Het influencertopic #26

Heeftie t offline gehaald? Ik kan t niet vinden

4 likes

Op TikTok staat het nog

8 likes
4 likes

En bovendien heeft het UWV megaveel geld in die potjes toch? Ik zie constant filmpjes van FNV etc over die debiele snijplannen van het kabinet en hoeveel geld het UWV wel niet heeft om die uitkeringen te betalen. Mensen tekort: ja, geld tekort: nee

3 likes

Ik ben werkgever en ben het eigenlijk wel grotendeels met hem eens.

En dat het UWV ‘mega veel geld in potjes’ heeft komt omdat werkenden en werkgevers mega veel geld moeten afdragen. Mensen hebben vaak geen idee dat ik als werkgever 35%-40% boven op het brutoloon betaal aan werkgeverslasten. En de werknemer moet ook nog eens van haar brutoloon belasting afdragen (36% in schijf 1 tot 50% in schijf 3).
Het is vind ik niet gek om ter discussie te stellen of dat geld wel op de meest zinnige manier wordt gebruikt als het naar mensen zoals Ditte gaat. En in haar geval denk ik dat als haar WW en toeslagen lager zouden zijn, dat het dan niet ondenkbaar zou zijn dat ze dan iets harder haar best zou doen om nieuw werk te vinden.

En niet alle bedrijven zijn evil kapitalisten trouwens.

8 likes

Sorry maar nou en? Werkgevers en ondernemers hebben nou eenmaal financiële verantwoordelijkheden ja als dingen minder lekker gaan. Er werken mensen voor je, geen robots. Dat hoeft niet altijd alleen maar in het voordeel van de eigenaar uit te pakken.

96 likes

Dan hebben ze echt heel slecht opgelet op school. Ik heb economie na 1 jaar laten vallen, en zelfs ik weet dat.

Er zijn wellicht gradaties in hoe evil, maar jawel, alle bedrijven zijn evil kapitalisten, want elk bedrijf heeft een winstoogmerk.

25 likes

maar jij dus wel :laughing:

17 likes

Ah jij moet echt vrienden worden met viccccccle die had hier ook al een huilvideo over een paar jaar terug geloof ik!

5 likes

‘Mensen zoals Ditte’

Waarom vind jij dan dat ze het niet moet krijgen? Omdat ze een potje van 16.000 heeft (bestaande uit spaargeld en erfenis)? Ik heb het niet op mijn bankrekening hoor, maar volgens mij is het minder dan dat je volgens het nibud als buffer zou moeten hebben en ik zou het echt problematisch vinden als je geen gebruik zou mogen maken van de WW omdat je eerst je buffer op moet maken. Daar maak je mensen echt niet financieel zelfstandig mee.

Daarbij draag jij af aan het uwv maar werknemers betalen daar ook aan mee. WW is een verzekering hĂš. Niet een soort liefdadigheid waar je heel zielig of hulpbehoevend voor moet zijn
Stel dat jouw WGA-eigenrisicoverzekering of verzuimverzekering pas zou uitbetalen als je geen spaargeld meer hebt

60 likes

Oké ik heb echt al belachelijk veel mentale ruimte aan dit eigenlijk nietszeggende Parool artikel besteed, maar vooruit:
die WW uitkering is niet van het werk waar ze zelf ontslag heeft genomen, als haar inkomen daar ~2500 euro netto was, dan krijg je echt wel meer dan 1022 euro ww-uitkering (75 of 70% van laatstverdiende loon). Dus vermoedelijk is de ww op basis van haar postbezorger-inkomen, wat een stuk lager lag gok ik, en waar ze dus waarschijnlijk niet zelf ontslag heeft genomen. Plus iedereen laat inderdaad even weg dat ze zo snel mogelijk weer aan het werk wil echt ZO irritant.

13 likes

Nee dat potje moet er helemaal buiten blijven vind ik. Misschien had ik duidelijker moeten zijn over waar ik vooral over val hier.
Ditte klinkt als iemand die best zou kunnen werken, maar nog geen werk heeft gevonden dat voldoet aan haar eisen (‘iets waar ik met plezier heen ga, voldoening uit haal en minimaal 2000 euro netto per maand verdien’) Ik zou dan liever de maatschappij zo inrichten dat er voor haar een grotere financiele prikkel is om tijdelijk werk te accepteren wat dan maar even wat minder plezier en voldoening geeft. Of harder te zoeken naar werk wat aan haar eisen voldoet. Zodat er meer geld over blijft voor mensen die het echt nodig hebben en/of zodat de loonbelasting omlaag kan zodat mensen die werken daar relatief meer aan over houden en/of er een beter klimaat is voor MKB (waardoor er ook meer werkgelegenheid komt etc).

