Weet niet of je het een leuk idee vind, maar misschien potato pavé? Met crème fraiche en kaviaar? Zou dat zelf ook willen maken maar het past niet echt bij de rest helaas
https://www.instagram.com/p/CrbH_q0t6rk/?hl=en
Deze had ik laatst gemaakt, met geitenkaas en gekarameliseerde ui. Was lekker!
Qua kerstig drankje vind ik zoiets altijd leuk!
Dan vooral de ijsblokjes, super simpel om te maken (alleen even zorgen dat je een houder hebt om redelijk grote blokjes te maken), gewoon cranberry’s in de vakjes, aanvullen met cranberrysap en daar wat takjes rozemarijn in. Kan vervolgens in iets van cava of een cranberry cocktail/mocktail, maar ook gewoon bruiswater oid
Ik heb dit vorig jaar gemaakt en was echt lekker. Ik heb er brioche voor gebruikt ipv french loaf.
@the.rebel.club en @Druppels eens met de feestelijke ijsklonten. Dat doet al heel veel. Ik heb ook weleens ‘rozen’ gemaakt van citrus in zo’n vormpje vouwen, ook makkelijk en groots resultaat. En ik zag van de week rozemarijn takjes met suiker alsof ze besneeuwd zijn, ook heel leuk.
Qua mocktails/cocktails had ik vorig jaar zaken die beide konden worden met kleine aanpassingen:
- cranberry spritz (cranberrysap, rozemarijntakje en dan bubbels of 0.0 bubbels).
- kaki sour (n.a.v. dit recept en dan voor met alcohol had ik volgens mij echte triple sec gebruikt. Enige nadeel is dat je ze per keer moet shaken max 2 tegelijk dus dat is voor een grote groep niet geschikt).
Ik heb dus voor iedereen in dit topic wel inspiratie haha behalve voor mezelf
. Heeft er iemand nog feestelijke hapjes ideeën met crispy chili olie? Ik ga overdag met mijn zwager allemaal variaties zelf maken dus leek me leuk daar dan met het avondeten meteen van te kunnen proeven.
Heeft iemand een tip voor een smaakvolle puree? Ik combineer het met blokjes knolserderij dus wel wat kleur op het bord brengen.
Mijn broertje maakte vorig jaar knolselderij puree met eekhoorntjesbrood en het was niet normaal lekker!
Hmmm dat klinkt wel erg goed ja! Beetje veel met de knolserderij die ik al in gedachten had maar wellicht voor een andere kerstdag
Ik host twee etentjes, een met vrienden en een met schoonfamilie. Voor het eerste etentje komen veel recepten uit Fusão.
Ik houd niet zo van deeggerechten, maar vind het lastig om een vega hoofdgerechten te bedenken voor mensen die veel vlees eten. Dus mijn vriend gaat de mushroom roll uit mezcla maken. Heel benieuwd.
Je koolgerecht klinkt heel lekker. Heb je een recept @Nori ?
Kerstavond
Baguette met gorgonzola/gekarameliseerde dadels/chili pasta
mezcal
Voor
maakt iemand anders
Hoofd
- prei met een gouden vinaigrette
- salade van rauwe venkel en venkel van de bbq met peterselie/dadel/kalamata olijf salsa en parmezaan
- gegrilde aardpeer, tahini crème en gerookte chimchurru
- (bloed)sinaasappel salade met chili, gember en knoflook olie
- rode kool met granaatappel
- cremant de bourgogne met vega nduja uit de oven met brood/roodlof/peer
Na
- chocolade ganache, bessen, zabaglione en verkruimelde koek
Eerste kerstdag
Snacks
Maakt iemand anders
Cocktail
Rooibos/citrus/vanille ijsthee met mezcal
Voor
Gefrituurde artisjok, tahini crème en gerookte chimchurru
Hoofd
- mushroom roll met salsa verde
- salade van gekleurde bieten vd bbq met feta en peterselie/dadel/kalamata olijf salsa
- tomaten salade met o.a. za’atar en granaatappel
- rode kool met granaatappel
- geroosterdr aardappelen met (zelfgemaakte) aioli
Na
- muhallabieh met warme honing, sinaasappel siroop, kataifi en pistache suiker
Ik ga een aantal dingen nog proberen deze week te maken om alvast te testen!
Yes! Het komt uit ‘Menyer’ van Myllymäkis. De meeste recepten zijn best wel makkelijk in dit boek ![]()
Ingrediënten
4 porties
1 witte kool
75 g boter, bruin gebakken
2 limoenen, fijn geraspte schil en uitgeperst sap
3 el lichte sojasaus
2 el ahornsiroop
200 g zijdetofu
2 teentjes zwarte knoflook, fijn gesneden
1 bosje Thaise basilicum, blaadjes geplukt
2 tl chilivlokken
zout
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 180 graden (hetelucht). Bak de witte kool in een ovenschaal in het midden van de oven ongeveer 4 uur, tot hij helemaal gaar is. Laat iets afkoelen. Verwijder de buitenste bladeren als ze een beetje aangebrand zijn.
Meng de bruine boter, het limoensap, de sojasaus en de siroop in een steelpan en verwarm het mengsel. Het moet net warm zijn.
Snijd de kool in plakken van 1 cm dik. Leg de kool op borden en schep er sojaboter en een paar lepels zijdetofu over. Bestrooi met geraspte limoenschil, eventueel zwarte knoflook (kan soms moeilijk te vinden zijn), Thaise basilicum en chilivlokken. Breng naar wens op smaak met een beetje zout.
Klinkt heel goed, dankjewel!
Ik moet een dessert maken en ben compleet inspiratieloos. Ik ben niet echt een keukenprinses en ik moet het een dag van tevoren kunnen maken, dus ik kom niet verder dan tiramisu, maar dat is dan weer niet heel kindvriendelijk.
Dus als iemand foolproof dessert ideeën heeft die ook geschikt zijn voor kinderen en moeilijke eters: graaaag.
Trifle of eton mess in kleine glaasjes?
Een bombe met zo’n opgerolde cake? Zie net dat dat een Swiss roll heet. Die kan je voor het makkelijke gewoon kant en klaar kopen, dat is zeker fool proof. Je kan het vullen met een bavarois of chocolademousse oid en leuk afwerken met fruit en slagroom oid. Is niet echt moeilijk en ziet er wel leuk uit. Zeker met (jonge) kinderen is het hier een succes.
Eton mess is bij mij altijd groot succes
Ik maak altijd zelf de meringue, maar je kan dat ook prima gewoon kopen.
Op insta zie ik filmpjes van een simpele speculoos cheesecake, zag er lekker uit!
Ik maak ook altijd eton mess, super makkelijk en iedereen vindt het lekker volgens mij.
Heb deze ook zelf nog opgeslagen:
Ik zag een lekker recept voor kruidnoten tiramisu, met chocolademelk.
Die ga ik denk ik maken.