Het kerstdiner

Een wellington kun je wel goed voorbereiden, je zou hem eventueel thuis al af kunnen bakken (tot net iets korter dan moet) en hem daar alleen nog opwarmen. Mocht je hem daar volledig willen afbakken moet de vulling niet te nat zijn als hij even moet staan, anders wordt het deeg niet lekker gaar meer. Je kan hem vullen met pompoen of paddenstoelen.

Wil je er veel tijd aan besteden? Ik kwam deze gisteren tegen op insta en dit lijkt me echt mega lekker. Je kunt hier ook gewoon ronde plakken van snijden ipv “eendenborst”. Dan heb je wat minder snijverlies. Alhoewel je van de afsnijdsels ook een goede vega jus kunt maken.

https://www.instagram.com/reel/CliSp8nLs1S/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

6 likes

Thanks allemaal!

Hier kan ik wat mee. En @George ook heel fijn je tip, ze heeft wel een kleine oven dus dat zou kunnen idd.

4 likes

Leuk, deze ga ik ook maken! Wij doen een wijnproeverij met zes wijnen, dus ik heb een mega kaasplank samengesteld en serveren bij vier wijnen een klein gerechtje: deze soep, arancini (kant en klaar), tomatentartaar en een kleine portie vega boeuf bourguignon. Mijn moeder maakt een toetje (en is helemaal in de wolken dat ze verder niets hoeft te doen).

8 likes

https://www.ad.nl/koken-en-eten/sterrenchef-gaat-kansloze-uitdaging-aan-kun-je-compleet-kerstdiner-maken-voor-2-50-euro~ae6d2771/

Wow dit is wel echt creatief omgaan met geld en koken. Enige dat ik mij afvraag zaten ze echt vol

1 like

Ik kwam deze 2 vegan recepten tegen in de allerhande van vorig jaar, misschien heeft iemand er iets aan (@Zemraluani)

2 likes

Dit is echt een leuk idee!

2 likes

Ik zoek dipreceptjes die weinig werk vereisen maar toch steeds een succes zijn! Of iets anders van snel maar imposant aperitiefgerechtje, maar wel niet in de oven oid, daar hebben we al genoeg opties voor.

Hou je van rode bieten? Ik kwam een leuk recept daarvoor tegen met een broodknoflookdipsaus. Als je alleen dipsauzen zoekt dan heb ik nog wel wat succesrecepten in een andere kookboek staan, maar dan moet ik die even opzoeken.

1 like

Als het niet teveel moeite is :relaxed:

1 like

Zijn er meer mensen van plan om een spoom te serveren? Welke champagne gaan jullie gebruiken?

3 likes

Ik doe dit vaak gewoon met prosecco eigenlijk :sweat_smile: volgensmij kun je t met elk bubbeldrankje doen

3 likes

Lekker veel later, maar was dit lekker?

3 likes

Als je champagne te duur vindt kun je ook cava of crémant gebruiken. Die worden op dezelfde traditionele manier gemaakt, maar komen niet uit champagne streek, dus zijn daardoor iets goedkoper.
Edit: mocht je een Sligro pas hebben heb ik nog wel een specifieke aanrader. De Cava Reserva van Segura Viudas.

3 likes

Ben benieuwd, wil deze ook maken!

3 likes

Heeft iemand nog tips voor losse hapjes die samen als voorgerecht door kunnen gaan? Het wordt bij de borrel geserveerd. Ik wil graag iets wat een beetje bij elkaar past, maar kom niet echt ergens op. Zat te denken wat amusehapjes: iets op een lepel, iets in een glaasje en dan nog iets kleins.

2 likes

Ik zoek een vegan toetje wat ik of van tevoren kan maken of weinig werk is. Ik ga vanuit huis eerst wandelen en dan ligt het dus uren in de auto dus kan geen ijs ofzo zijn. En ook chocolademousse lijkt me riskant. Iemand nog ideeën?

Bietensoep, zalmbieten tartaar in een glaasje en bieten/gorgonzola amuse?

3 likes

Nou ik heb mn menu vanochtend eindelijk bedacht, voor het kerstdiner morgen :sweat_smile:

Het wordt de Italiaanse route:

Antipasti:
Salumi, bruschette met buffelmozzarella en ansjovis, en iets caprese-achtigs

Primo:
Spaghetti aglio olio e peperoncino met palmkool

Secondo:
Hele zeebaars uit de oven met tomaatjes, aardappels en verse kruidenolie, met een simpele salade ernaast

Dolci:
Italiaanse sinaasappelcake en nougat

Lekker niet al te ingewikkeld, antipasti allemaal koud en de sinaasappelcake ga ik vandaag al maken dus lekker relaxed koken morgen.

Eerste kerstdag hoef ik niet zelf te koken en tweede ben ik alleen met mn vriend dus dan doe ik denk ik gewoon stoofvlees en stoofpeertjes, met fondant of pavé aardappels

19 likes

ik kom hier ff binnenvallen hoor! ik heb corona en ben nu dus de kerstdagen alleen thuis :sob: voel me ook echt niet fit dus geen zin om lang te moeten staan koken. heeft iemand misschien nog een lekker en makkelijk recept zodat ik toch het gevoel heb dat het kerst is? ik wil nog proberen een gourmetsetje te scoren (zal wel niet meer lukken maargoed) en heb iets van kant en klare mini aardappelgratin gekocht.

1 like

Misschien kun je bij een lekker restaurant uit de buurt wel een diner bestellen? Wellicht wat aan de late kant maar misschien? Beterschap!

1 like