Dat schrijf ik zelf toch ook?

8 likes

Wij hebben toch geen exact inzicht in haar situatie en hoe die zo ontstaan is? Ik heb geen abo op het parool en kan dus alleen die snippets van die social post zien. En ze is jong, die WW is qua looptijd écht maar beperkt hoor.

En ja, ik weet dat het duur is om personeel te hebben. Dat hoort bij het ondernemerschap en dat kost geld en is risicovol. Ik ben een geboren loonslaaf, voel ik me heel prettig bij.

11 likes

Wli trouwens ook nog even kwijt in deze context dat ik het echt een schril contrast vindt tussen Vic Cle die naar aanleiding van zo’n stuk een of andere afzeik-video maakt, en Milou Deelen die voor een van de vorige deelnemers aan deze rubriek die lastig rondkwam een inzamelingsactie startte. Zegt veeeeel over iemands aard wat mij betreft.

21 likes

Zou jij als werkgever willen dat mensen bij jou komen werken om tijdelijk ‘iets’ te hebben, terwijl hun aandacht bij solliciteren op andere functies ligt, totdat ze over 2/4/6 maanden ontslag nemen omdat ze dan ergen aan de slag kunnen waar ze blijer zijn?

Los van dat dat onhandig zou zijn voor werkgevers, kost het solliciteren voor veel werkoekenden ook veel tijd en energie, dit wordt vaak onderschat.

16 likes

Sorry hoor maar ik vind het nogal vreemd dat je lijkt te suggereren dat iemand in de ww maar elke baan moet accepteren en geen voorwaarden mag stellen aan een nieuwe baan. Het is ook niet zo dat ik hele vreemde dingen lees. Een inkomenseis die waarschijnlijk gewoon gebasseerd op de vaste lasten die iemand heeft en een baan die bij je past is geen onredelijke eis voor een nieuwe baan.

50 likes

Ik vind het vooral nogal zoeken naar de bevestiging van het stereotype Gen-Z dat :sparkles: weinig uren wil werken maar dan wel tegen een flink salaris en ja het moet dan natuurlijk ook wel echt 100% bij me passen en ondertussen gaat het salaris op aan iced mango foam matcha’s en 4x per week op het terras zitten :sparkles:. Beetje makkelijk scoren terwijl hier sowieso informatie is weggelaten, wat het polariserend maakt. Als je zelf ontslag neemt heb je in de regel geen recht op WW dus er moet meer achter dit verhaal zitten. Zo wek je bij een hele groep mensen het idee dat men zomaar ontslag kan nemen en dan voor een flink maandelijks bedrag lekker kan gaan zitten terrassen. Daarvan snap ik wel dat dit bij mensen frustratie op kan roepen maar zo zit de vork volgens mij niet echt in de steel. Sowieso heeft deze meid al best veel shit over zich heen gehad n.a.v. dat artikel en nu is de storm net weer een beetje gaan liggen en dan besluit een of andere influencer als spuit elf hier ook nog even een plasje over te moeten doen.

14 likes

Soms kan dat juist wel handig zijn, bijvoorbeeld om extra capaciteit in het hoogseizoen te hebben. En het komt ook wel voor bij ons dat iemand vantevoren al aangeeft dat ze zo lang bij ons komen werken tot dat ze een andere baan gevonden hebben die bijvoorbeeld meer in lijn is met hun studie. En dan werkt iemand inderdaad 5-6 maanden bij ons en dan nemen we weer afscheid.

4 likes

Je doet nu net alsof werkplezier, voldoening en 2000 (!!) per maand belachelijke eisen zijn. Ik vind dit juist heel realistisch en misschien zelfs nog bescheiden. Ze zegt eigenlijk: het maakt me niet zoveel uit waar ik werk, zo lang ik maar redelijk betaald krijg en het leuk vind. Dat wil iedereen toch?

Ik heb het artikel niet gelezen maar het lijkt me ook nog een vrij jonge vrouw die wat zoekende is naar wat bij haar past. Ze komt niet over als een special snowflake die slechts 1,5 dag wil werken voor een topsalaris.

Edit: ik heb het even opgezocht en gelezen. Deze vrouw van 30 zegt helemaal geen rare dingen, ik vind dat ze juist bewust en goed met geld omgaat zoals het naar voren komt. Ze zegt letterlijk: ik wil snel weer werken want we willen een gezin en dat kost zo’n 400 per maand’. Vikkel moet echt niet zo zeiken over de rug van een vrouw die werk zoekt. Laat hem zelf lekker in een azc gaan werken, dan draagt hij nog wat bij ipv die rage bait video’s maken.

71 likes

God verbid dat je werk wil wat je leuk vindt, jezus zeg :smiling_face_with_tear:

49 likes