Het kerstdiner

Ja oké ik ben helemaal om met dit idee maar mijn collega’s waren niet enthousiast. Dus even een poll, want heb geen tijd om nog te proberen

Alleen stemmen als je de ingredienten los lust aub, dus hoef geen mensen die zeggen nee ik lust geen blauwe kaas

Dun gesneden geroosterde ontbijtkoek met blauwe kaas en stoofpeertje

• Ja, nomnomnom!
  • Ehm nee dankje

0 stemmers

Het lijkt mij qua structuur minder lekker dan met druif. Stoofpeer is wel heel zacht, zeker in combinatie met de zachte kaas en ontbijtkoek. Want die blijft denk ik ook nog redelijk zacht, ondanks het roosteren.

1 like

Maar een gepofte druif heeft denk ik ook weinig bite meer? Nooit gehad dus misschien wel maar klinkt als fruit dat dan ook gewoon zacht is.

Ik haak af bij geroosterde ontbijtkoek

1 like

Ik was pas op een Zweeds kerstdiner en daar aten sommige mensen volgens mij blauwe kaas op peperkoek met nog iets zoets (ik kan me alleen even niet herinneren wat het zoete was, misschien jam ofzo?) dus blijkbaar werkt het wel? Maar ikz ou ook een beetje bang zijn voor de geroosterde ontbijtkoek qua structuur verder.

Maar eerlijk: voor het sociaal experiment ook leuk om gewoon een borrelhapje te serveren waar de meningen misschien verdeeld over gaan izjn toch, heb je gelijk een gespreksonderwerp. En als mensen het niks vinden krijg je daarna nog een heel diner dus boeiend

5 likes

Ik heb die wel eens gegeten en dan was er nog wel een knapperig velletje. Nouja, het lijkt mij iig niet lekker met stoofpeer.

2 likes

Misschien een stoofpeertjes compote maken en dat op de ontbijtkoek en dan met blauwe kaas? En evt wat noten roosteren en die fijn hakken en erbovenop zodat je een crunch hebt

3 likes

Ontbijtkoek doet me echt denken aan mn collega van 60+ die denkt dat dat gezond is en daarom hele hompen per dag wegwerkt. Denk liever niet aan haar met kerst.

4 likes

Je kunt het ook au-bain-marie doen.

En ik doe het vaak in een ziplockzak en dan een tijd in heet water leggen. Maar voor 10 personen misschien wat gedoe.

1 like

Kerst vieren is in mijn familie niet echt een ding sinds m’n ouders zijn gescheiden en ik vaak met kerst moet werken, maar m’n moeder is alleen en vroeg of we misschien wat leuks konden doen. We gaan nu met het gezin + aanhang samen eten bij mij thuis. Zonder eettafel, want die heb ik niet haha.

Voor: pittige wortelsoep met stokbrood, korianderboter, zwarte knoflookboter en kruidenboter van bieslook, knoflook en peterselie

Hoofd: de glazed spitskool met puree van knolselderij en limabonen die @Feather deelde (gisteren getest en is inderdaad lekker!)

Na: pavlova met slagroom rode bessen, blauwe bessen, aardbeien en munt

De slagroom en boter zijn plantaardig, want iemand kan niet tegen koemelk. En het stokbrood is van spelt, want iemand kan niet tegen tarwe-eiwit.

7 likes

Ik eet vandaag: Bouillon met knolselderijbloem https://www.ah.nl/r/1202036

Ik dacht er aan dit te maken voor de kerst, maar dan met een miso soep. Is knolselderij dan wel een match? En wat zou je toevoegen in plaats van tapenade

1 like

Oeh lekker! Zag hem op instagram en vind hem er echt lekker en leuk uitzien!

Met miso lijkt mij een prima combi met knolselderij inderdaad. Gaat het om de truffel/paddestoelen die je niet wilt? Je zou kunnen overwegen om het te vervangen door gebakken en fijngesneden shiitake. Als je juist geen paddestoelen wilt zou geroosterde aubergine of gebakken, fijngesneden spitskool ook lekker zijn.

