Het keto/low carb topic

De brownie van Atkins is heel erg lekker!

1 like

Hm die ken ik niet maar bovenstaande eet ik minstens net zo graag als een Mars

1 like

Het is nooit net alsof je een mars eet, als je een mars wil moet je die eten. Alleen eiwitrepen hebben een hoog stopverfgehalte.

Ik heb nu deze, vind ze wel lekker eigenlijk. Alleen de smaak blueberry chocolate niet.

Ik eet vandaag trouwens (vind ik leuk om te delen)

  • Eiwitshake met kokosmelk (die dikke) en amandelmelk, smaakje choco hazelnoot
  • Amandelmeelpannenkoekjes (die zijn voor erbij. Ik eet normaal pas na 12 uur maar voor als ik eerder echt honger krijg)
  • Coleslaw met vegetarische kipstukjes
  • Babybel en eiwitreep (kut ik ben m’n nootjes vergeten)
  • Waarschijnlijk courgette noodles met tomaat en halloumi.

En dan zit ik wrs wel over m’n calorieën heen. Maar vandaag is dus een uitzondering. Moet ook nog tot half vier morgenochtend werken.

2 likes

@Zitzak @littlelamb dankjulliewel! :innocent:

Maar wel lekker is dus niet chemisch of toch een beetje? :see_no_evil:

Ik ben helemaal los op de eiwitshakes en heb net smaken citroen merengue, peaches and cream en speculaas besteld. Wel met 3,3 gram khd per 30 gram maar ik vind de eiwitshakes die ik nu heb te veel naar zoetstof smaken. Hoop dat dat hierbij anders is.

1 like

Deze lijken me ook lekker! Laat even weten joe de waren (:

Als zoetigheid vind ik de suikervrije snoepjes van red band ook echt een aanrader. Smaakt gewoon naar snoep.

Ik wil even delen welke smaakjes eiwitshakes ik nu allemaal heb, omdat ik het nergens anders kwijt kan.

Even contextschets: ik heb last van bevliegingen. Als ik iets bedacht heb wil ik het nu en in 80 varianten. Dit heb ik van mijn vader, die kocht vorige week een nieuwe telefoon en ging ‘even’ online kijken naar een powerbank. Hij kwam terug en zei: ik heb er twee besteld. Daar moest ik om lachen want dat is echt hoe ik ben, ik zei nog tegen hem dat ik ook altijd denk: ik wil het nu en ik wil er twee!

Zodoende, mijn smaakjes: citroen merengue, peaches and cream, speculoos, blueberry, strawberry, cinnamon danish, apple crumble and custard, chocolate nut, stracciatella, peach tea, salted caramel. Er was super veel korting dus ik kon niet meer stoppen. Heb ook twee suikervrije sauzen en twee keer flavour drops.

En heb ook al een mixpack op met weer allemaal andere smaakjes :grin: Daar is alleen banaan nog van over.

7 likes

Lekker! Misschien dat ik ze ook wel eens ga maken.

Ik merk ook dat mn kleding beter zit. Gister de hele dag een broek aangehad die eerst mn stabroek was. Zat zo strak, kon er niet in ademen, telefoon kon niet in mn zak. Gaat nu allemaal makkelijk en nu zit hij gewoon super lekker. En complimentjes van mn matties :grin: Helaas wel gecheat en dat ga ik dinsdag weer doen en dan 1 september ook weer. Maar tussendoor eet ik gewoon keto en ik ga me pas volgende week ergens weer wegen.

1 like

Ik ben nu zo’n anderhalve week bezig met koolhydraatarm leven (zit meestal tussen de 20 en 30 gram per dag en houd als maximum 40 aan) dus ga dit topic even doorspitten voor tips. Tot nu toe vind ik het goed te doen, ben al wat afgevallen (dat is ook mijn voornaamste doel) en merk dat mijn buik een stukje platter is. Ik vierde afgelopen weekend een feestje en had ook weinig moeite om dingen te laten staan. En nu liggen er al een aantal dagen een paar zakken chips in de kast die ik voorheen al lang op zou hebben, maar daar heb ik nu 0 moeite mee. Dus ik hoop dat ik dit een flinke tijd volhoud!

