Het kerstdiner

Ik ben kerstavond en eerste kerstdag alleen ( niet zielig hoor, is gewoon zo gelopen qua planning) maar wil ZO graag weer eens gourmetten, dus dan maar in eentje!
Ik dacht eraan om dit mini gourmet stelletje van tristar te kopen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Is het wat?

https://www.action.com/nl-nl/p/3216641/tristar-mini-raclette/

4 likes

Mijn ouders hebben zoiets ook! Ook bij Action gekocht destijds en zijn er heel enthousiast over haha! Ze gebruiken het op de camping, of als ze in een bungalow huisje zitten…het neemt gewoon makkelijk mee en het functioneert :smile:

2 likes

Weet niet of je het hebt maar wij gebruiken ook weleens de grillplaten van tosti ijzer of grillijzer.

En hier hadden ze bij de kringloop ook alle gourmetstellen voor 2.50!

1 like

Ik heb waarschijnlijk maar een halve keuken dus moest alles een beetje aanpassen maar als het goed is wordt dit het:

Bladerdeegtaartje met gepofte zoete aardappel
Pastinaak-knolselderij soepje met truffel
Varkenshaas van de kamado gevuld met stoofperenchutney, zoete aardappelkroketjes en geglaceerde gekleurde wortelen met honing en tijm
Vanille meringues gevuld met passievrucht, met witte chocolade en frambozen

2 likes

Wat staat er verder op je menu? Ik heb ook nog inspiratie nodig voor mijn eigen gerechten haha.

1 like

Oké ik heb knopen doorgehakt voor onze borrel kerst! Het is voor 8 volwassenen en 7 kinderen dus moest een mix zijn van lekker voor ons maar ook toegankelijk en niet te gek voor de kids (range 2-10 jaar oud).

• Charcuteriebord in de vorm van een kerstboom
  • Groente (wortel paprika prei komkommer) met dip/hummus
  • Toastjes en chipjes
  • Roomkaas cranberry pistache roll
  • Sausijzenring met cranberrysaus
  • Walnut blue cheese bladerdeegswirl
  • Crispy chilli deviled eggs (en evt nog wat normale vulling voor de kids)
  • Pickeld meloen-mozzarella-ham skewers
  • Blini’s met gerookte makreel
  • Crostini’s met whipped feta en hot honey
  • iets met stoofpeertjes

En iemand neemt nog glazed gehaktballen mee, en iemand anders iets zoets als toetje

:christmas_tree: :sparkles: :dizzy: :christmas_tree:

7 likes

Komt die (bloed)sinaasappel ook uit fusão? Klinkt als iets wat ik moet toevoegen aan het menu. Dan zoek ik dat boek even op.

2 likes

Ik ga dit jaar voor simpel:

Wil ook nog iets met kaas. Denk een kaasplankje met het notentaartje van Claire Saffitz of geroosterde ontbijtkoek met (blauwe) kaas en gepofte druiven .

7 likes

Ik heb dit topic even doorgespit maar niet echt gevonden wat ik zoek: heeft iemand een leuk borrelhapje met stoofpeer? Ik kan natuurlijk gewoon een schaal peren neerzetten das prima, maar was op zoek naar iets creatievers misschien

Omg heb je hier een linkje van?! Man mijn lijst wordt te lang maar dit MOET er op, het water loopt me in de mond

2 likes

Ah staat toch ook op haar site: Geroosterde ontbijtkoek met blauwe kaas en gepofte druiven - Courgetti Confetti

Misschien kan dat ook met stoofpeer ipv druif? Maar ik hou niet van stoofpeertjes dus misschien heb ik nu een hele rare smaakherinnering in m’n hoofd.

Ik twijfel tussen die en deze: Brioche hapjes met Franse kaas, cranberryjam & honing-zeezout walnoten - Courgetti Confetti

2 likes

Friendsmas voor de vrienden van mijn man, we gaan volgend jaar naar Sicilië en wilden een Italiaans geïnspireerde menu.

Hapjes:
Carpaccio van butternut, granaatappel
Brochette van gegrilde scampi
Mini brusselse wafel met garnalen en gerookte zalm
Camembert schotel
Brioche met stracciatella en ansjovis

Hoofdgerecht:
Porchetta met gekleurde wortel, aardappelen uit de oven en venkelsalade
Voor de vegetariërs parmigiana a la melanzane met dezelfde bijgerechten

Dessert:
Die olijfoliecake met framboos en pistache

Op 25/12
Mapleboter kalkoen met Mac and cheese en als dessert tiramisu.

7 likes

Wie zocht er een dessert met rode bieten in?

https://www.standaard.be/inspiratie/culinair/ijstaart-met-chocolade-framboos-rode-biet-en-gember/114100156.html?utm_medium=referral&utm_campaign=share

1 like

@Iduna

1 like

Ik doe niet te ingewikkeld dit jaar met eerste kerstdag. We hebben geen grote groep eters en ik moet ook nog een beetje rekening houden met kinderen. Geen vegetariërs en geen allergieën op noten allergie zoon na.Tweede kerstdag zijn we elders uitgenodigd.

Voor: zalmtartaar. Nog geen idee hoe. Misschien wat meer Aziatisch of iets met een bittertje voor de volwassenen met negroni oid.

Hoofd: Confit de canard kort gegrild in de oven zodat krokant velletje, daarbij in ieder geval een rode kool salade met noten en sinaasappel en ik denk iets van gebakken spruitjes en nog sperziebonen voor de kinderen. Misschien dat ik ook iets klassiekers doe met linzen. En dan nog iets van aardappel erbij: of gratin, of fondantaardappelen of gebakken in de oven in eendenvet.

Na: sticky toffee pudding met karamelsaus en vanille-ijs

1 like

Oh wat leuk, @Violoncello, dat je nu ook hier reageert!

Weer veel lekkere dingen hier, goed inspiratie!

5 likes

Ik vroeg net even aan mijn vriend of ik mocht zien wat we bij zijn familie gaat eten met Kerst. Twee hoofdgerechten en beide vol paddenstoelen.

Dat wordt flink stokbrood eten en merengue en op de terugweg maccie. :partying_face:

2 likes

Want je lust geen paddenstoelen?

Nee en ook echt psychisch allergisch ervoor.

2 likes

Fysiek? :joy:

Nee mentaal haha.