Het kerstdiner

Net dit weekend bedacht:

Voorgerecht:
Coquilles St Jacques met een nog te bedenken saus (ik denk iets van Noilly Prat)
Hoofdgerecht:
Butternut squash, leek and za’atar pie van Ottolenghi (https://ottolenghi.co.uk/recipes/butternut-squash-leek-and-zaatar-pie?utm_source=youtube&utm_medium=social&utm_campaign=christmas_series)
Bijgerechten nog te verzinnen
Dessert:
Bitterkoekjes pudding met mandarijnensaus

4 likes

Ik moet ook een voorgerecht bedenken en kwam deze tegen:

Beetje lange link

John Gregory-Smith on Instagram: "Harissa Roasted Cauliflower - Recipe Below - this recipe is a golden oldie that I wrote for my Telegraph column back in the day. Is a LUSH cauliflower salad (or whatever you want to call it), with harissa roasted cauliflower in a spicy orange dressing, melting into a slick of yogurt and a loads of vibrant crunchy garnishes. You can serve it with bread as a main or as part of a mega feast. Also, I need your help....Instagram is ever changing beast and it loves and so do I that if you like this recipe, like it and share it - good cooks, you can woo someone u love over for dinner and bad cooks, demand that special someone make it for you. And if you hate, well, you’re here anyway. haha. Thanks as always for all the support x JGS Serves 4 as a main 2 tbsp rose harissa, plus extra for serving 3 tbsp olive oil, plus extra for drizzling 1 cauliflower, cut into florets 1 red onion, finely sliced 3 tbsp red wine vinegar The juice of an orange 300g Greek yogurt A handful of finely chopped parsley leaves 30g pomegranate seeds Sea Salt 1. Preheat the oven to 200c fan. Mix the rose harissa, olive oil and a good pinch of salt. Chuck the cauliflower into a roasting tray and drizzle over the harissa oil. Toss together and roast for 30-35 minutes until charred and tender. 2. Squeeze the orange juice into the mixing bowl that you made the harissa oil. Mix well and save for later. 3. Meanwhile, chuck the onion into a bowl and add the vinegar and a pinch of salt. Mix well and leave to macerate, tossing every few minutes, for about 10 minutes until pink in colour and mellow in flavour. 4. Drizzle the orange juice mix over the hot cauliflower so it drinks up all the flavour. 5. To serve, swirl the yogurt onto a dish. Add a little extra harissa if you like and ripple it in. Top with the cauliflower. Scatter over the onions, parsley and pomegranate seeds and serve immediately . #cauliflower #vegetarianrecipes #easyrecipes"

Lijkt me heel lekker! Ga m morgen testen haha

1 like

Wij doen geen kerstdiner dit jaar maar een borrel. Dus ik ben op zoek naar leuke kerst-hapjes… ik denk dat ik die tarte tartin met geklopte roquefort ga maken die hierboven gedeeld werden, maar wil ook nog iets zoets. Ben er nog niet helemaal uit!

2 likes

TikTok is echt mijn place to be voor leuke hapjes/borrel ideetjes.

3 likes

Dit gerecht was vorig jaar een schot in de roos :heart_eyes:
Ik heb nu al zin om het weer te maken. Misschien mag ik wel het toefje Mayo+vadouvan kruiden vervangen door misschien iets van wasabi, maar verder top!

2 likes

Past goed bij kaas!

3 likes

Nou wij zijn er ook zo goed als uit! Alleen de wijnen nog bij elke gang maar dat komt nog wel. Ben zelf vega en heb familieleden die geen vis eten en familieleden die voorkeur vis of vlees hebben.

Aperitief

• Nootjes, chipje, gemarineerde mozzarella, olijven, charcuterie
  • Bubbel

Amuse

• Vis: garnalen en avocado mousse
  • Vlees & vega: Tarte tartin met rode ui, geitenkaas en tijm

Voorgerecht

• Vega & vis: tartaar van tomaat met burrata, basilicum creme en gehakte pistachenootjes
  • Vlees: steak tartare

Tussengerecht

• Vis, vlees & vega: pompoen soep met room en bosui garnering
    Wijn:

Hoofdgerecht

• Vis: zeebaars/wit vis met beurre noisette
  • Vlees: lamsrack
  • Aardappelgratin
  • Geglaceerde worteltjes met honing
  • Knoflook champignons
  • Rode kool
  • Stoofpeertjes

Nagerecht
Kaas
Zoet grande dessert met oa banoffee trifle, pavlova en nog iets

Koffie met kerstkoekjes

32 likes

Doe je dit alleen?
Want altijd als ik groot probeer te koken merk ik dat ik pannen etc tekort kom
Al probeer ik zoveel mogelijk loud, van te voren en oven etc te gebruiken. Maar het blijft lastig
Ben erg benieuwd hoe je dit doet

1 like

Met m’n partner!

