Het influencertopic #26

Ja dit. Ze claimt zelf ook geen gezondheidswetenschapper te zijn. Ik heb alleen Cribsheet gelezen, maar de opzet van dat boek is als volgt: ‘Ik ben econonoom en ik heb zelf kinderen. Ik vond het moeilijk om door de bomen van allerlei onderzoeken en adviezen het bos nog te zien. Dus heb ik mijn ervaring als hoogleraar economie ingezet om de belangrijkste onderzoeken en bronnen te analyseren en te beoordelen of deze onderzoeken betrouwbaar zijn uitgevoerd.’

Aan het eind van elk hoofdstuk geeft ze een overzicht van wat voor onderzoek er ligt over een bepaald onderwerp (bijv. borstvoeding), en of dat een volledige onderbouwing geeft voor alle adviezen die er heersen. Wat je daar vervolgens mee doet is aan jezelf (en eens dat denk ik het gros van de mensen gebaseerd daarop misschien geen weloverwogen keuze maakt, maar dat is niet de auteur aan te rekenen lijkt mij.)

7 likes

Dit inderdaad.

Deze vrouw zoekt gewoon een excuus om alcohol te kunnen drinken (en daarmee extra clicks en volgers te genereren).
En dan roepen: Emily Oster zei dat het kon!! Nee dat zei deze auteur helemaal niet, maar dat is wat zij uit het boek wil halen.

5 likes

Ok maar ik denk eerder dat ze haar ervaring als hoogleraar economie gebruikt om aan twee best wel irrelevante onderzoeken verkeerde conclusies te verbinden om zo een controversiële boodschap te verkopen die mensen best wel goed uitkomt.

Verder maakt het mij niet uit wat individuele zwangere vrouwen doen en ik zou een andere vrouw nooit aanspreken op zoiets, maar zij maakt wel misbruik van het feit dat mensen geloven wat zij zegt omdat ze hoogleraar is. News flash: sommige hoogleraren willen ook gewoon boeken verkopen.

Ik wilde nog toevoegen: Ik vind overigens wel dat het haar aan te rekenen valt dat mensen op basis van wat zij zegt geen weloverwogen keuzes maken. Haar beroep op “je moet zelf weten wat je met die informatie doet” ontslaat haar niet van verantwoordelijkheid voor de manier waarop zij die informatie selecteert, interpreteert en presenteert. Zeker niet omdat ze haar academische titel gebruikt om gezag te wekken bij de lezer

Tl;dr geloof niet zomaar iedere hoogleraar die een boek schrijft over een onderwerp dat niet binnen hun expertise ligt

20 likes

Zo klinkt ze net als een boekhouder met een passie voor alcohol, maar ze onderzoekt en publiceert al jaren specifiek over health economics.

6 likes

Maar ‘health economics’ is toch een heel ander aspect van gezondheid dan daadwerkelijk kennis (op het niveau van een arts) hebben over het menselijk lichaam?

29 likes

Grappig dat je dit vorig jaar ook al eens gevraagd hebt :laughing:. Daar is wel een goede samenvatting te vinden.

27 likes

Ja, hoogopgeleid dus.

Maar hoe maakt een econoom je bekwaam op het gebied van zwangerschap exactly?

@Nina Die schrijfster dronk elke dag een glas wijn tijdens haar zwangerschap, en is daarmee imo net zo dom als de mensen die dat boek gebruiken om hun alcoholinname tijdens zwangerschap te vergoeilijken.

1 like

Fair! Daar heb je ook een punt. Maar ik weet dus niet (nogmaals: heb dit boek niet gelezen, alleen Cribsheet) welke conclusies zij eraan verbindt. Als zij zegt: ‘het is veilig om alcohol te drinken tijdens de zwangerschap’ lijkt me dat inderdaad een verkeerde conclusie (want niet haar expertise). Als haar conclusie is: ‘ik kan in alle onderzoeken die nu beschikbaar zijn geen goed onderbouwd bewijs vinden dat Ă©lke hoeveelheid alcohol tijdens de zwangerschap schadelijk is’ vind ik dat een andere conclusie (wel haar expertise, want hoogleraar health economics dus in staat een inschatting te maken in hoeverre claims onderbouwd worden met wetenschappelijk onderzoek).