Een nadeel vind ik wel dat ik veel meer dierlijke producten heet dan voorheen. Ik probeerde maximaal twee keer per week vlees/vis te eten en merk dat ik dat tot nu toe bijna dagelijks doe. Daarnaast eet ik ook ineens veel eieren, yoghurt en kaas. Hier voel ik me niet helemaal goed bij. Zijn hier meer vegetariërs en veganisten die koolhydraatarm leven? Hoe doen jullie dit? Ontbijt en lunch lukt me op zich prima maar qua avondeten vind ik het lastiger. Vind in vleesvervangers bijvoorbeeld best veel koolhydraten zitten terwijl ik soms wel behoefte heb aan iets met een lekkere bite. Tips?

Wat ik tot nu toe zoal op heb als avondeten:

  • broccolirijst met kipfilethaasjes, feta, olijven, komkommer en paprika
  • curry met kipfilet, sugarsnaps en neprijst
  • courgettesoep met zalmsnippers
  • kapsalon met ijsbergsla, gyros, komkommer, kaas en een beetje knoflooksaus
2 likes

Dit is misschien niet de reactie waar je op zit te wachten, maar kun je dan niet beter iets anders uitproberen dan koolhydraatarm eten? Het is natuurlijk wel een ‘‘makkelijk’’ dieet in de zin van dat je snel resultaat ziet. Maar het is daarentegen best lastig vol te houden, zeker als je je er niet goed bij voelt om veel dierlijke producten te eten. Er zijn natuurlijk ook wel keto vega(n) recepten, maar ik kan me voorstellen dat het dan lastiger is om hiermee door te gaan.
Al met al moet je gewoon een prettige levensstijl vinden waarin je wat af kunt vallen als je dat wilt en waarmee je daarna op gewicht kunt blijven. Het zou zo zonde zijn als je jouw doel haalt met keto en dat het misschien weer teniet wordt gedaan als je langzamerhand anders gaat eten.

2 likes

Je zou hier eens tussen kunnen kijken:


Er zitten recepten tussen met voor jou waarschijnlijk te veel koolhydraten, maar misschien haal je er wel inspiratie uit. De tofu palak paneer maak ik zelf regelmatig, die is echt heel lekker. En de broccoli kaas soep is ook heeeeel lekker.

Verdere ideeën die me nu te binnen schieten:
Thaise curry met tofu of vegan kip
Tom kha kai met vegan kip
Gado gado met pindasaus
Sowieso indo recepten en dan het vlees vervangen door tofu, tempeh, vegan kip of seitan (ik kijk altijd op kokkie slomo voor recepten)
Vegan hachee met seitan (https://ikbenirisniet.nl/2013/11/02/recept-vegan-hachee-soort-van/)
Tofu scramble met avocado
Tacos https://www.mynewroots.org/site/2011/07/raw-taco-fiesta-2/ (zijn ook heel lekker)

1 like

@George, ik begrijp je reactie wel hoor en wellicht heb je hier ook zeker gelijk in! Probleem is dat ik al zoveel verschillende diëten geprobeerd heb en dat dit voor het eerst lijkt te werken zonder dat ik met een hongergevoel zit, waardoor ik het heel graag nog een tijdje vol probeer te houden. Ik ga gewoon wat experimenteren en dan de conclusie trekken.
@Infidel Ohhh bedankt! Hier ga ik dit weekend eens op mijn gemak naar kijken!

