Het leed dat single zijn heet

Jeetje klinkt voor mij ook zo herkenbaar, en juist het feit dat ik in mijn omgeving de énige ben die niet al 18392 jaar in een relatie zit voel ik me soms nog eenzamer.
Voor nu een hele dikke knuffel, wat hierboven is gezegd, soms mag je er echt wel even kut om voelen. Hoop dat je je gedachten vandaag wat kan verzetten :slight_smile:

1 like

Ik herken alles wat je zegt, toen met mijn eerste break-up. Het is super zwaar en wordt inderdaad door iedereen onderschat als je niet in die situatie zit. Ik merk het zelfs hier op het forum dat dit soort situaties worden onderschat.

Het gaat echt in vlagen, net als je denkt dat het even beter gaat dan val je voor je gevoel weer helemaal terug. Dit hoort bij het proces en je valt echt niet helemaal terug, ook al voelt dat soms even zo. Ik ben een voorstander van er door heen gaan en alles accepteren en toelaten zoals je het voelt maar dit doet ook het meeste pijn.

Lieve @lapzwans, er komen betere tijden ook al lijkt dat nu helemaal niet zo. Ik hoop echt dat je je snel beter voelt

6 likes

Aah ik herken mezelf hier echt in… Wat ik heb geleerd is dat ik dit gevoel niet moet onderdrukken. Dat heb ik vaak genoeg geprobeerd (door leuke dingen te doen, veel met mensen af te spreken, zodat ik nooit alleen thuis was om te kunnen piekeren) maar dan kwam het keihard 10x zo erg terug…

Maar aan de andere kant moet je er ook niet te veel in blijven hangen. Ik heb er veel over gelezen en ben er o.a. achter gekomen dat een hevige emotie maar 90 seconden duurt (volgens mij kun je dat wel via Google vinden). Dus als je heel boos/verdrietig bent, is die emotie na 90 seconden uit je lichaam. Als je het daarna nog zo voelt, is dat omdat je het gevoel zelf ‘voedt’ met je gedachten. Ik vond dit wel een eye opener (al heb ik altijd al wel geweten dat ik een piekeraar ben). Nu is dit natuurlijk geen oplossing voor de gedachten die je hebt, maar misschien wel voor het verdriet dat je soms voelt, dat stomme gevoel in je maag/op je schouders. Ik had dat gevoel “vroeger” uuuren achter elkaar, soms wel dagen onafgebroken. En dat heb ik nu nooit meer! Heel stom misschien, maar als ik me zwaar kut voel, zet ik een timer van 5 minuten en dan mag ik helemaal losgaan qua emoties. Maar na die 5 minuten herpak ik mezelf en ga ik verder naar mn gedachten. Hiervoor heeft het boek ‘De kracht van het Nu’ mij heel erg geholpen. We zijn eigenlijk altijd in ons hoofd bezig met het verleden of de toekomst, maar zelden met het heden. Daarom vinden we spannende activiteiten zoals in een achtbaan gaan etc. leuk. Omdat we dan alleen maar bezig zijn met het ‘nu’ en niet piekeren (ok misschien piekeren over of het karretje losschiet, maar you get the point hahah). Ik probeer me nu meer te focussen op het heden dan op ‘wat als…’ of ‘ja maar toen’.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. En weet dat je echt niet de enige bent. Iets met gedeeld smart :wink: Hopelijk voel je je snel weer beter!

9 likes

o wow, hoe kun je na die 5 minuten de knop omzetten? Gewoon in praktische zin? Ik kan dat echt niet denk ik.

Dit heeft bij mij ook echt jaren geduurd hoor, voordat dat lukte! Mindfulness-achtige oefeningen helpen mij, maar vooral m’n gedachten naar het ‘nu’ brengen helpt me. En misschien komt het ook wel omdat ik al ontelbaar veel tegenslagen heb gehad in de liefde… wellicht ben ik daardoor immuun geworden voor die nare gevoelens :joy:

2 likes

Niet een like vanwege je liefdesleed maar meer een like als steun. Ik hoop dat je snel de liefde mag vinden of heel gelukkig mag worden zonder.

