Het kerstdiner

wat vervelend dat je ziek bent. Altijd stom als je naar iets uit kijkt. Ik zou zelf niet teveel moeite doen maar gewoon iets kiezen wat je kent en wat lekker is. Maar ik eet met kerst ook meestal makkelijk maar wel lekker. Zoals lasagne, hete bliksem, pilaf.

Als je wel wat meer kerst wilt kun je misschien kan je een spruitjesbijgerecht doen en van die sperzieboontjes met spek eromheen gebonden. Die heb je beide vaak wel kant en klaar in de supermarkt, tenminste hier. Ik weet niet of dat bij jou zo is, want je woont niet in NL toch? Je kunt misschien ook wel een kant en klare beef wellington dan vinden of een beenham waar marinade bijzit die je dan na even te laten marineren zo hup de oven in kan doen.

Als je niets kant en klaar kan kopen en zelf moet koken, dan zou ik denk ik voor een lekkere stamppot gaan of een ander comfort recept wat je zelf graag eet en vaker hebt gemaakt. Je kunt dan bijv als nagerecht een zelfgemaakte chocolademelk doen of je koopt kant en klare chocolademousse. Op de bank hangen, ziekig zijn en dan een film kijken doet vast kerstig genoeg aan of puzzelen met kerstmuziek aan. Hopelijk lukt het wat en ben je snel beter!

6 likes

klopt, ik woon niet in NL haha. boontjes met spek worden hier ook gegeten, die heb ik nu opgeschreven. een kant en klare chocomousse ga ik ook nog halen. voor 1e kerstdag denk ik m’n favoriete risotto met champignons en voor 2e kerstdag moet ik nog ff iets bedenken maar dan is m’n vriend ook thuis gelukkig!
verder dacht ik nog aan zalm in bladerdeeg, aardappelkroketjes, kant en klare antipasti, stokbroodje met smeersels. ik wil echt weinig moeite doen maar toch een beetje een kerstgevoel hebben, als ik me goed voel trek ik ook m’n nieuwe kerstoutfit aan :joy: en ik probeer nog een kerststol te fixen, dat is ook instant kerstgevoel! thanks voor je tips!

6 likes

Eerste keer dat mijn vriend en ik het kerstdiner bij ons thuis organiseren! Mijn vriend wilde graag typisch kerst eten bereiden dus;

Hapje;
Kaasplank, zuurdesembrood met roomboter en truffelzout, groenten met dips (labneh met olijf/pistache/dragon mix en een erwten/munt dip) en brood met wortel zalm

Vooraf
Sjallot tarte tartin met whipped feta en nog pickled venkel

Hoofd
Gegrilde spruitjes met balsamico
Smashed aardappelen met zelfgemaakte (ietwat dunne haha) knoflook mayo
Veganistische brisket (recept van Gaz Oakley) met zelfgemaakte ~bbq saus~ en munt/pistache/peterselie salsa
Paarse wortelsalade met citrus en gegrilde dadel
’ Parsnip Confit With Pickled Currants’ van molly baz
Ottolenghi tomaat/ sumak sjalot salade

Toetje wordt door familie geregeld

29 likes

Wij hebben een Franse vegetarische kerst met m’n schoonbroer en zus :blush:

Lunch: stokbrood, pain au chocolat en croissantjes
Voorgerecht: uiensoep
Hoofd: Twee quiches en gratin dauphinois
Nagerecht macarons en appeltaart

4 likes

Hahaha hier ook uiteindelijk! Toch gewoon lekker en snel en met wat goeie saus erbij smaken ze prima.

1 like

Zo halloooo, dit klinkt zo goed!

4 likes

Voor @Zemraluani (het is niet zo boeiend, maar je vroeg erom haha)

Voor brunch met familie maak ik eiersalade, quiche met prei en geitenkaas en babka als toetje.

Dan geef ik mijn familie nog wat lekkers mee om op te eten, namelijk ginger snaps en snickerdoodles. Daarnaast heb ik nog gewoon normale brownies met een klein potje zelfgemaakte karamel. Die geef ik er dan bij.

Het kerstdiner is klein, we zijn met z’n vieren. Vooraf knolselderijsoep. Voor hoofd maak ik zo’n heerlijke aardappelpuree die ongeveer meer boter dan aardappel is. Met een vegan wellington en dan nog geroosterde wortel en pastinaak en nog iets van jus denk ik. Dan een toetje waarvoor ik mijn man voor favorieten had gevraagd en dat wordt dezelfde brownie met karamelsaus, vanille-ijs en een crème brulee. Kan ook zijn dat ik die laatste voor de dag erna bewaar haha, want het is wel heel veel en vullend.

