Het kerstdiner

Was heel lekker! Ien ik maar bang zijn dat we te weinig hadden. We hebben de helft nog over :joy:

23 likes

Voorgerecht: rosemary brie and caramelised
onion tarts - donna hay

Soep: pastinaak wortel soep

Hoofdgerecht: zalm, rode kool, spruitjes honey mustard cranberry en aardappelgratin.

Toetje: trifle uit boek Nigella Lawson

Alles zelfgemaakt, was heerlijk :heart:

10 likes

Goed om te horen dat het lekker was, ik ga deze vandaag ook maken :smile:

Dit quinoa pompoen tartaartje gemaakt gisteren als voorgerecht (was onze gang). Was echt heerlijk en heel makkelijk te maken!
Recept van Lenna Omrani.

11 likes

Ben ik de enige die al voorzichtig aan het nadenken is over het kerstdiner? Ik host het dit jaar voor mijn schoonfamilie (6 man, vega), maarr, we komen die dag pas thuis van vakantie. Ik ben dus op zoek naar gerechten die goed van te voren in te vriezen zijn, of redelijk eenvoudig van houdbare producten gemaakt kunnen worden. Als iemand nog een goede tip heeft?

Waar ik nu aan denk:
Aperitief, vond de prosecco met ijsblokjes van cranberries heel feestelijk vorig jaar!

Voorgerechtje

Pastinaaksoep

Spinaziefilodeegtaart, of Meera Sodha’s tomatentaart met pistache en saffraan

Een crumble met ijs?

4 likes

Instant stress

23 likes

Haha ja misschien de boel via catering doen als dat haalbaar is qua budget?

2 likes

Kleine frittatas zijn feestelijk en goed van te voren te maken en in te vriezen

2 likes

Hahah ja ik heb het zelf zo gepland… Mijn schoonmoeder heeft altijd stress met kerst, hun huis is voor mij 4u reizen en ik ben daar eigenlijk liever niet. Ik kan trouwens evt wel eerder naar huis, maar dat betekent minder tijd met mn eigen familie, die echt een heerlijk huisje hebben gehuurd.

Maar ik zie het zonnig in! Soepen en hartige taarten kun je prima invriezen! Scheelt ook dat het culinaire niveau nooit enorm hoog gelegen heeft, dus een beetje feestelijk is goed genoeg

7 likes

Dan misschien goeie saus voor pasta invriezen? Bijv die ene ottolenghi lasagne met veel paddestoelen, die is altijd een hit (of je maakt de saus en kookt er dan op de dag zelf goeie kwaliteit gedroogde pasta bij). Of je maakt de saus en zet dan op de dag zelf nog de lasagne zelf in elkaar, dat is uit mijn hoofd verder alleen nog kaas raspen en wat peterselie snijden ofzo en dan met lasagnabladen en room lagen maken. Dat lijkt me lekkerder dan een lasagna die al helemaal in elkaar zit en dan ingevroren is.

4 likes

zijn er nog specifieke gerechten die je zoekt?
Klinkt alsof je toch al aardig wat hebt

3 likes

Ik kan de cranberry pear crumble van Laura Vitale aanraden! Echt heerlijk, jaren lang deze gemaakt met kerst!

1 like

Ik vind spitskool met misoboter altijd heel lekker en dat is met 45min max klaar. Uit de oven is nog sneller klaar 30 min.

Ik krijg vaak complimenten dat zo iets simpels als spitskool zo lekker kan smaken.

3 likes

Hebben jullie nog leuke desserttips? Mijn schoonfamilie heeft me gevraagd om het dessert te doen en ik wil wel even uitpakken. Maakt niet uit hoe moeilijk het is. Iets van een trifle etc vind ik wel te simpel.

1 like

Jij vraagt ons dit haha?
Ik vind de aardbeien met kerst altijd lekker, dus misschien een croûte à la fraise met zeer lekkere en volle crème patissière?

6 likes

Dit is mijn inspiratie dit jaar:

En dan met kokossorbet en een tuile erbij denk ik. Of ik ga toch voor andere smaken, maar ik wil wel individuele entremets maken met ijs en iets krokants erbij.

4 likes

Een hiervan of welk ander dessert uit Mastercheff Australië

3 likes

https://www.taste.com.au/recipes/christmas-mille-feuille/5decd48a-8eca-4437-8957-b1b2d2343365?r=baking/m7njbsmj
Mille-feuille is altijd indrukwekkend
Of een opgerolde ijspavlova heerlijk, is niet eens te moeilijk vind ik

Als laatste heb ik ook wel eene mini baked alaskas gemaakt met zelfgemaakt kaneelijs en een nouagtine topping

2 likes

Heb deze al een paar keer gemaakt, o.a. met kerst, en lukt idd altijd :grin:

4 likes

16 personen!

1 like