Het leed dat deelnemen in het verkeer heet

Ik heb een gloednieuwe lease-auto met neonlicht onder mijn koplamp en ik merk dat mensen daar geïrriteerd van raken. Als ik over een bobbeltje rij in het asfalt dan denken mensen al super snel dat ik aan het seinen ben en ik krijg echt regelmatig middelvingers terwijl ik dan echt oprecht niks doe.

Iemand die dit herkent?

Staan je lampen wel goed afgesteld (niet te hoog)? Ik stoor me altijd enorm als ik word verblind door verkeerd afgestelde felle led lampjes. Ben geen middelvinger opsteker, maar wel een vloeker.

Ik stoor me aan mensen die geen voorrang geven op wegversmallingen. Als zij een rode pijl hebben en dus GEEN voorrang. Soms kun je verkeerd inschatten of ff niet hebben opgelet (en vriendelijk ff je hand opsteken oid), maar soms ben je gewoon een enorme lamlul.

3 likes

Die dagrijverlichting is tegenwoordig vaak echt megafel, dat je bijna twijfelt of mensen hun mistlampen aan hebben. Bij de meeste moderne auto’s dimt de dagrijverlichting automatisch als je je dimlicht aandoet, of kun je instellen in de boordcomputer dat hij dat doet. Dus als je dan standaard met dimlicht aanrijdt is het ‘probleem’ verholpen.

Ik heb hem net 4 maanden geleden uit de fabriek gekregen. Ga daar wel vanuit ja

Ik rij s ochtends om 6.10 weg van huis dus dan is het gewoon donker. S middags zou eventueel wel kunnen maar ik ben zo’n doos die dat dan vergeet aan te passen in een tunnel of de volgende ochtend

Hoeft niet alles te zeggen hoor. Zou de volgende meer als je daar bent ff bij de garage aangeven of ze t willen controleren. Aangezien het lease is, is dat net zo makkelijk.

Nee ik heb hem uit de fabriek gekregen, niet de garage.

Dimlicht is het ‘normale’ licht dat je moet voeren in het donker en op andere momenten mag voeren, dat hoef je dan toch nooit meer aan te passen?

Oke dan kan in dat inderdaad wel proberen

O ik zie nu het tekentje voor dimlicht en dat is het licht dat standaard aan staat bij mij

Staat hier ook:

Dan kun je even zoeken in je boordcomputer (of in het boekje) of je een optie kunt vinden om de dagrijverlichting te dimmen als je dimlicht aan staat, wordt ook wel iets met ‘gebruiken als stadsverlichting’ genoemd.

1 like

Oeps verkeerd gelezen, maar ook vanuit een fabriek kan een lamp niet goed zijn afgesteld. Het is overigens maar een tip en doe ermee wat je wilt. Aangezien je leaset of je baas leaset, ga ik r vanuit dat r geen extra kosten zitten aan een garage bezoek. Ik zou gewoon de eerst volgende x (banden wissel ofzo) het even aangeven en vragen of ze t fixen. Ongeacht of het de sterkte dimmen of de lampen lager afstellen. :yum:

1 like

Beetje lompe reactie sorry hoor, maar die lampen gaan ze echt niet vanuit de fabriek verkeerd afstellen, dat kun je zelf ook wel bedenken.

Je kunt je lampen (soms in het menu van de boordcomputer, soms met een knopje op je dashboard) iets meer omhoog of omlaag laten schijnen afhankelijk van de belading van je auto, dat is dan niet ‘verkeerd’ van de fabriek, maar misschien wel verkeerd voor jou. Als je op vakantie gaat en 1000 potten pindakaas achterin zet gaat je auto meer achterover hangen en schijnen de voorlampen dus meer naar boven, idem als je je drie obese oudtantes op de achterbank zet, dan kun je de voorlampen iets meer naar beneden afstellen. Maar als je dan de tantes hebt afgezet of de pindakaas hebt opgegeten schijnen je voorlampen weer relatief te veel richting het asfalt waardoor je zicht niet optimaal is, dan stel je ze weer terug.

1 like

Haha jeetje… Jij snapt wel dat de stand van verlichting afhankelijk is van meerdere wisselende factoren? Dat de situatie in de ‘fabriek’ en nu, 4 maanden later anders is. En ja, dat ook een nieuwe auto niet 100% goed hoeft te zijn. Je zal de eerste niet zijn met een ‘mankement’ aan eentje net 4 maanden uit de fabriek. Maar succes met je verlichting en je tegenliggers op de weg :wink:

12 likes

BEETJE lomp? Understatement. Maar goed, als je een leaseauto hebt dan kun je natuurlijk simpelweg even langs de dealer gaan om ze te laten controleren. En zodat ze je even uit kunnen leggen hoe het werkt zodat je ze een volgende keer zelf bij kunt stellen.

2 likes

Sta daar net bij een groot kruispunt met de fiets te wachten om over te steken aan de rechterkant. De fietsers die de tegengestelde richting uit moeten staan normaal aan de andere kant van het kruispunt en moeten aan de linkerkant oversteken.
Komt er een meisje terwijl het rood is aan onze kant gefietst en roept dan nog op ons dat we aan de kant moeten… terwijl zij dus én door het rood fietst én aan de verkeerde kant van het kruispunt fietst.
pffff
en gisteren nog een semi fietskettingbotsing door iemand die van links kwam terwijl wij groen hadden. Gelukkig is er niks aan m’n fiets.

Dat klinkt echt als een hele enge, net goed gegaan situatie. Knap dat je zo hebt gehandeld! Wat een idioot in die andere auto. Ik vraag me echt af hoe die ander niet snapte dat hun gedrag een levensgevaarlijke situatie kan veroorzaken.

Gelukkig kon je daarna even stoom afblazen :slight_smile:

1 like

Bah wat een domme lul. Gelukkig ben je in orde! En ja, ik zou zeker vandaag nog gaan rijden, ook op de snelweg.
Bij dit soort situaties vind ik het altijd wel een fijn gevoel dat ik een dashcam in de auto heb hangen, misschien ook iets om te overwegen?

1 like

Ja, de meeste vrachtwagens hebben er tegenwoordig wel een denk ik. Maar voor jezelf is het ook altijd handig!
Succes als je vanmiddag nog de weg op gaat! Zet wat muziek op en probeer het te vergeten. :muscle: