Maar weten ze dat dan niet? Kan je dan niet zelf wat meenemen?
Haha ja @Violoncello eerst was het nog wel geestig maar nu wordt het zielig. Heb je niks beters te doen?
Ik moet voor kerstavond het hoofdgerecht maken voor 10 personen en vind het ineens spannend. Vooral omdat ik in een andere keuken moet koken en de timing van alles.
Ik ga varkenshaas met zwarte knoflook jus maken met erbij aardappelpastinaakpuree en haricots verts.
Nu had ik bedacht om de basis van de jus 's middags vast te maken, maar ook de puree en die dan in de oven op te warmen. Alleen weet ik dus niet of dat daar in de oven past, omdat de varkenshaas ook de oven in gaat. Ik ben alleen bang als ik de puree daar moet maken, het niet uitkomt met timing. Wat zouden jullie doen?
Snap dat het spannend is om een hoofdgerecht te maken bij iemand anders thuis! Kan je degene die het host niet even vragen naar de grootte en bv foto van de oven zodat je weet of het een optie is?
Had ik al gevraagd en ze geeft aan een standaardoven te hebben.
Ik heb overigens vorige week dit gerecht al gemaakt en toen lukte het wel om alles tegelijk af te hebben, dus ik weet dat het kan. Alleen toen was het voor 2 personen en nu voor 10, haha.
Oeh die spitskool lijkt me lekker! Heb je die wel eens vaker gemaakt?
Nee, ik had geen zin om te oefenen en er stonden allemaal enthousiaste reacties onder dus het komt vast goed ![]()
Ik heb wel eens iets vergelijkbaars gemaakt (maar zonder wijn volgnes mij, weet even niet of er dan wel wat anders in zat), was inderdaad erg lekker!
Oh daar kan je niet echt wat uit opmaken ![]()
Haha nope
Zou het niet lukken om de puree op het fornuis op te warmen? Lage stand, goed roeren & extra vocht toevoegen en dan moet je volgens mij een eind komen.
Zoveel mogelijk preppen lijkt me inderdaad het fijnste, ook stress en ook aan tijd die je dan in de keuken nodig hebt.
Ik ben er eindelijk uit.
Voor: Zalm tataki met knapperige gember en ponzu - Culy
Soep: Inloggen
Edit: wat een rare link wordt dit. Het is bietensoep, met geroosterde druiven en kruidenroom en pistachenootjes.
De rest wordt geregeld.
Andere dag mag ik het hoofdgerecht doen. Wordt varkenshaas in bladerdeeg (https://dagelijksekost.vrt.be/gerechten/varkenshaasje-in-bladerdeeg-met-sjalottensaus) met een aardappelpuree met gepofte knoflook en bimi uit de oven erbij.
Heb niet zoveel tijd voor de voorbereiding, dus hoop dat alles goed komt. En anders eten we gewoon wat later.
Als je een slowcooker tot je beschikking hebt kan je daar ook de puree in opwarmen
Oh goeie! Dat ik daar niet aan gedacht heb, want ik heb er wel een.
Hoe kan ik dat dan het beste doen?
Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar één van mijn favoriete youtubers doet het altijd. Ik gok gewoon ruim van tevoren op low en regelmatig roeren
Voor kerstavond met vrienden maken wij het voorgerecht en gezien er nu niemand zwanger is (vorig was 80% zwanger haha) wil ik klassieke steak tartaar maken met toast en truffel mayo. Waarschijnlijk krijg ik spijt doordat we alles last minute in een stekertje moeten doen om op te dienen. Of heeft iemand nog een handiger idee hiervoor? ![]()
Voor de vega’s maak ik een tomaten tartaar met olie van citroengras, limoen en basilicum. Crème van avocado bovenop.
Heb je kleine ramekins of souffle bakjes oid?
Je kan die met vershoudfolie bekleden en daar de tartaar in doen. Dit is prima voor te bereiden. Dan hoef je op het moment supreme dat alleen nog maar op het bord kiepen en het folie eraf te halen. En dan verder opmaken zoals je wilt natuurlijk.
Zou dan misschien wel, voor het storten, de bovenkantjes van de tartaar even droogdeppen. Heb vooral bij vega tartaar altijd het idee dat er vocht op komt te staan als het al eventjes staat.
Sorry voor de dubbelpost, maar wil nu ook mijn menus delen ![]()
Op kerstavond komen vrienden bij ons. Een deel moet s nachts nog werken dus ik houd het redelijk simpel:
Snack tijdens het binnenkomen: getoaste brioche met geklopte truffelboter
Voorgerecht: tartaar van aardpeer, curry linzen en een curry-creme met ei en limoen
Hoofdgerecht: biet wellington met gluhwein saus, aardappelpuree en boontjes
Na: DIY affogato-bar met zelfgemaakt ijs en qua toppings denk ik m&ms, ferrero rocher, buenos, nootjes en ik maak denk ik een salted caramel erbij (en natuurlijk frangelico, amaretto en andere likeurtjes voor wie willen)
1e kerstdag bij de schoonfam hebben we het hoofdgerecht en maak ik ook biet wellington, met puree maar dan met andere groentes erbij. Weet nog niet helemaal wat.
Vind het altijd wel grappig, zij zijn enorme vleeseters en vinden het nooit chill dat ik vega hoofdgerecht maak, maar ze vinden het schijnbaar nog minder chill om een keer zelf het hoofdgerecht te maken ![]()
![]()