Dan vind ik het vervolgens aan de lezer om zelf een goede inschatting te maken. Ik zou op basis van zo’n conclusie alsnog geen alcohol drinken tijdens de zwangerschap.

Maar bijvoorbeeld een minder controversieel punt wat zij aanhaalt is samen slapen, en dat als je dat volgens de richtlijnen doet het risico dat er wat met je kind gebeurt kleiner is dan als je met je kind in de auto rijdt. Daar vindt niemand wat van, terwijl over samen slapen iedereen een mening heeft. Ik vind het wel interessant als iemand dan op basis van data en onderzoeken probeert het risico van bepaalde keuzes in perspectief te zetten, omdat dit perspectief voor mijn gevoel vaak verloren gaat en veel keuzes rondom zwangerschap en baby’s heel zwart-wit (goed/fout) worden gepresenteerd.

8 likes

Ja het zit het wel heel anders, alcohol komt in het bloed, gaat naar de placenta. De lever van de foetus is nog niet voldoende ontwikkeld om alcohol effectief af te breken. De enzymen die daarvoor nodig zijn zoals alcoholdehydrogenase zijn nog nauwelijks actief. Daardoor blijft alcohol langer in het lichaam van de foetus. Artsen kijken puur naar fysiologie, embryologie waar Oster naar epidemiologische data kijkt.

Dus ja de foetus heeft een beperkte capaciteit om alcohol te metaboliseren. Daarom is het boek alles behalve een medische richtlijn. Ik denk dat vooral het ding is dat het boek verkeerd geĂŻnterpreteerd kan worden. Het klopt dat ze nergens aanmoedigt om te drinken maar het klopt ook dat haar boodschap ook gevaarlijk kan zijn.
Ze zegt nergens dat het veilig is, ze laat alleen zien dat er geen studies zijn die kunnen aantonen dat licht alcohol gebruik schadelijk kan zijn. Daarom heeft ze voor zichzelf de afweging gemaakt wel te drinken tijdens zwangerschap.

11 likes

Porterenee had een week geleden gepost dat ze 25000 aan kosten heeft per maand aan haar bedrijf - zonder haar eigen salaris dus - wat aan haar levensstijl te zien duidelijk erg veel is ook.

Het werd verklaard door de cursussen etc. die ze verkoopt. Maar nu heeft ze aangekondigd dat ze daar mee gaat terugschalen en het dan nog steeds red. Wellicht is dit een verkooptactiek en onzin.

Verdient het dan echt zoveel om te “influencen”. Zoveel sponsorships zie ik niet eens voorbij komen. Ben zo benieuwd in het financiĂ«le plaatje van influencen. Er lijkt zoveel verschil in te zitten.

10 likes

Huh, fluflu’s roepen altijd zo hard dat een cursus juist relatief goedkoop is want je maakt die 1 keer en verkoopt m 6492737473 keer. Waar zitten die kosten dan in bij haar? Want het zijn toch gewoon online cursussen die zij aanbied dus ze hoeft geen zaal ofzo te huren?

10 likes

Bedragen staan in het filmpje: medewerkers, zzp’ers, kantoor, software

4 likes

Ik zag laatst in een FB groep voorbij komen dat iemand echt megaveel moest betalen voor Vimeo, waar ze de video’s host voor haar cursus. Ik weet het bedrag niet meer maar het was echt wel veel (denk sowieso duizenden euro’s). Dus als je een goedlopende cursus hebt dan zitten daar echt nog wel veel kosten aan verbonden als maker.

5 likes

HUH nu zie ik een filmpje van Nicola langskomen waarin ze zegt: als er 1 ding is wat ik na mijn zwangerschap weer wil gaan doen is het alcohol drinken
 :joy:

3 likes

Sure sure

153 likes

dit is wel hoe ik me de laatste tijd voel in het topic met nicola michelle die louise sasse ofzo die man waar het telkens over gaat enz enz

22 likes

Haha nou belachelijk dat jullie al haar vragen steeds negeren sinds september 2025, nu tast ze nog steeds in het duister

46 likes

Omg
 pijnlijk

4 likes

Als foefje Michelle zelf is zal ik haar helaas moeten stannen.

27 likes

Haha waarom deze act

13 likes