Het influencertopic #26

Maar waarom werkt ze nu niet?

2 likes

Maar maakt dat dan uit? Moet ze dat vertellen? Ze zal er vast een goede reden voor hebben. Ze heeft ww en dat krijg je echt niet onrechtmatig dus dat is gewoon haar recht. Geen idee of dat verder in dat artikel staat.

9 likes

Nou ik ben het 100 procent eens met recht op een ww uitkering maar in ons verzorgingstehuis is ongeveer de enige eis dat je ademhaalt dus prima om daar een paar maanden te komen werken en dan weer weg te gaan. Geldt ook voor sectoren als leerlingenvervoer, e-commerce, fabrieken, landbouw, logistiek. Eigenlijk heel veel banen met een laag salaris voor een hoge werkbelasting. Lijkt me bovendien heel goed voor je wereldwijsheid en relativeringsvermogen gedurende de rest van je kantoorbaantje.

8 likes

Nee, dat zijn echt absurde eisen, meteen afpakken die WW-uitkering. Ga maar gewoon een slechtbetaalde baan doen die je kut vindt, dat je dan echt geen tijd en energie meer hebt om verder te zoeken naar een baan die je wel graag zou willen doen maakt geen ene fuck uit, want als iedereen gewoon gaat werken in plaats van uitkering trekken kan @Silica meer geld in haar zak steken.

14 likes

Ik denk dat dit iets is wat in theorie (voor sommige mensen) heel goed klinkt maar in de praktijk echt heel slecht uitpakt. Echt goed solliciteren kan vaak al een soort fulltime baan zijn (zowel qua tijd als mentaal) en aan de andere kant zitten ze dan in het verzorgingstehuis met ongemotiveerde mensen die daar niet willen zijn. (Daarnaast vind ik dat je zulke voorwaarden niet moet stellen in een sociaal systeem, maar daar kunnen we anders over denken.)

Anyway, we hoeven het natuurlijk niet allemaal eens te zijn met elkaar en ik vind het ook helemaal niet gek om hier een gesprek over te voeren samen @Silica maar ik vind het vooral echt heel erg dom dat een omhoog gevallen influencer als Vic Cle hier zo’n sterke mening over heeft. Het is niet dat hij nu uren in de week loopt te zwoegen in de zorg of het onderwijs oid. Ik vind het gewoon een beetje triest om daar dan een soort rage bait achtig filmpje over te maken en die vrouw van dat interview af te vallen, terwijl hij volgende maand waarschijnlijk weer in een airbnb van 550 euro per nacht zit. Maar hij werkt er hard voor, natuurlijk

32 likes

Ja ik vind dit ook hoor, en flauw om te doen alsof @Silica een gierig geldmonster is omdat ze ook een werkgever is. Lekker hypocriet ook: je vindt het zelf vast ook handig om naar een winkel te gaan en een product te kopen wat je nodig hebt :’) (zeker in het geval van de business van silica).

Ik heb toen ik net afgestudeerd was (en dus geen vangnet) ook gewoon random baantjes gedaan om even geld te verdienen tot ik een baan had gevonden waarvoor ik gestudeerd had. Zelfde toen ik naar het buitenland verhuisde. Veel van geleerd, waarschijnlijk meer dan als ik thuis had gezeten met ww :’) Ja tuurlijk heb je soms even de financiele ademruimte nodig om weer een volgende stap te zetten en dan is het fijn dat de WW er is, maar van werken voor je geld word je denk ik ook niet minder.

17 likes

Inmiddels verwijderd!

3 likes

Maar als ik het goed begrijp is ze tijdelijk postbode geweest en is ze daar ontslagen. Dus ze wilde wel??

Mensen doen echt alsof ze een betaalde sabbatical heeft genomen op kosten van de staat.

33 likes

Maar als je net afgestudeerd bent heb je toch helemaal geen recht op ww? Daarvoor moet je ontslagen worden. Hoogstens op bijstand maar daar gaat het hier helemaal niet over.

16 likes

Ik heb het 1 minuut geleden nog op TikTok gezien

8 likes

Ah ja de eeuwige werken voor je geld. Want oh wee als je in dit land niet elke seconde maximaal productief bent! En als je het dan waagt om (tijdelijk) een uitkering te krijgen mag je alleen maar dankbaar en nederig zijn want de hardwerkende burger draait op voor jouw gemak.

45 likes

Ja, dat snap ik :’) er gaan teveel onderwerpen en discussies langs elkaar heen in dit topic

Anyway, als je recht hebt op WW heb je er recht op he. Dat vind ik helemaal prima. Maar het ging ook over dat men vind dat je recht hebt op een baan die je 100% leuk vind/voor opgeleid bent en ik zeg dus juist: het kan heus geen kwaad om tijdelijk iets te doen om geld te verdienen terwijl je doorzoekt naar een baan die goed past (meer in algemene zin, niet toepasbaar op deze situatie want geen idee wat de situatie van deze vrouw is)

12 likes

Jep, alles en iedereen die niet fulltime kan werken is een uitkeringstrekker :roll_eyes:

2 likes

Maar echt hoor. Er wordt echt gedaan alsof deze Ditte op haar luie reet op de bank zit te wachten totdat iemand haar uit het niets haar perfecte baan aanbiedt, terwijl als je als postbode hebt gewerkt je nou niet bepaald “werkschuw tuig” bent vermoed ik. Lijkt me dat het UWV een stuk beter kan beoordelen of iemand genoeg doet om nieuw werk te vinden dan een stel zure kutten op een forum of een of andere fluflu die loopt te ragebaiten

8 likes

Nou dit had ik dus ook. Zit meneer de influencer te verkondigen dat een 28 urige werkweek eigenlijk 80% niet werken en chillen is. Ja in zijn (privileged) leven misschien.

Daarbij: je krijgt alleen ww als je niet zelf schuldig bent aan het ontslag (denk aan: werkgever nam initiatief, zwaarwegende redenen, vso).
Dus het is niet zo dat jan en alleman maar gezellig een betaald tussenjaar kan nemen op kosten van het UWV (Om in Viccle zijn taal te blijven).

Misschien kan Viccle een keer een filmpje maken over hoe irritant het is als mensen zich ergens over uitspreken terwijl ze er geen verstand van hebben.

19 likes

Ze heeft vorig jaar ontslag genomen en wil nadenken over hoe ze haar leven opnieuw wil inrichten.

3 likes

Ik heb dat ook gedaan ruim jaar geleden maar kreeg geen ww , nu wist ik dat natuurlijk wel dus had een buffer voor m’n sabbatical. Dus zij had wel een afspraak met haar oude werkgever over t ontslag om ww te krijgen

1 like

Ja gewoon een VSO waarschijnlijk, komt gewoon veel voor en is vaak prima met je werkgever te regelen.

4 likes

Lol jezus de vrouw waar het nu om gaat werkte in een AZC (jullie natuurlijk ook allemaal voordat je je eigen bedrijf begon of tijdens je studie) en krijgt nu een beetje uitkering terwijl ze passend werk zoekt en als freelancer bijklust en deels van haar spaargeld leeft. En dan in het Viccle & zijn aanhangers verhaal is zij lui en een uitkeringvreter die maar even eens moet leren wat werken voor je geld is? Zoals
 hij??? Dit is zo dystopisch.

99 likes

Haha ik vond dit ook zo intens treurig dat hij dit blijkbaar heeft uitgerekend. Een 40-urige werkweek zal ook maar iets van 25% zijn trouwens. Dus dan heb je 75% van je tijd om te chillen. Waarom werken we eigenlijk niet allemaal 80 uur per week??

17 likes