2 likes

Ik at vrijwel vegan, in ieder geval strikt vegetarisch, toen ik om medische redenen over moest stappen op een zeer eiwitrijk (125 gr per dag) en lager koolhydraatdieet (max 75 gr, liefst max 50gr). Om die hoeveelheid eiwitten te halen, en om hoogwaardige eiwitten binnen te krijgen heb ik het vegan stuk moeten laten schieten, zodat ik in ieder geval weer zuivel ben gaan eten. Vegetarisch houdt ik mij nog strikt aan, zeker voor het vlees gedeelte. Soms, maar alleen als ik weet dat het duurzaam gevangen vis is, eet ik iets van vis. Zeker op momenten dat het niet goed gaat met mijn gezondheid. De eiwitten hebben mij zoveel meer energie gegeven, ik wist niet wat ik meemaakte in 3 weken. En inderdaad, ik val er iets van af. Gaat heel langzaam, maar gestaag.
(ik weet niet of je iets hebt aan dit persoonlijke verhaal, maar goed, veel succes met keuzes, het is allemaal niet zo makkelijk, ik voel met je mee!

Na een paar weken ongeveer stil te hebben gestaan (ik had mn verjaardag, toen zes dagen later late verjaardagslunch) gaat mn gewicht nu weer omlaag :sunglasses: Ik wil nu echt even een week of twee minimaal niet cheaten want dat gecheat is echt kut voor de voortgang. En vorige week zondag at ik 4 stukjes gewone chocola, moest de drie nieuwe tony’s en birthday cake van hands off my chocolate proberen, en toen stond het ook gewoon weer een week stil ongeveer. Idioot echt. Maar sinds gister ervaar ik weer de tekenen van ketosis (denk ik) dus we gaan er weer tegenaan, met die banaan!

Zonder banaan, is niet keto.

Ik heb trouwens ook echt wel het idee dat het niet opschoot omdat ik vaak veel te weinig at. Deze week let ik op wat ik eet, goeie vetten, niet teveel eiwitten etc en gaat het weer beter.

1 like

De eerste twee weken ging het bij mij best voorspoedig (in totaal zo’n 3 kilo afgevallen denk ik, ik heb bij start niet op de weegschaal gestaan) maar deze week gaat het een stuk minder. Ik weet dat ik minder op de weegschaal moet gaan staan, maar ben eigenwijs en die weegschaal is niet zo motiverend. Ben nu al drie dagen achter elkaar steeds wat aangekomen (0,3 kg per dag) en ik weet niet hoe het kan? Ik eet ongeveer hetzelfde als de voorgaande weken. Niet echt keto, maar wel weinig koolhydraten (tussen de 30 en 40 gram denk ik). Ik heb besloten dat ik dit tot mijn vakantie (over ruim een maand) streng vol wil houden en dat ik als ik dan niet meer resultaat zie, na mijn vakantie hulp ga inschakelen.

mocht iemand nog op zoek zijn naar een lekker ontbijt/zoet tussendoortje of nagerecht

(hoop dat ie het doet)

Zitten 0 kh in en als je dit mixt met chocolade proteinepoeder (ik gebruik smart protein van b&f, 1,4 g kh) krijg je echt een heel lekkere zoete yoghurt met chocoladesmaak. 's ochtends doe ik er dan nog soms een beetje muesli van Atkins bij

Dit weet je denk ik al, maar echt; stop met elke dag op de weegschaal staan. 0,3kg kan ook gewoon een drol zijn of dat ene glas water wat je nog extra dronk. En idd, hormonen kunnen er ook voor zorgen dat je bijv extra vocht vasthoudt. Of als je iets te zout heb gegeten houd je ook meer vocht vast. Kortom: zoooveel factoren die misschien niets met het verlies in vet te maken hebben. Maak jezelf niet onnodig gek en ga 1x per week op de weegschaal staan. You can do it!

2 likes

Als je toch elke dag op de weegschaal wil gaan dan kan je dat wel gewoon doen en dan elke week het gemiddelde berekenen. Je kan net de ene dag wat meer wegen dan de andere en als dat dan net je ene weegmoment in de week is dan kan je daar ook gedemotiveerd van raken

1 like

Ik heb aantal dagen gecheat en nu sinds woensdag weer volle bak keto. Merk er vandaag echt de effecten van, ben moe, slap, totaal geen energie. Moet er echt weer inkomen. Maar nog steeds zo blij met het resultaat tot nu toe. Vanmorgen een getal op de weegschaal dat ik al lang niet gezien heb.

1 like