Ik reageer even omdat ik dit heel herkenbaar vind, niet perse omdat ik zinnig advies heb haha.
Ik heb nog deels een gebroken hart, dat speelt ook zeker mee. Maar ik ga heel erg heen en weer tussen me niet voor kunnen stellen ooit echt een kind te hebben omdat het je leven zó ingrijpend veranderd en aan de andere kant; heel erg bang zijn dat ik nooit meer iemand tegenkom waarmee ik ooit kinderen zou willen.
Soms ben ik er een poosje van overtuigd dat het echt prima is zo, dat ik sterk en onafhankelijk ben en ergens misschien ook niet echt denk een goede moeder te kunnen zijn. Ik heb veel tijd voor mezelf nodig, ben snel geïrriteerd als ik die ruimte niet heb etc.
Maar dan ineens een zwangerschapsaankondiging of iemand die helemaal verliefd is en richting huisje boompje beestje aan het gaan is en ik weet ineens niet meer wat ik nu echt wil voor mezelf.
Lang verhaal kort, ik denk in mijn geval dat het wel een soort coping is. Ervoor zorgen dat je een bepaald verlangen niet laat groeien zolang er geen uitzicht is op dat dat verlangen vervuld gaat worden. Maar misschien dat het hinken van het ene naar het andere uiterste ook wel deels komt door hoe je als persoon bent, jezelf ziet. Ik heb bijv nooit geroepen dat ik perse moeder wil worden, je hebt vrouwen die dat vanaf klein meisje of puber al willen. Dat maakt denk ik ook wel dat het écht zo kan zijn dat het niet zo’n geïnternationaliseerde wens is waardoor je nu beide opties afweegt maar nergens 100% van overtuigd bent?