Ik zoek dipreceptjes die weinig werk vereisen maar toch steeds een succes zijn! Of iets anders van snel maar imposant aperitiefgerechtje, maar wel niet in de oven oid, daar hebben we al genoeg opties voor.
Hou je van rode bieten? Ik kwam een leuk recept daarvoor tegen met een broodknoflookdipsaus. Als je alleen dipsauzen zoekt dan heb ik nog wel wat succesrecepten in een andere kookboek staan, maar dan moet ik die even opzoeken.
Als het niet teveel moeite is
Zijn er meer mensen van plan om een spoom te serveren? Welke champagne gaan jullie gebruiken?
Ik doe dit vaak gewoon met prosecco eigenlijk volgensmij kun je t met elk bubbeldrankje doen
Lekker veel later, maar was dit lekker?
Als je champagne te duur vindt kun je ook cava of crémant gebruiken. Die worden op dezelfde traditionele manier gemaakt, maar komen niet uit champagne streek, dus zijn daardoor iets goedkoper.
Edit: mocht je een Sligro pas hebben heb ik nog wel een specifieke aanrader. De Cava Reserva van Segura Viudas.
Ben benieuwd, wil deze ook maken!
Heeft iemand nog tips voor losse hapjes die samen als voorgerecht door kunnen gaan? Het wordt bij de borrel geserveerd. Ik wil graag iets wat een beetje bij elkaar past, maar kom niet echt ergens op. Zat te denken wat amusehapjes: iets op een lepel, iets in een glaasje en dan nog iets kleins.
Bietensoep, zalmbieten tartaar in een glaasje en bieten/gorgonzola amuse?
Nou ik heb mn menu vanochtend eindelijk bedacht, voor het kerstdiner morgen
Het wordt de Italiaanse route:
Antipasti:
Salumi, bruschette met buffelmozzarella en ansjovis, en iets caprese-achtigs
Primo:
Spaghetti aglio olio e peperoncino met palmkool
Secondo:
Hele zeebaars uit de oven met tomaatjes, aardappels en verse kruidenolie, met een simpele salade ernaast
Dolci:
Italiaanse sinaasappelcake en nougat
Lekker niet al te ingewikkeld, antipasti allemaal koud en de sinaasappelcake ga ik vandaag al maken dus lekker relaxed koken morgen.
Eerste kerstdag hoef ik niet zelf te koken en tweede ben ik alleen met mn vriend dus dan doe ik denk ik gewoon stoofvlees en stoofpeertjes, met fondant of pavé aardappels
ik kom hier ff binnenvallen hoor! ik heb corona en ben nu dus de kerstdagen alleen thuis voel me ook echt niet fit dus geen zin om lang te moeten staan koken. heeft iemand misschien nog een lekker en makkelijk recept zodat ik toch het gevoel heb dat het kerst is? ik wil nog proberen een gourmetsetje te scoren (zal wel niet meer lukken maargoed) en heb iets van kant en klare mini aardappelgratin gekocht.
Misschien kun je bij een lekker restaurant uit de buurt wel een diner bestellen? Wellicht wat aan de late kant maar misschien? Beterschap!
wat vervelend dat je ziek bent. Altijd stom als je naar iets uit kijkt. Ik zou zelf niet teveel moeite doen maar gewoon iets kiezen wat je kent en wat lekker is. Maar ik eet met kerst ook meestal makkelijk maar wel lekker. Zoals lasagne, hete bliksem, pilaf.
Als je wel wat meer kerst wilt kun je misschien kan je een spruitjesbijgerecht doen en van die sperzieboontjes met spek eromheen gebonden. Die heb je beide vaak wel kant en klaar in de supermarkt, tenminste hier. Ik weet niet of dat bij jou zo is, want je woont niet in NL toch? Je kunt misschien ook wel een kant en klare beef wellington dan vinden of een beenham waar marinade bijzit die je dan na even te laten marineren zo hup de oven in kan doen.