Ik hoop eigenlijk steeds meer op het laatste, want ik wil niet meer afhankelijk zijn van een of andere schijtvent met hoe ik me voel.

1 like

Inderdaad dat laatste. Ik ben hier heel slecht in, maar na veel relatieleed de afgelopen jaren wil ik mijn gevoel niet laten bepalen door een ander. Maar ik kan dat zo slecht op dit moment.

2 likes

Het lukt mij ook niet nu, maar ik wil er weer aan werken want ik ben daar wel geweest afgelopen september / oktober.

2 likes

@lapzwans Heel herkenbaar! Dikke knuffel!

@BepBrul Ik ga jouw post echt opslaan!

2 likes

Ja ik niet. Kom uit een hele lange relatie en merk dat ik telkens opzoek ben en wanneer het anders loopt dan ik dacht of voelde, ik me meteen slecht voel.

Hoop echt dat je het weer snel terug hebt. Aangezien ik me voor kan stellen hoe heerlijk dat is.

1 like

Wat bedoel je met “ik niet”?

Oh dat staat er best debiel. Dat ik daar nog nooit geweest ben. Dat ik door die lange relatie me altijd een soort van afhankelijk van een ander heb gevoeld.

1 like

Hm is het nog maar kort uit? Klinkt echt super stom maar geef het de tijd en sommige komen er nooit, want sommigen vinden meteen weer de juiste partner en hoeven er ook nooit te komen.

Ik heb precies dit. Heb helaas verder niets zinnige te zeggen. Wel een dikke knuffel voor jou!

2 likes

Ooh ik herken me zo erg in het hele verhaal! Poepchagrijnig word ik ervan.

Knuffel voor jou, ik hoop dat je deze week heel random een leuke man tegen het lijf aan loopt.

2 likes

Oh ik snap je helemaal en dit is ook allemaal zo herkenbaar.

Mensen uit een relatie die binnen no time weer de volgende tegenkomen. Mensen die zeggen dat je vooral niet te hard moet willen, want dan gebeurd het niet. Het gebeurd pas als je er niet mee bezig bent :wink::wink::wink::wink::wink: meiden die al 2 jaar single zíjn en het nu echt wel eens tijd vinden voor een relatie of klagen dat ze al zolang zingle zijn :roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:

een tijd geleden zei een vriendin dat het haar zo leuk zou lijken als ik een relatie zou hebben en we dingen met z’n vieren konden doen en dat lijkt me ook gewoon zo leuk :(.

Ik geloof nog steeds dat we allemaal iemand vinden, ook jij, maar hopelijk duurt het niet nog 10 jaar.

7 likes

Mweh ik mis iemand om tegenaan te kruipen. Stom.

2 likes

Oh meiden, bedankt voor alle reacties. Had gisteren geen tijd om likes uit te delen/te reageren door werk, maar heb ze wel allemaal gelezen en was echt fijn om me iets minder alleen te voelen, en ook dat mn gevoelens erkend worden/er mogen zijn. Heeft me echt veel geholpen, bedankt.
@Evi-lena ook dat jij beschrijft dat je soms plotseling een terugval kan hebben gaf me rust. Vooral de weekenden zijn moeilijk, omdat ik hem toen zag en geen afleiding heb etc.
@BepBrul Bedankt voor je uitgebreide post, heb ‘m ook even opgeslagen. Vind die balans wel moeilijk: of ik negeer mn gevoelens compleet, of ik wentel mezelf er helemaal in.

Voel me vandaag al wel weer wat beter. Ga binnenkort op (een actieve) vakantie, dus dat helpt hopelijk.

2 likes

Fijn dat je je beter voelt. Wat goed van die vakantie, ga je alleen? En wat voor actiefs ga je doen? :grin:

De weekenden vind ik ook een struggle. Veel vrienden zitten vastgeroest naast hun partner op de bank

Met een vriendin ga ik hiken in USA!

Hoe gaat het nu met jou?

2 likes