Het influencertopic #26

Ik verbaas me hier ook steeds over. Je hoort dat kindje altijd Engels praten in tiktoks en vader Thijs dan in steenkolen Engels terug. Ik snap echt niet wat de gedachte daarachter is, dat de hoofdtaal die je met je kind spreekt niet je eigen (native) taal is. Leert je kind dan ook wel goed Engels? :sweat_smile:

9 likes

Ja hun kind gebruikt nu ook verschillende talen door elkaar. Die switcht halverwege de zin tussen Engels en Nederlands en gebruikt Engelse woorden in Nederlandse zinnen en andersom. Lijkt me ook niet heel goed voor de taalontwikkeling. Volgens mij wordt het aangeraden om als je een kind tweetaling wil opvoeden dit alleen te doen met je moedertaal en dan dus consequent door de ene ouder de ene taal te laten spreken en door de andere ouder de andere taal.

15 likes

Ja vind ik ook!

Ze had iets mysterieus en cools, nu echt totaal niet meer idd. Denk dat het door Thijs komt, die heeft heel sterk de ‘matige Nederlandse acteur uit GTST die de rest van z’n carriùre locatieinhetbuitenland-bruiloft films gaat maken’-vibe. Hij maakt ook elk jaar zo’n cringe filmpje van Zichzelf op de rode loper in Cannes, waar hij gewoon als influ is maar doet alsof ie daar als serieus acteur staat. Anna doet dit nu ook :smiling_face_with_tear:

Hij wil veel te graag, filmt zichzelf constant oogcontact houdend met de kijker terwijl hij slecht Engels praat tegen z’n onzichtbare kind op de achtergrond en performative de fun dad uithangt. En dan hoor je Anna op de achtergrond als een soort anti-fun moeder van een peuter en een aandachtsgeil jochie van 28 ofzo.

22 likes

Dat een kind die twee talen leert, die talen door elkaar haalt, is niet gek. De hersenen leren pas rond de zeven jaar goed onderscheid te maken tussen talen. Wat hierin wordt aangeraden voor ouders weet ik niet. Maar dat hun kind de talen mixt is niet zo gek hoor.

9 likes

Nee inderdaad, dat is voor tweetalige kinderen juist heel normaal. Zij hebben een dubbele woordenschat.
Vaak wordt wel aangegeven om of een 2e of 3e taal alleen door een specifieke ouder te laten gebruiken, of tijdens specifieke momenten, zoals bijvoorbeeld alleen voorlezen in het Engels.

2 likes

Ooh ja op Insta kom ik altijd van die filmpjes tegen van kindjes die naadloos switchen tussen 2 of soms zelfs 3 talen (bijv. vader Nederlands, moeder Pools en op school spreken ze Portugees) en daar ook geen fouten in maken. Maar goed Instagram is natuurlijk niet de realiteit haha.

2 likes

ja eens! En op de een of andere manier heeft ze nu soms iets smoezeligs, terwijl ik dat vroeger echt niet vond. Misschien dat levenloze huis met al die kinderspullen ofzo. en ik denkt btw ook doordat alles wat ze post gesponsord is, maar dan ook vaak met merken waarvan ik denk?? ja of over die mogelijkheid een borstvergroting te nemen, die vond ik ook heel random

2 likes

Misschien is het onvermijdelijk.
Ik vind Monica ook op weg naar Caroline Tensen territorium qua looks, het is allemaal zo polderglam (negatief) terwijl zij eerst ook wel iets eigens en cools had.

21 likes

ik vond het bij haar ook altijd opvallend dat ze in persoonlijke videos vaak wel leuk overkwam, wel grappig en een beetje ongemakkelijk en gewoon menselijk. maar haar algehele content stond daar juist haaks tegenover ofzo? die insta perfectie, hoe ze overkwam op tv en in gesponsorde content, dat ‘daar gaan we het niet over hebben’, daardoor leek die ongemakkelijke kant bijna een soort typetje vond ik. niet op een ‘zakelijke vrouwen zijn kut’ manier maar specifiek die saaie gemaakte instaperfectie vs die introverte, sociaal ongemakkelijke persoonlijkheid.

tijd dat iemand die ene foto tevoorschijn tovert trouwens, het gaat tenslotte al een paar berichten over anna

8 likes

You see what I did there! :wink:

Klopt dat mixen normaal is, maar het advies is om je moedertaal tegen je kind te spreken wanneer je meertalig wil opvoeden. Althans, je moet een correct en rijk taalaanbod kunnen bieden.

1 like

Ja laatst dacht ik dit ook maar dan meer de Patty Brard route

7 likes

ik volgde haar nooit echt maar in mijn hoofd moest ze een mysterieuscoole zakenvrouw met perzische koningin vibes worden ofzo. thijs past niet echt in dat plaatje

16 likes

Mijn kinderen zijn nog lang geen zeven en doordat we one parent one language doen mixen ze nooit, alleen als ze het Nederlandse of juist Engelse woord niet weten en dan doen ze het bewust. Ze weten heel goed dat het twee verschillende talen zijn en nee m’n kinderen zijn niet bijzonder, haha, ik ken heel veel meertalige kinderen van 4 of 5 die echt zelden mixen.

Ik denk dat meerdere talen door elkaar gebruiken door één ouder echt heel verwarrend is voor kinderen, tenzij je het echt in specifieke situaties doet.

11 likes

In ieder geval dat het consequent wordt gebruikt & in 1 taal tegen het kind wordt gesproken (bijv moeder altijd Engels). Logisch als 1 ouders native is maar bij Anna en Thijs vind ik het zo gek want zij praten gewoon beide Nederlands en switchen dan af en toe naar het Engels tegen hun dochtertje, wat juist verwarrend is en niet bijdraagt aan zowel een goede Nederlandse- als Engelse taalontwikkeling.

9 likes

Misschien gaat het kind naar een internationale school waar het Engels praat?

4 likes

Dat ouders geen twee talen mogen gebruiken of alleen hun moedertaal moeten spreken is achterhaald. Maar je kind opvoeden in influencer Engels mag van mij wel verboden worden.

26 likes

Hoezo, het is toch heel belangrijk dat een influencerkind op jonge leeftijd al weet wat sponsorshipdeals, engagement en shoplog is.

11 likes

Ja dat kan, geen idee of ze al 4 is maar dan alsnog best een bijzondere keuze om voor ouders wisselend een andere niet-moeder taal te gaan spreken.

1 like

Maar dit is zo’n non discussie want niemand weet wat ze thuis echt spreken en Nederlands is niet Anna’s moedertaal. Gaat hier over een tweejarige met in de filmpjes echt een meer dan prima woordenschat in beide talen? Kind maakt volzinnen in beide talen? Dat is echt wel meer dan af en toe een woordje Engels horen.

15 likes

Engels toch ook niet? Zou logischer zijn als ze Farsi tegen haar kind sprak. Maargoed ze moeten uiteraard zelf weten in welke taal ze tegen hun kindje praten. Ik antwoord alleen op het gegeven wat handig is in het algemeen bij meertaligheid aanleren en hoe deze ontwikkeling verloopt.

5 likes