Haha best sophisticated voor een 8-jarige. Mijn neefjes zouden voor een frikandel kiezen
Ziet er goed uit!
Qua vega gerecht, misschien zoiets?
Ik zou denken aan iets van een paddenstoel ofzo, maar als vegetariër zou ik ook helemaal tevreden zijn met dit menu zonder vervanger van de kalkoen.
Superlief, zou hier heel blij mee zijn als vega. Was je van plan die aardappeltjes met duck fat te maken of ze ‘gewoon’ te roosteren?
Ja precies! Ik zag al zoveel lekkere dingen dat het me niet eens opviel dat er nog een vega hoofdgerecht ontbrak.
Edit: die roasted mushrooms zien er echt fantastisch uit @Wonderland
Iemand tips voor 2 kleine gerechtjes die je per bord serveert? Vega leuk, hoeft niet per se.
In totaal hebben we iets van 6 kleine gangen. Ik vind koken wel leuk, maar ben zwanger en heb weinig zin. Vind het wel altijd leuk om iets specialere combinaties te hebben, of iets wat moeilijk lijkt maar het niet is (‘met een kruim van…’ ‘op smaak gemaakt met gerookte thee’ etc etc)
Kleine pasteibakjes met ragout kan vega maar kan ook met vlees
Kleine jacked potatos +Surf en turf spiesjes
Oh wat lekker, misschien dat ik deze wel maak
Ik vind dat dit topic wel weer omhoog mag. Wat zijn jullie plannen voor het kerstdiner?
Heeft iemand een leuk idee voor een voorgerecht? Niet al te moeilijk en geen ragout of bieten. Onbekend of we een oven kunnen gebruiken.
Deze is al vaker genoemd in dit topic en vind ik echt heerlijk! Vegan steak tartare: serieus net echt! - Anniepannie.nl
Net dit weekend bedacht:
Voorgerecht:
Coquilles St Jacques met een nog te bedenken saus (ik denk iets van Noilly Prat)
Hoofdgerecht:
Butternut squash, leek and za’atar pie van Ottolenghi (https://ottolenghi.co.uk/recipes/butternut-squash-leek-and-zaatar-pie?utm_source=youtube&utm_medium=social&utm_campaign=christmas_series)
Bijgerechten nog te verzinnen
Dessert:
Bitterkoekjes pudding met mandarijnensaus
Wij doen geen kerstdiner dit jaar maar een borrel. Dus ik ben op zoek naar leuke kerst-hapjes… ik denk dat ik die tarte tartin met geklopte roquefort ga maken die hierboven gedeeld werden, maar wil ook nog iets zoets. Ben er nog niet helemaal uit!
TikTok is echt mijn place to be voor leuke hapjes/borrel ideetjes.
Dit gerecht was vorig jaar een schot in de roos
Ik heb nu al zin om het weer te maken. Misschien mag ik wel het toefje Mayo+vadouvan kruiden vervangen door misschien iets van wasabi, maar verder top!
Past goed bij kaas!
Nou wij zijn er ook zo goed als uit! Alleen de wijnen nog bij elke gang maar dat komt nog wel. Ben zelf vega en heb familieleden die geen vis eten en familieleden die voorkeur vis of vlees hebben.
Aperitief
- Nootjes, chipje, gemarineerde mozzarella, olijven, charcuterie
- Bubbel
Amuse
- Vis: garnalen en avocado mousse
- Vlees & vega: Tarte tartin met rode ui, geitenkaas en tijm
Voorgerecht
- Vega & vis: tartaar van tomaat met burrata, basilicum creme en gehakte pistachenootjes
- Vlees: steak tartare
Tussengerecht
- Vis, vlees & vega: pompoen soep met room en bosui garnering
Wijn:
Hoofdgerecht
- Vis: zeebaars/wit vis met beurre noisette
- Vlees: lamsrack
- Aardappelgratin
- Geglaceerde worteltjes met honing
- Knoflook champignons
- Rode kool
- Stoofpeertjes
Nagerecht
Kaas
Zoet grande dessert met oa banoffee trifle, pavlova en nog iets
Koffie met kerstkoekjes
Doe je dit alleen?
Want altijd als ik groot probeer te koken merk ik dat ik pannen etc tekort kom
Al probeer ik zoveel mogelijk loud, van te voren en oven etc te gebruiken. Maar het blijft lastig
Ben erg benieuwd hoe je dit doet
Met m’n partner!
Nu moet ik er wel bij vermelden dat we ook een cateringbedrijf runnen dus wij draaien voor dit soort aantallen (17 man) ons hand niet meer om.
Voorbereiding is key! Soep al eerder maken en invriezen zodat je alleen hoeft te verwarmen, champignons al met kruiden en knoflook in een bakje zodat je deze alleen in de pan hoeft te mikken, aardappel gratin kan makkelijk dag van te voren, tomaten snijden voor de tartaar.
Wat ik altijd heel handig vind is om alles van te voren al te snijden en dan in Tupperware te doen en op de de deksel te zetten wat erin zit. Zo ben je niet onnodig veel tijd kwijt aan het zoeken naar ingrediënten.