Het leed dat deelnemen in het verkeer heet

Je hebt op de A27 een 2-baans snelweg waar je 130 mag. Er gebeurde daar vanochtend een kleine botsing op de linkerbaan en toen stopten die 2 auto’s en stapten de bestuurders uit. Het zag er doodgevaarlijk uit dat ze daar liepen, maar ik weet eigenlijk niet wat de regels zijn in zulke situaties?

Same here :neutral_face::joy:

Net was er iemand die de hele tijd links bleef fietsen op het fietspad. Iedereen bellen en alles maar ze bleef gewoon daar fietsen. Echt wtf? Hele opstopping.

Ik kan die posters niet meer vinden online, maar er was een tijdje zo’n hele campagne ‘Blikschade? Zoek een P!’
Er is geen specifieke regel, maar het is natuurlijk hoogst onverstandig om midden op een snelweg stil te gaan staan en rond te wandelen. Als je kan rijden moet je zo snel mogelijk wegwezen en bij het eerstvolgende tankstation samen de formulieren invullen, als je niet kan rijden zet je je auto op de vluchtstrook en ga je zelf achter de vangrails staan, want binnen de vangrails is levensgevaarlijk gebied.

1 like

Duidelijk.
Wat als je op de linkerbaan pech krijgt en niet meer verder kunt? Hoe kom jij / je auto op de vluchtstrook?

Pff ja en dan vooral op rotondes terwijl het heel druk is en je al even staat te wachten

Alarmlichten aan. In het midden tussen de vangrails gaan staan. Het liefst met een felgekleurd hesje aan. Politie bellen.

1 like

Niet persé leed… of wel! Rekening van 700 :sob: maar wij stonden op vakantie met pech aan de vluchtstrook, niet op een super chille plek in een bocht, maar we konden niet ver. Echt super veel vrachtwagen toeterden… vroeg me af of ze onze plek onhandig vonden maar waar we niks aan konden doen of een soort van sein dat ze het door hebben gegeven? Er kwam namelijk nog redelijk snel iemand… Iemand enig idee?

1 like

Huh ik snap het niet? Waar is de rekening van? Van het feit dat je in een bocht op een gevaarlijke plek stond?
Ik denk dat claxonneren was om jullie te waarschuwen dat jullie gevaarlijk stonden. Was de auto helemaal uitgevallen en niet meer te starten? Of te duwen? Al was het maar 110m?

Hoe kom je erbij dat ze voor jullie de hulpdiensten zouden bellen?

Ik heb een keer een auto tegen de linkervangrail geparkeerd, je moet vooral (wat @SayMyName ook zegt) supersnel uitstappen aan de kant van de vangrail, achter de vangrail wachten, gevarendriehoek neerzetten een stuk achter je auto en wachten tot de politie de hele snelweg stillegt zodat je je auto naar de vluchtstrook kan duwen.

1 like

Ik zou persoonlijk niet een gevarendriehoek gaan neerzetten op een weg waar je 130km/h mag. Maar als het rustig is of je het veilig kan doen zou ik het wel proberen.

1 like

Nee de rekening was van de kapotte auto, maar nee duwen kon niet en we stonden ook wel op de vluchtstrook. Mijn vriend zei dat hij dacht dat ze een soort pieper hebben voor pech op de weg, zodat de hulpdiensten dan een exacte locatie ook weten. Iemand moet ze wel ingelicht hebben namelijk, want we hadden zelf de alarmcentrale nog niet kunnen bereiken.

1 like

In Nederland kijkt Rijkswaterstaat ook mee dmv camerabeelden. Ze kunnen dan een auto van Rijkswaterstaat die in de buurt is naar de locatie van het ongeluk / pechgeval sturen.
Ik kwam ooit in een slip op de snelweg en toen was Rijkswaterstaat ook gekomen omdat collega’s op de meldkamer hem hadden gestuurd zei hij.

1 like

Mensen die op een smalle linkerbaan (2m) per se links willen rijden, maar dat eigenlijk niet durven waardoor ze dan maar in het midden gaan rijden. :mad:

Hahah zo’n rijlesleraar heb ik ook, heel chill. Laatst schold hij een (niet-turkse) man uit in het Turks :joy:

1 like

Vandaag kennis gemaakt met mijn ABS. Ik heb een nieuwe lease auto van 4 maanden oud en ik was zo zo blij dat die remmen goed zijn

4 likes

Haha heerlijk is dat.
Ik probeer altijd met dat soort mensen die dan rechts gaan inhalen omdat links te langzaam voor ze gaat, de ruimte voor me zo klein mogelijk te maken zodat ze niet voor me kunnen schieten en alsnog netjes aan moeten sluiten op de linkerweg achter mij ergens.

2 likes

Ik werd vandaag op de snelweg ingehaald via de Vluchtstrook. Ik schrok me kapot. Zo’n hekel aan ongeduldige mensen

dit is gewoon echt kut? rij gewoon 50, dat is al irritant genoeg

3 likes

Er zullen altijd 2 soorten mensen in het verkeer zijn. De een houdt zich netjes aan de regels en vindt het irritant als anderen dat niet doen en dat hij mag optreden als agent tegen overtreders. De ander is de overtreder en vindt dat een ander niets te maken heeft met zijn rijstijl.
Deze mensen zullen het nooit met elkaar eens worden.

2 likes