Het kerstdiner

Ja zou ik niet doen! Je wil dat de tomaten een beetje stevig blijven. Anders heb je een soort tapenade of salsa.

1 like

Hebben jullie nog ideeën voor een goed vegetarisch hoofdgerecht dat niet als hoofdingrediënt paddenstoelen bevat, of enkel groente is? Bijgerechten genoeg inspiratie, normaal zou ik iets van paddenstoelen stoofpotje doen, maar dat lust mijn zus absoluut niet :roll_eyes:

3 likes

Ja superlekker deze! Maar dus voornamelijk groente, terwijl ik daar al genoeg bijgerechten voor heb. Zoek eerder tofu/linzen/seitan/vegigehakt gebaseerd…

2 likes

Nog niet geprobeerd, maar ik heb het nieuwe delicious magazine, daar zit een soort linzenbrood in, zoals normaal gesproken een gehaktbrood.
Een vega wellington kan ook altijd vind ik

1 like

Vega wellington is idd goed idee, toevallig goed recept?

Ik kook tweede kerstdag voor m’n familie en twijfelde tussen allerlei opties maar m’n vader haalde een paar keer aan hoe lekker hij de zeebaars twee jaar terug vond dus die doen we gewoon nog een keer

Voor: linguine met citroen, kappertjes en knolselderij (denk brunoise gesneden en een beetje gekaramelliseerd)
Hoofd: Zeebaarsfilet op de huid, aardappels en verse kruidenolie, plus een simpele salade
Na: Regelt m’n moeder dus geen idee nog

Lekker eenvoudig en geen 1000 gangen want iedereen heeft ook al vrij uitgebreide diners op eerste kerstdag - in mijn geval waarschijnlijk het volledige ah excellent-assortiment bij m’n schoonouders

20 likes

Ik ga voor het eerst een kerstdiner hosten:
Voor: Versgemaakte ravioli met een rundervulling
Tussen: Pastinaaksoep
Hoofd: voor de ene helft konijn + rode kool + aardappelkroketjes en voor de andere helft zalm + risotto met groene asperges uit de oven voor iedereen
Na; Tiramisu

Ben benieuwd want mijn schoonfamilie heeft nog al een beperkt smaak palet. Vooraf zeiden ze: nou wij lusten alles hoor maar inmiddels zijn al 17 gerechten afgeschoten want ken ik niet/lust ik niet :crazy_face:

11 likes

Ik was verantwoordelijk voor het voorgerecht. Het is broccolisoep met “eilandjes” van gerookte zalm snippers en bieslook. Erbij zelfgemaakte soep-/kaasstengels.

25 likes

Ik heb me weer opgeofferd om voor beide dagen te koken dus:

Eerste kerstdag

Voorgerecht: bladerdeegster met kippenragout en cranberry

Tussen: lichte bouillon van o.a. pastinaak en knolselderij met een bladerdeegkerstboompje

Hoofdgerecht: wildzwijn medallions met cranberry-portsaus, aardappelsterren, rode kool en stoofpeertjes (ook in port gestoofd)

Dessert: panna cotta met kaneel en kardemom, stoofpeer en gingerbread kruimels

Tweede kerstdag

Voorgerecht: filodeegtorentje met zalmragout

Tussen: romige aardpeersoep met truffel

Hoofdgerecht: zoete aardappelkroketjes, zalm uit de oven met een honing- & kruidenkorst, geglaceerde wortels in allerlei kleuren

Dessert: mini pavlova met kaneelijs en earlgrey- pumpinspice siroop

Voor bij de koffie: een slof met banketbakkersroom, frambozenjam en champagne- witte chocolademousse

15 likes