Het keto/low carb topic

Dit is dag 4 van mijn koolhydraatarme leven en als ik die teststrips moet geloven ben ik in ketose. Hoelang blijven jullie in ketose? Ik las dat het niet goed is om continu in ketose te zijn. Ik heb nu volgende week vrijdag als doel gesteld. Die dag mag ik van mezelf sushi eten.

Waar lees je dat dat niet goed is?

Ik heb iig gelezen dat je je lichaam moet trainen om vet te verbranden ipv khd. Dit proces duurt lang en ketose is de eerste start hiervan. Hoe langer je het volhoudt, hoe beter je lichaam wordt in vet verbranden en hoe moeilijker het is om dit weer om te draaien als je even cheat. Hierom is het dus aan te raden om in de eerste 30 dagen sowieso niet te cheaten. Ketose ga je veel makkelijker in en uit maar het onderliggende proces van vet verbranden duurt veel langer.

Tipje trouwens, deze repen zijn echt chill. De hazelnoot is 17.4 gram khd, intense dark 14 en amandel zeezout 12,7 :clap:t2:

1 like

Ik ga ook weer terug naar een Keto lifestyle… Heb vanwege fulltime baan en daarnaast een studie teveel laten varen… Wil graag terug naar de 75 kilo… Was voordat ik aan mijn studie begon 10 kilo afgevallen. Hiervan is nu 5 kilo terug. Scriptie ingeleverd, dus weer helemaal gemotiveerd!

1 like

Ik heb hele lekkere koolhydratenarme zuurkoolstamppot gemaakt. Met bloemkoolpuree. Heel lekker.

1 like

Nog mensen die low carb/keto eten? Ik probeer hier sinds vrijdag op te letten en kan wel wat medemensen en tips gebruiken haha! Straks ga ik proberen cloud bread te maken, ben benieuwd of het lukt.

Ja ik! Ben net weer begonnen en t gaat weer goed! Cloud bread vond ik makkelijk en lekker hoewel het wel echt naar ei smaakte. Met sesamzaadjes erop vond ik heel lekker.

Heb vandaag pudding en kokosmakronen gemaakt.

hoeveel koolhydraten probeer jij per dag aan te houden als ik vragen mag? :slight_smile:
Pudding klinkt goed! Heb je een linkje/recept?

20-25 gram ongeveer. Heb een meal plan maar daar zit veel groente is dus ik gebruik dat als inspiratie maar merkt dat ik daar wel meer khd mee eet. Dus doe meestal een recept per dag daarvan. Heb het voor december ook al vier maanden gedaan en merk dat ik heel snel weer in de routine zit en veel minder eet op een dag.

Pudding is van dit recept maar heb er hele bittere chocola doorheen gegaan ipv cacao.

Ik eet low carb! Althans ben nu een maand in het buitenland bij schoonfamilie en gaat echt veeeel minder goed dan ik gehoopt had. Daarvoor in 4 weken 5,5kg afgevallen. Ik hoop maar dat dat er niet allemaal weer aan zit. Woensdag kom ik terug thuis en dan weer keihard aan de slag

Ik eet wel echt kha, niet keto. Dus zit qua kh ook wel wat hoger, rond de 50g. Mijn dietiste raadt tussen 50g en 75g aan. Qua groenten hoef ik van haar niet zo streng te zijn. Qua fruit heeft ze me wel tips gegeven (waar zitten veel kh in en waar weinig), maar ook belangrijk om wel fruit binnen te krijgen. Hierdoor kan het ook net aan de goedkeuring van de leefstijlcoach in het ziekenhuis dragen (loop om andere redenen in het ziekenhuis, daar kijken ze mee qua gewicht). Ik moet eind jan weer wegen in het ziekenhuis en dan moet die 5,5kg er dus nog steeds af zijn (of liever gezegd weer, vrees ik)

Tipje voor de low carbers / keto’ers. Assortiment van tastybasics is in de bonus bij de ap. Heb de crackers gekocht, de ‘beste’ hebben 3.7gr khd per stuk. Ik vind dat soort crackers super chill om mee te nemen naar werk of stage. Dan hoef je niet altijd zo vooruit te denken en te koken, iets wat me de vorige keer behoorlijk ging tegenstaan. En alpro is ook in de bonus, 0 gram khd in de suikervrije variant.

https://www.ah.nl/zoeken?query=tastybasics

4 likes

Oeh ik ga morgen even op zoek! Vandaag al wel gekeken bij het ‘health schap’ waar ook glutenvrije dingen enzo liggen maar daar ben ik ze niet tegengekomen. Misschien tussen de gewone crackers

Zojuist gewogen en er is al 2,7 kilo af tegenover zaterdagochtend! :tada: Ik weet dat dit vooral vocht zal zijn,maar werkt wel lekker motiverend!

3 likes

Deze staan idd tussen de gewone ontbijtcrackers tegenwoordig. Ik vind ze goed te doen!

Drinken jullie wel eens bulletproof koffie? (serieus al dagen dat liedje in mn hoofd hierdoor). Ik heb het vanochtend geprobeerd, met kokosvet en kokosboter. Mwah, niet onverdeeld enthousiast. Ga zo nog een lekkere koffie drinken maar k ben benieuwd wat het doet qua hongergevoel. Heb het idee dat het met boter beter is, qua smaak ook, maar ik probeer waar het lukt zo min mogelijk dierlijke producten te gebruiken. Wat echt heel moeilijk is als je vega keto doet.

Edit: een uur later sterf ik van de honger dus mwah niet onverdeeld enthousiast

Ik kom nog ff terug op de bulletproof koffie. Ik doe het nu een week en ik merk toch wel verschil. Ik heb de rest van de dag veel minder honger. Mijn gewicht ga nu na twee weken weer keto ook eindelijk weer naar beneden. Dus ik ga er nog even mee door.

Hoe gaat ie bij jou? Ik ben nu weer op het gewicht dat ik was voordat ik de hele maand december ging cheaten dus het gaat goed! Nu in 2.5 week 2.5 kg kwijt. Duurder wel echt lang voordat ik op gang kwam.

Ik vind het ook lastig om aan m’n eiwitten te komen zonder vlees en vis. Hoe doe jij het, drink je ook veel eiwitshakes?

Ja! Zonder lukt het me ook bijna niet. Maar niet elke dag, paar keer per week als extra boost. Of een eiwitreep.

Shake maak ik met half ongezoete amandelmelk en half kokosmelk (niet light).

Ik was nooit zo van de eiwitshakes maar denk toch dat ik het eens ga proberen omdat ik anders echt moeilijk aan m’n eiwitten kom. Ik doe geen keto trouwens dus ik eet ook wel peulvruchten ed. maar dat zet ook niet echt zoden aan de dijk.