Nu moet ik er wel bij vermelden dat we ook een cateringbedrijf runnen dus wij draaien voor dit soort aantallen (17 man) ons hand niet meer om.

Voorbereiding is key! Soep al eerder maken en invriezen zodat je alleen hoeft te verwarmen, champignons al met kruiden en knoflook in een bakje zodat je deze alleen in de pan hoeft te mikken, aardappel gratin kan makkelijk dag van te voren, tomaten snijden voor de tartaar.

Wat ik altijd heel handig vind is om alles van te voren al te snijden en dan in Tupperware te doen en op de de deksel te zetten wat erin zit. Zo ben je niet onnodig veel tijd kwijt aan het zoeken naar ingrediënten.

19 likes

Klinkt heel lekker.

1 like

Man het water loopt me in de mond :clap:t3:

4 likes

Ik heb bedacht dat ik een zalmbonbon wil maken als voorgerecht. Weet iemand of er nog veel verschil is in kwaliteit qua gerookte zalm. Ik lees online dat Lidl goed uit de test komt maar is het de moeite waard om zoiets bij de visboer te kopen?

1 like

Bij gerookte zalm merk ik juist het minste verschil! Alle andere vis zou ik wel bij de viswinkel halen trouwens. Ik kijk gewoon een beetje wat er mooi uitziet meestal

1 like

Ik vind het verschil zelf wel megagroot, uit de supermarkt is veel zoutiger en ook qua textuur anders. Lijkt me ook fijnere, dikkere plakken om mee te werken. Vooral met gravad lax. Vind dat echt niet te vergelijken.

Neemt niet weg dat ik alsnog wel uit de supermarkt zou kopen als dat budgettechnisch het beste uit komt. Vooral als je de vulling er op aanpast (mss dan minder zout) kan je er sowieso wat lekkers mee maken. @propje

Maarja, het verschil is altijd groot vind ik met dit soort dingen, moet ook wel zeggen dat ik redelijk sterke smaakontwikkeling heb en reukvermogen ondanks mijn liefde voor trash snacks. (edit: ik zie dat ik nu de enige ben, dus kan aan mij liggen dus haha).

4 likes

Daar proef ik nooit verscgil in
Wel in wilde of gekweekte zalm

2 likes

Eens met @Bunnyslippers. Uit de supermarkt is zouter en de plakken zijn dikker. Bij de visboer kun je vaak aangeven hoe je het gesneden wilt hebben. Dus juist dun, of een groot stuk etc. Hangt ook een beetje af, hoe je het verwerkt, maar als het de buitenkant van een gerechtje is, zou ik toch even langs de visboer gaan.

Het kerstmenu hier:

Hapjes (iets simpel en kindvriendelijk, dus waarschijnlijk ovenhapjes oid)

Een klein ‘taartje’ met als eerste laag aardappelpuree met amarillo chili paste in verwerkt, daar bovenop guacamole en als bovenste laag een tartaar van tomaat, rode biet en peterselie.

Zoete aardappelsoep met parmezaancrumble

Vegan vol-au-vent met kroketten en worteltjes met honing en tijm uit de oven

Popcorn/vanilleijs van Ottolenghi

6 likes

Kun je toevallig langs een groothandel? Ik vind de gerookte zalm van de supermarkt ook te zout. Ik heb laatst ook zalmbonbons gemaakt en dan is de groothandel net een fijne tussenoplossing. Kwalitatief goed, maar niet zo duur als de visboer.

1 like

Thanks voor de tip! Ga van de week even langs de Makro met de pas van familie. Welk recept heb jij gebruikt?

Ik heb geen recept gebruikt, maar zelf wat bedacht!

Als vulling had ik Hollandse garnalen gemengd met crème fraîche, limoensap, peper en zout en een zeer fijngesneden sjalotje. Je kan ook bieslook gebruiken ipv het sjalotje.
Je legt wat plastic folie op je aanrecht, legt daar de zalm op, een goeie lepel vulling en dan draai je het plastic dicht en maak je er een strakke bonbon van.

En ik had hem geserveerd met wat gesneden avocado en een schiftsaus.

34 likes