Het kerstdiner

Deze is echt FANTASTISCH en ook wel spectaculair met de rozenblaadjes erop

Ik had laatste als snelle traktatie ook dit gemaakt (gwn gesmolten chocolade dun uitgesmeerd en dan met nootjes/cranberries), super makkelijk maar ziet er wel mooi uit, wellicht kan dit als onderdeel van een groter geheel ofzo?

4 likes

Misschien is dit te gek, maar: pumpkin spice pannacotta met stoofpeertjes ijs, en een mini-cinnamon roll erbij?

2 likes

Een charlotte russe? Kun je alle kanten mee op qua smaken en hoeveelheid laagjes en ziet er mooi uit.

1 like

Ik ben opzoek naar een voorgerecht van vlees. Dit vlees mag echt luxe zijn en ik wil opdienen zoals bij een Michelin restaurant haha.
Maar ik mis inspiratie, iemand misschien ideeën. Het mag geen lamsvlees zijn of varkensvlees.

1 like

Haha nou jongens het is uiteindelijk iets heel anders geworden dan alle ideeën.

Wentelteefje van brioche met een friszure bramenconfiture en zelfgedraaid vanille-ijs met verse truffel

Ik heb laatst ergens een dessert gegeten met vanille-ijs en truffel en dat was echt een mega lekkere combinatie! Dus het wordt best eenvoudig, maar wel heel lekker.

24 likes

Zeg maar hoe laat ik er moet zijn

16 likes

Ik heb mijn plaats al gereserveerd.

5 likes

Is je boek al uit???

3 likes

Oeh nav @boonie haar post in het Wat eet je vanavond topic, dacht ik: Wat handig - Kerstdiner inspiratie! :smile: Gezocht of er zo’n topic bestaat en die is er dus. Haha dus ben benieuwd wat er allemaal voor ideeën langskomen :yum: Ik moet nog kiezen wat voor gerecht ik ga maken (elk koppel doet een andere gang maar weet nog niet voor welke ik ga).

3 likes

Ik ga aardappelmousseline maken met kerst, maar wil het liefst de dag ervoor al gemaakt hebben. Zou dat kunnen? Of beter vers vlak van tevoren?

Ik denk het lekkerst vlak van tevoren, maar misschien kun je de aardappels al wel koken? Volgens mij wordt het een beetje droog als je het ver van tevoren maakt?

Ik heb ook een vraag, wij doen allemaal kleine gerechtjes, soort tussengerechten. Ik moet warm doen en wil het serveren vanaf een etagere, het moet dus met een hand te pakken zijn (of ik moet mini bakjes regelen). Iemand nog tips? Ik dacht aan mini glaasje met soep, tartelettes met iets en ik moet nog iets. Mag vlees/vis/vega

Op TikTok zie ik veel variaties voorbij komen met brioche en zalm, tonijn of tartaar.

Even een screenshot

2 likes

Mini quiche? Ik maak wel eens de champignon met gruyere van dit recept

En als je meer fancy wilt doen, gegratineerde Sint-jakobsschelpen vind ik ook altijd wel lekker.

3 likes

Vriend en ik zijn samen (met kind van 2) tweede kerstdag. Love it. Ik ben zwanger dus maak een zwanger proof 3 gangen diner

Voor: coquilles met krokante parmaham en salieboter
Hoofd: zalm uit de oven met krokante kruidenkorst (recept via beaufood op insta)
Na: panna cotta van karnemelk met passievrucht

7 likes

Warme eendenborst met truffelsaus op toast

3 likes

Kerstavond vier ik enkel met vriend, nog geen idee wat te eten maar iets relatief simpel denk ik.

Kerstdag kook ik voor 11 mensen en dat wordt:
Bruschetta van limabonen, gekaramelliseerd witloof en rode ui
Pompoen-quinoa tartaar met zongedroogde tomaat en rucola
Tomatensoep met geroosterde rode druiven en ricotta
Vegan stoofvlees van jackfruit/oesterzwam, hertenragout, daarbij kroketten en ovengroenten
Chocomousse en cranberrycrumble

2de kerstdag is bij mijn schoonouders, maar die vieren het niet echt, dus ik gok op worstenbroodjes of gourmetten oid :sweat_smile:

11 likes

Kerstavond kook in voor een klein deel van de familie,

Eerst: de vegan steak tartare, mini pizza met mozzarella en geconfijte tomaat en feta brulée
Dan: varkenshaas met champignonroomsaus, kroketjes, salade + veggie balletjes in tomatensaus voor de veggies
Erna: Witte-chocoladecheesecake met frambozensaus swirl (forum starbucks copycat)

Kerstdag komt de rest van de familie dan maak ik
Eerst: dips & chips
Dan: Rode klassieke veggie lasagne bolognaise, witte lasagne met ricotta, courgette en zalm
Erna: chocomousse met rode vruchten, 2x tiramisu: 1 kindvriendelijke zonder amaretto en koffie, met chocolade, en één klassieke

Ik begin vandaag al met de prep, kan ik die vegan steak tartare vandaag al bereiden en dinsdag serveren? Of gaat de smaak dan te intens zijn of de structuur teveel veranderen?

4 likes

Ik zou dan mss wel bang zijn dat al het vocht weglekt als het idd om tomaat gaat.

2 likes

yes het gaat om dé forumtip vegan steak tartaar, dus dacht dat het recept bekend was hier :slight_smile:

in de comments vraagt iemand of een dag op voorhand gaat, en dan zegt ze dat als je het goed omroert wel kan, maar 2 dagen is misschien pushing it?

2 likes

Zou dat inderdaad niet doen zover van tevoren.