Ik ga aardappelmousseline maken met kerst, maar wil het liefst de dag ervoor al gemaakt hebben. Zou dat kunnen? Of beter vers vlak van tevoren?
Ik denk het lekkerst vlak van tevoren, maar misschien kun je de aardappels al wel koken? Volgens mij wordt het een beetje droog als je het ver van tevoren maakt?
Ik heb ook een vraag, wij doen allemaal kleine gerechtjes, soort tussengerechten. Ik moet warm doen en wil het serveren vanaf een etagere, het moet dus met een hand te pakken zijn (of ik moet mini bakjes regelen). Iemand nog tips? Ik dacht aan mini glaasje met soep, tartelettes met iets en ik moet nog iets. Mag vlees/vis/vega
Op TikTok zie ik veel variaties voorbij komen met brioche en zalm, tonijn of tartaar.
Even een screenshot
Mini quiche? Ik maak wel eens de champignon met gruyere van dit recept
En als je meer fancy wilt doen, gegratineerde Sint-jakobsschelpen vind ik ook altijd wel lekker.
Vriend en ik zijn samen (met kind van 2) tweede kerstdag. Love it. Ik ben zwanger dus maak een zwanger proof 3 gangen diner
Voor: coquilles met krokante parmaham en salieboter
Hoofd: zalm uit de oven met krokante kruidenkorst (recept via beaufood op insta)
Na: panna cotta van karnemelk met passievrucht
Warme eendenborst met truffelsaus op toast
Kerstavond vier ik enkel met vriend, nog geen idee wat te eten maar iets relatief simpel denk ik.
Kerstdag kook ik voor 11 mensen en dat wordt:
Bruschetta van limabonen, gekaramelliseerd witloof en rode ui
Pompoen-quinoa tartaar met zongedroogde tomaat en rucola
Tomatensoep met geroosterde rode druiven en ricotta
Vegan stoofvlees van jackfruit/oesterzwam, hertenragout, daarbij kroketten en ovengroenten
Chocomousse en cranberrycrumble
2de kerstdag is bij mijn schoonouders, maar die vieren het niet echt, dus ik gok op worstenbroodjes of gourmetten oid
Kerstavond kook in voor een klein deel van de familie,
Eerst: de vegan steak tartare, mini pizza met mozzarella en geconfijte tomaat en feta brulée
Dan: varkenshaas met champignonroomsaus, kroketjes, salade + veggie balletjes in tomatensaus voor de veggies
Erna: Witte-chocoladecheesecake met frambozensaus swirl (forum starbucks copycat)
Kerstdag komt de rest van de familie dan maak ik
Eerst: dips & chips
Dan: Rode klassieke veggie lasagne bolognaise, witte lasagne met ricotta, courgette en zalm
Erna: chocomousse met rode vruchten, 2x tiramisu: 1 kindvriendelijke zonder amaretto en koffie, met chocolade, en één klassieke
Ik begin vandaag al met de prep, kan ik die vegan steak tartare vandaag al bereiden en dinsdag serveren? Of gaat de smaak dan te intens zijn of de structuur teveel veranderen?
Ik zou dan mss wel bang zijn dat al het vocht weglekt als het idd om tomaat gaat.
yes het gaat om dé forumtip vegan steak tartaar, dus dacht dat het recept bekend was hier
in de comments vraagt iemand of een dag op voorhand gaat, en dan zegt ze dat als je het goed omroert wel kan, maar 2 dagen is misschien pushing it?
Zou dat inderdaad niet doen zover van tevoren.
Ja zou ik niet doen! Je wil dat de tomaten een beetje stevig blijven. Anders heb je een soort tapenade of salsa.
Hebben jullie nog ideeën voor een goed vegetarisch hoofdgerecht dat niet als hoofdingrediënt paddenstoelen bevat, of enkel groente is? Bijgerechten genoeg inspiratie, normaal zou ik iets van paddenstoelen stoofpotje doen, maar dat lust mijn zus absoluut niet
Ja superlekker deze! Maar dus voornamelijk groente, terwijl ik daar al genoeg bijgerechten voor heb. Zoek eerder tofu/linzen/seitan/vegigehakt gebaseerd…
Nog niet geprobeerd, maar ik heb het nieuwe delicious magazine, daar zit een soort linzenbrood in, zoals normaal gesproken een gehaktbrood.
Een vega wellington kan ook altijd vind ik
Vega wellington is idd goed idee, toevallig goed recept?
Ik kook tweede kerstdag voor m’n familie en twijfelde tussen allerlei opties maar m’n vader haalde een paar keer aan hoe lekker hij de zeebaars twee jaar terug vond dus die doen we gewoon nog een keer
Voor: linguine met citroen, kappertjes en knolselderij (denk brunoise gesneden en een beetje gekaramelliseerd)
Hoofd: Zeebaarsfilet op de huid, aardappels en verse kruidenolie, plus een simpele salade
Na: Regelt m’n moeder dus geen idee nog
Lekker eenvoudig en geen 1000 gangen want iedereen heeft ook al vrij uitgebreide diners op eerste kerstdag - in mijn geval waarschijnlijk het volledige ah excellent-assortiment bij m’n schoonouders
Ik ga voor het eerst een kerstdiner hosten:
Voor: Versgemaakte ravioli met een rundervulling
Tussen: Pastinaaksoep
Hoofd: voor de ene helft konijn + rode kool + aardappelkroketjes en voor de andere helft zalm + risotto met groene asperges uit de oven voor iedereen
Na; Tiramisu
Ben benieuwd want mijn schoonfamilie heeft nog al een beperkt smaak palet. Vooraf zeiden ze: nou wij lusten alles hoor maar inmiddels zijn al 17 gerechten afgeschoten want ken ik niet/lust ik niet