En voor tweede kerstdag heb ik een shitload aan borrelhapjes gehaald die ik gewoon vanaf de middag op tafel zet om vrij te pakken, want no way dat ik ga koken.

Ik bedenk me nu dat ik ongeveer wel op de helft zit qua voorbereidingen en ik heb vandaag maar 4 uur in de keuken gestaan dus hopelijk ben ik morgen na 4 uur ook klaar.

9 likes

Nice!

Gingersnaps ga ik me misschien aan wagen, thanks voor de inspiratie haha

2 likes

En @Poopiesjaakie sorry lees dit nu pas! Hij is mega lekker! Heb hem daarna nog vaker gemaakt en valt altijd in de smaak.

2 likes

Ik las laatst iets over bitterkoekjes pudding met manderijnensaus. Was dat in dit topic? Via de zoekfunctie kan ik het helaas niet vinden maar ik zou graag het recept willen.

Dit, @Oelek?

2 likes

Ah, zo lekker! Hier is het filmpje: (voor 4 personen doe ik halve recept)

Ik doe minder drank en meer bitterkoekjes. En als je geen marsala hebt of kan krijgen, dan kun je ook amaretto gebruiken.

Mandarijnensaus is een blikje en dan:
Breng in een steelpan de mandarijnen met 2 el van siroop en de rest van de suiker aan de kook. Laat het 2 min. doorkoken, en pureer het met staafmixer tot een gladde saus, wrijf de saus door een zeef en en laat de saus afkoelen.

7 likes

Er zijn nergens asperges te koop :smiling_face_with_tear: had ik wellicht kunnen bedenken. Ben nu last minute op zoek naar vervanging. In t voorgerecht maak ik ipv aspergemousse en bietensoep maar heb nog een vervanging voor mijn plaattaart nodig! Heeft iemand lekkere makkelijke vega plaattaart-ideeen?

Volgens mij heeft Leonie van wat een studentje eet veel plaattaartrecepten op haar website staan

1 like

Thanks! Hele goeie tip

2 likes

Haha deze staat samen met de pompoen oesterzwam op mijn lijstje om uit te kiezen :laughing:

2 likes

Ik maak een toetje morgen, het wordt vegan chocolademousse met miso-pecannoten en whiskey-kersen. Fancy en toch makkelijk!

6 likes

Nou ik sta al sinds 10 uur vanochtend in de keuken om alle voorbereidingen te treffen en heb eindelijk ff pauze. Maar bij deze mijn menu:

Brunch voor beide dagen:

• Brownie baked oats
  • Yoghurt met vers fruit en eventueel speculaasgranola
  • Kersttulband
  • Broodpudding van croissants
  • Speculooscruffins
  • Appel-peren crumble
  • Custardtoast met rood fruit en chocoladedruppels
  • Warme broodjes met o.a. zelfgemaakte jam, maar ook kaas en zalm voor de liefhebbers
  • Oeuf cocotte

1e Kerstdag:

• cranberry champagne cocktail

• Bladerdeegtorentje met kippenragout

• Pastinaakroomsoep met stercroutons

• Kalkoenroast gevuld met appel en cranberry met port-cranberrysaus, zelfgemaakte pommes duchesse, stoofperen en rode kool

• Panna cotta met kardemom, steranijs en kaneel met speculaasroom en stoofpeer

2e Kerstdag:

• Cocktail met gin, rozemarijn en granaatappel

• Trio van warmgerookte zalm, kabeljauw en gepaneerde koningsgarnalen

• Zoete aardappelsoep

• Zalm en croûte, mini aardappelkroketjes, geglaceerde spruitjes en bonte wortels uit de oven

• Butterscotchpudding met room en chocoladedrizzle

27 likes

Nee met kant en klaar croissantdeeg en dan insmeren met een mix van speculoospasta, speculaaskruiden en gesmolten boter en dan in vorm rollen. Zelf deeg maken was me iets teveel van het goeie gezien de tijd

1 like

Van Daneroll. Dat zijn inderdaad gewoon die driehoekjes in een blikje, maar dat gaat prima als je het deeg uitrolt en dan de stukjes waar het deeg geperforeerd is een beetje dichtdrukt. Ik had tijdens het uitpakken van het deeg een driehoekje dat helemaal los kwam, maar dat heb ik gewoon een heel klein stukje op het volgende gelegd, aangedrukt en daar zie en merk je niks meer van

1 like