Als je niets kant en klaar kan kopen en zelf moet koken, dan zou ik denk ik voor een lekkere stamppot gaan of een ander comfort recept wat je zelf graag eet en vaker hebt gemaakt. Je kunt dan bijv als nagerecht een zelfgemaakte chocolademelk doen of je koopt kant en klare chocolademousse. Op de bank hangen, ziekig zijn en dan een film kijken doet vast kerstig genoeg aan of puzzelen met kerstmuziek aan. Hopelijk lukt het wat en ben je snel beter!
klopt, ik woon niet in NL haha. boontjes met spek worden hier ook gegeten, die heb ik nu opgeschreven. een kant en klare chocomousse ga ik ook nog halen. voor 1e kerstdag denk ik m’n favoriete risotto met champignons en voor 2e kerstdag moet ik nog ff iets bedenken maar dan is m’n vriend ook thuis gelukkig!
verder dacht ik nog aan zalm in bladerdeeg, aardappelkroketjes, kant en klare antipasti, stokbroodje met smeersels. ik wil echt weinig moeite doen maar toch een beetje een kerstgevoel hebben, als ik me goed voel trek ik ook m’n nieuwe kerstoutfit aan en ik probeer nog een kerststol te fixen, dat is ook instant kerstgevoel! thanks voor je tips!
Eerste keer dat mijn vriend en ik het kerstdiner bij ons thuis organiseren! Mijn vriend wilde graag typisch kerst eten bereiden dus;
Hapje;
Kaasplank, zuurdesembrood met roomboter en truffelzout, groenten met dips (labneh met olijf/pistache/dragon mix en een erwten/munt dip) en brood met wortel zalm
Vooraf
Sjallot tarte tartin met whipped feta en nog pickled venkel
Hoofd
Gegrilde spruitjes met balsamico
Smashed aardappelen met zelfgemaakte (ietwat dunne haha) knoflook mayo
Veganistische brisket (recept van Gaz Oakley) met zelfgemaakte ~bbq saus~ en munt/pistache/peterselie salsa
Paarse wortelsalade met citrus en gegrilde dadel
’ Parsnip Confit With Pickled Currants’ van molly baz
Ottolenghi tomaat/ sumak sjalot salade
Toetje wordt door familie geregeld
Wij hebben een Franse vegetarische kerst met m’n schoonbroer en zus
Lunch: stokbrood, pain au chocolat en croissantjes
Voorgerecht: uiensoep
Hoofd: Twee quiches en gratin dauphinois
Nagerecht macarons en appeltaart
Hahaha hier ook uiteindelijk! Toch gewoon lekker en snel en met wat goeie saus erbij smaken ze prima.
Zo halloooo, dit klinkt zo goed!
Voor @Zemraluani (het is niet zo boeiend, maar je vroeg erom haha)
Voor brunch met familie maak ik eiersalade, quiche met prei en geitenkaas en babka als toetje.
Dan geef ik mijn familie nog wat lekkers mee om op te eten, namelijk ginger snaps en snickerdoodles. Daarnaast heb ik nog gewoon normale brownies met een klein potje zelfgemaakte karamel. Die geef ik er dan bij.
Het kerstdiner is klein, we zijn met z’n vieren. Vooraf knolselderijsoep. Voor hoofd maak ik zo’n heerlijke aardappelpuree die ongeveer meer boter dan aardappel is. Met een vegan wellington en dan nog geroosterde wortel en pastinaak en nog iets van jus denk ik. Dan een toetje waarvoor ik mijn man voor favorieten had gevraagd en dat wordt dezelfde brownie met karamelsaus, vanille-ijs en een crème brulee. Kan ook zijn dat ik die laatste voor de dag erna bewaar haha, want het is wel heel veel en vullend.
En voor tweede kerstdag heb ik een shitload aan borrelhapjes gehaald die ik gewoon vanaf de middag op tafel zet om vrij te pakken, want no way dat ik ga koken.
Ik bedenk me nu dat ik ongeveer wel op de helft zit qua voorbereidingen en ik heb vandaag maar 4 uur in de keuken gestaan dus hopelijk ben ik morgen na 4 uur ook klaar.