En iets als bosui vind ik zelf ook altijd lekker bij miso, als je hem iets frisser wilt maken. Geeft ook net een bite natuurlijk.

1 like

Wij doen geen volledig diner maar iedereen maakt van alles, zowel bij de schoonfam als mijn familie.

Wij maken procureur uit de oven met een wijnjus.
Kip champignon ragout
Dessert van partisjanne mer passievruchtroom.

2 likes

Die spitskool staat hier ook op t menu! Heb laatst een eenvoudige versie gegeten zonder die puree en vond het lekker :slight_smile:

1 like

Hahaha thanks voor het stemmen jongens. 50/50 vind ik een beetje teveel nee denk ik, want zo’n avontuurlijke familie heb ik nou ook niet.

Misschien dat ik het probeer met geroosterd krentenbrood, maar ik doe wel een kleine trial eerst en als t niks is serveer ik de stoofperen gewoon los :crazy_face:

1 like

Ik denk wel dat het goed kan werken, maar dat er wel een crunch nodig is om het niet zompig te maken dmv bijvoorbeeld geroosterde noten inderdaad. En de ontbijtkoek wel echt goed roosteren.

1 like

@Chicago de brioche met stracciatella en ansjovis was een groot succes en heb er voor de vegetariërs gekarameliseerde ui bij gedaan. Dank je wel voor de inspiratie

Dan rode bietentartaar en veganistische zalm gekocht bij AH en die was ook zeer lekker. Ik heb wel de tartaar afgewerkt op de Belgische versie van steak tartaar. Het recept dat er bij hoorde vond ik niet lekker klinken.

En dan het dessert :heart::heart:, door verkeerde conversie naar metrics door chatgpt wel twee keer moeten maken maar was het oh zo waard. En pistache zijn super duur ook op dit moment.

Ik ben echt zo trots, voor het eerst meerdere gangen gekookt voor 10 personen en iedereen vond het hemels

48 likes

Wat zou een lekker bijgerecht/voorgerecht zijn bij pastinaaksoep? Het mag ook een salade zijn. Wat combineert daar goed bij? Ik dacht aan frisse appel, walnoten en blauwe kaas. Maar de eerste twee kunnen al niet vanwege allergie.

En dezelfde vraag voor pompoensoep.

3 likes

Bij deze ook nog mijn kerstmenu!

Bij de koffie: kersttulbant van Rutger Bakt

Voor: geroosterde polenta plakjes met daarop geklopte feta en verschillende toppings (bijv gegrilde groente)

Hoofd: champignon roll van Ixta Belfrage uit Mezcla met salsa verde (inmiddels derde jaar op rij dat we die maken want zó lekker), daarbij salade van Ottolenghi met noten, schapenkaas en granaatappelmelasse, frietjes en nog boontjes uit de oven

Na: sticky toffee cake met vanille ijs

Dit is trouwens de “reuzenrol” zoals hij heet in het boek van Ixta.

19 likes

In Boustany staat (uit m’n hoofd) een recept met pompoensoep en dan pompoenpitten die gekarameliseerd zijn met chilipoeder. Ik zie online ook nog een pompoensoeprecept van hem (Sami Tamimi) met pistachenoten en kruidensalsa.

1 like

Ik ben weer lekker op tijd, net m’n menu bedacht voor tweede kerstdag! Beetje op de Baskische/Spaanse toer en niet al te ingewikkeld/uitgebreid

Voor:
Gildas (spiesjes met ingemaakte peper, groene olijf en zoute ansjovis) en pintxos met serranoham en met zure ansjovisjes

Hoofd:
Hele dorade van de barbeque met kruidenolie

Bij:
Geroosterde aardappelen
Gegrilde paprika’s
Salade met artisjok en tomaat (ga proberen die van mn favo restaurant in San Sebastian na te maken)

Toetje regelt m’n moeder dus geen idee wat dat wordt (zij zelf ook nog niet volgens mij lol)

10 likes