag, en nadat ze iets sociaals doet moet ze dan weer een aantal dagen bijkomen. Terwijl er geen vuiltje aan de lucht lijkt te zijn als je haar ziet en spreekt, ze is vrolijk en energiek. Voor ze long covid kreeg was ze één van de meest drukke en sociale mensen die ik kende.

14 likes

Wtf ik geef alleen aan waarom mensen over haar oordelen waar naar gevraag werd hier.
Ik zeg toch helemaal niet dat ik er zo over denk. Of dat ik haar niet geloof. Zeg toch ook dat het ziek is dat mensen instanties gaan bellen. Ik heb het gewoon een keer meegekregen. Volg haar verder ook niet Dus dit is niet hoe ik erover denk nogmaals.

*Ik haal mijn eerste post overigens ook weer weg.

2 likes

Jongens stop gewoon met haar verdedigen, er bestaat zoiets als sick-fluencers en zij is er daar één van. Heeft echt geen zin om allemaal verhalen aan te halen van mensen die je kent die het ook hebben, je hoeft mij niet te overtuigen dat de ziekte en de symtomen bestaan want dat is gewoon zo.

8 likes

Haha nee ik woon niet in haar dorp. Ik hoef helemaal niks te bewijzen, haha houd toch op joh

6 likes

Retorische vraag: heb je niet iets als beroepsgeheim/vertrouwelijk moeten omgaan met gevoelige informatie als je met/voor diegene werkt?

3 likes

:joy::joy:

5 likes

Hoe en waarom moet ik dat bewijzen dan?? Volg haar gewoon lekker zelf?

4 likes

Bewijs? We willen geen bewijs, we zijn geen politie of rechtbank hier. Let it go.

6 likes

Er wordt meerdere malen aan je gevraagd wat er dan is dat je zo stellig bent dat het niet waar is, en jij wil dat niet aangeven. Maar wij moeten wel kappen met haar verdedigen? Wij weten toch niks af van waarom het niet echt zou zijn? En jij gaat er ook niet op in dusja wat wil je dan.

10 likes

Okay medium geïnteresseerd in deze Debbie maar toch even ingedoken. Ze schijnt sinds 2015 al te bloggen, destijds als “Muminliverpool” omdat haar man overgeplaatst werd naar Engeland. Sinds 2021 officieel ingeschreven als FluFlu. Nog geen jaar later heeft ze de LC diagnose. Komt op mij toch wel sterk over dat ze dat meteen heeft omarmt als haar nieuwe branding (sickfluencer zoals hier ook wel wordt gedeeld). En dat vind ik vrij storend, vooral omdat het tegenwoordig dé influencer strategie lijkt te zijn; vind uit tot welke minderheid je behoort en welk label je daarmee op jezelf kan plakken en VOILLA je hebt je niche gevonden met loyale community die je gaat volgen. Je ziet ook overduidelijk dat haar LC posts veel meer interactie/views hebben. Dus ik denk dat dit vooral iemand is die altijd al FluFlu wou zijn en nu eindelijk haar niche gevonden heeft en dat maximaal aan het uitmelken is. Zou het zelf niet gaan volgen uit principe.
Maar vooral storend aan deze meid vind ik:

• De verschillende versies van “van mijn man mag ik 2 kittens mee naar huis als ik 18K volgers heb, dus VOLG MIJ” posts om om meer volgers te bedelen
  • De low effort e-guide vol met lelijke AI plaatjes en AI teksten voor €8,20 te koop (nog maar 4 verkocht zie ik nu)
  • De kinderen vollop in beeld ook in zwemkleding
  • De eindeloze heel erg wannabe relatable mom posts
10 likes

Deze frustratie begrijp ik mega goed en blijft lastige discussie. Het is namelijk in alle gevallen zo dat als er een systeem is mensen hier misbruik van zullen maken. Zo kennen we allemaal wel mensen die in een sociale huur woning zitten maar wel dik verdienen. Of vluchtelingen die liegen of een verhaal ‘kopen’ en zo zijn er minder plekken voor de mensen met een echt verhaal. Of mensen die gratis gedoneerde kleding gaan verkopen. Of die ene PVV’er die bij geen enkel debat is geweest maar wel 140.000 jaarsalaris heeft. Het systeem is de oorzaak dat mensen er misbruik van kunnen maken, maar je hebt ergens de verantwoordelijkheid/keuze om dit zelf wel of niet te doen. Dat zo’n instagram kanaal dit soort frustraties losmaakt begrijp ik heel goed, dezelfde frustraties die mensen kunnen voelen bij de buurman die ‘ziek thuis zit’ maar wel zijn hele huis verbouwd. Lijkt me juist goed om die frustraties bespreekbaar te maken, helaas zullen we daar het systeem of de mensen die er misbruik van maken niet echt mee veranderen.

9 likes

Al die voorbeelden van jou zijn appels met peren en bananen vergelijken. Op de PVV’er na gaat het om een enkeling die misbruik maakt, maar vooral om al die andere mensen die continu tegen de stigma’s aanlopen die jij nu aanhaalt. De enkeling die misbruik maakt van regelingen is ook niet de reden waarom een ander iets tekort komt of zich tekort gedaan voelt. Dus die frustraties kan men beter richten op personen die er echt wat aan kunnen doen, zoals die PVV’er die nooit bij debatten verschijnt.

Die overigens hartstikke trots zou zijn op je lijstje, want dat is precies de polarisering die hij wil creëren.

13 likes

Maar zelfs al is het nep en ligt zij voor de lol de hele dag in bed te chillen tot ‘s nachts laat en haar man alles laat doen… lekker doen toch meid, heeft niemand verder last van.

Al die mensen die zo involved zijn op fok omdat ze een … rolstoel heeft gekregen haha? Willen ze zelf ook een rolstoel hebben zodat het weer helemaal eerlijk is, ‘trots rondrijden in haar gouden koets’, hoezo ben je jaloers op iemand die in het beste geval een ziekte heeft en in het slechtste geval liegt en er voor kiest haar leven in bed door te brengen? Wil je dat dan zelf ook?

69 likes

Ik durf flink wat geld in te zetten op dat de doorsnee forummer geen enkele vluchteling kent en al helemaal niet een die een verhaal heeft gekocht?

Verder moet je echt een hobby zoeken als je je oprecht druk kan maken om al deze zogenaamde fraude situaties. Of zoek een betere omgeving want als ik kijk naar de fraudegevallen* die ik ken, kan ik echt geen enkel fraudegeval bedenken waar ik nul begrip voor heb.

*het niveau is liegen dat je ouders gaan scheiden om je bsa te halen; je studieschuld verzwijgen voor een hypotheek; kijken of je een niet helemaal werkdeclaratie erdoorheen kan krijgen en stiekem eerste klas reizen op je businesscard.

28 likes

Good for him? Ik weet niet maar ik ben gewoon niet zo geobsedeerd door wat anderen doen denk ik. Zou mij echt niet eens opvallen.

20 likes

Toevallig ken ik zowel mensen die werken voor COA als IND. Maar goed als je niet zo bezig bent met wat andere mensen doen, wat doe je dan op dit forum? En dat ik het frustrerend vind dat mensen misbruik maken van een systeem betekend nog niet dat ik er wakker van lig. En met dat lijstje doelde ik juist erop dat aan alle kanten misbruik van het systeem plaatsvind, vanaf de hoogste ambtenarij tot aan mensen in de bijstand. Is iets van alle lagen dus, vind ik dat frustrerend, absoluut, gaat er iets aan veranderen ooit, waarschijnlijk niet.

6 likes