Het leed dat single zijn heet

Wow, dit is exact wat een vriendin me gisteren zei toen ik haar vertelde dat ik toch wel jaloers was op een andere vriendin waarbij het daten zo gemakkelijk ging.
En je hebt gelemaal gelijk!

3 likes

Ik vind single zijn in mijn 30s moeilijker dan mijn 20s. Voorheen waren er zo vaak nog feestjes of spontane borrels. Nu hebben al mijn vriendinnen een partner en velen ook al kinderen, waar door mijn weekenden veel leger zijn. Ik merk dat ik het daar heel moeilijk mee heb (helemaal net na een break met een langdurige date). Voel me dan soms zo intens eenzaam :frowning:
Hoe vullen andere singles hun weekend in?

12 likes

Ja ik merk dit ook wel. Zit (nog) wel in een fase dat er gelukkig nog wel wát vrienden single zijn maar als we nu spontane (of minder spontane) borrels/feestjes houden dan zijn we standaard maar met 3 ipv de vroegere 10 ofzo plus het initItief komt 99% van de keren van de singles. Terwijl de niet singles wel altijd lopen te zeiken dat ze zo weinig leuke dingen doen. Tja, elk weekend op de bank zitten met je partner is ook een keuze :woman_shrugging:. Maar ben om bovenstaande reden wel altijd een beetje bang om als laatste single over te blijven.

Oh nog ff een edit: wat ik ook merk aan single zijn als dertiger in vergelijking met een paar jaar terug is dat ik vaker het gevoel heb dat ik het derde wiel aan de wagen ben. Zowel bij familie als vrienden. En weet heus wel dat dat tussen m’n oren zit. Maar vind het echt jammer dat ik aan sommige vrienden echt bewust moet vragen of we ook zonder partners kunnen afspreken, dat is toch gewoon anders.

4 likes

(Groeps)sport en werken wanneer het kan! Doordeweeks vrij vind ik fijner, overal rustig.
Maar herken het gevoel, als ik dan stelletjes koffie zie drinken op een terrasje op zaterdag/zondagochtend ben ik stikjaloers. Ben dat zelf ook vaak geweest maar wil het weer.

1 like

Herken dit helemaal! Vind het ook best frustrerend soms, als je single bent moet je echt dingen plannen wil je het weekend wat te doen hebben, in een relatie heb je toch soort van zelfsprekend altijd iemand om leuke dingen mee te doen ofzo? Met z’n tweeën thuis niksen voelt ook meteen minder triest dan alleen voor mijn gevoel.

Ik werk om het weekend, dus de weekenden dat ik vrij ben probeer ik altijd wel “op tijd” te vullen door met vriendinnen af te spreken en naar mijn moeder te gaan. Veel van mijn vriendinnen hebben wel een relatie maar spreken nog net zo makkelijk af in de weekenden, mits we het een beetje bijtijds afspreken. De momenten alleen thuis waardeer ik dan in zo’n weekend juist ook en ik maak er dan zelf gewoon een fijne avond/middag van: kaarsjes aan, leuke serie/film kijken, hapjes, wijn/speciaalbier erbij, gamen, boek lezen. Kan daar juist ook echt van genieten mits het zich afwisselt met sociale activiteiten. En misschien gek maar door te forummen voel ik me ook vaak minder alleen.

10 likes

Ik las laatst iets over ‘serial monogamy’ en alhoewel ik het niet al te serieus neem (research omvatte een paar blogposts en wat artikelen) herkende ik dit toch wel enigszins bij anderen. Van die vriendinnen die áltijd een relatie hebben, maximaal drie of vier maanden single zijn tussen lange relaties in - ik snapte er ook nooit iets van.

Serial Monogamy: Definition, Pros, and Cons - Supportiv (kort artikeltje erover)

Ken die vriendinnen ook eigenlijk niet zonder vriend. Vroeger kon ik er wel eens jaloers op zijn inderdaad (“waarom zij wel en ik niet?”) maar inmiddels toch wel iets van teruggekomen.

4 likes

:pensive: Op dit moment baal ik best wel dat ik single ben (oké wel vaker) en alleen woon, want ik zou nu graag even niet alleen zijn en van een partner bemoedigende woorden dat het wel goed komt en dat ik niet bang hoef te zijn.

En vorige week toen ik ziek was, toen vond ik het ook best wel kut.

5 likes

Je hebt toch een fwb? Kan hij daar niet in voorzien?

1 like

Nee, helaas is dat vrij ingewikkeld. Heeft overigens niets met hem te maken.

3 likes

Thanks, ik denk dat de herkenbaarheid ook al fijn is!

1 like

Dat vind ik super gierig van hen?!

7 likes

Ja eh dikke doei, dan gaat er een stel maar op de slaapbank hoor. Hallo, we hebben inmiddels toch wel de leeftijd bereikt waarbij iedereen gewoon een degelijk bed krijgt?

6 likes

Dikke doeiiii je hebt ook recht op een eigen kamer

3 likes

Ik wilde precies dit posten vandaag! Toevallig

3 likes

Oké, maar je mag zeker ook niet minder betalen omdat jij op de bank slaapt en zij in een kamer? Wat een omgedraaide wereld zeg, belachelijk. Ik zou niet meer meegaan eigenlijk

8 likes

Wat is het verschil nou, iedereen een tientje meer, maar ook veel meer comfort voor iedereen? Komen ze de kamer in terwijl jij op de slaapbank slaapt?

1 like

Oké dus zij willen voor jouw comfort niet meebetalen maar jij betaalt wel mee voor hun comfort… ik zou zeker op je strepen gaan staan, je hebt echt volledig gelijk om gewoon een kamer te willen hoor.

31 likes

Ik vind dit echt aso hoor. Het gaat niet om de grootte van de kamer maar de comfort van een eigen plek. Stelt zeker ook niemand anders voor “joh wij slapen wel op de slaapbank, zodat jij een eigen kamer hebt?” Want als stel heb je wel ineens meer recht op een eigen plek om je terug te trekken dan iemand die alleen mee is?

Wij zijn ook wel eens met 5 vriendinnen weg geweest en dan viel alles met 4 bedden en een slaapbank in een gezamenlijke ruimte gewoon af hoor.

9 likes

Eh waarom denken ze dat je zin hebt om een kamer te delen met een stel waar je geen deel van uit maakt?! Echt heel erg raar! Ik zou staan op een eigen kamer, laten ze even gauw normaal doen.

Vinden ze trouwens allemaal dat dit normaal is of is er ook wel iemand die meer aan jouw kant staat? Dan kan je die polsen en vragen om het gesprek aan te gaan. Samen sta je misschien wat sterker.

Als je nou met twee singles bent snap ik nog wel dat je zegt die kunnen wel samen ene kamer delen. Een eigrn bed lijkt me ook dan wel het minimale.

6 likes

Het is al gezegd maar ik vind het ook echt absurd dat niet een ander stel evengoed met zn 2en op de slaapbank in de woonkamer kan.

5 likes