Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Misschien een hele domme vraag. Kan je bij de planten die er al zijn ineens beestjes krijgen? Of krijg je dat na nieuwe aarde/plantjes?

Dat kan zeker, helaas :frowning:

Dus de planten die nu in huis staan kunnen ineens beestje krijgen? Hoe dan?

Door een open raam, meegenomen onder schoenen, op kleding, door huisdieren. Kan allemaal.

Ohnee!! Ik probeer echt voor de planten te zorgen en dacht dat ik nu goed zat. Heb namelijk eindelijk die verdomde rouwvliegjes uitgeroeid. Dit vind ik echt teleurstellend. Ga nu dus maar weer goed opletten en controleren.

Denk niet dat die kans supergroot is hoor. De meeste beestjes komen volgens mij door nieuwe planten en potgrond. Maar het kan in principe wel. Dus goed checken kan geen kwaad.

1 like

Als je goed voor je planten zorgt en ze gezond zijn zijn ze veel minder vatbaar voor beestjes, dus dat scheelt!

Ohja en let op dat je geen planten op de tocht hebt staan.

1 like

Dit komt door kalk enz in water, als je de pannekoekplantjes gedestilleerd water zou geven hebben ze dat niet. Maar het is dus absoluut niet erg.

1 like

Een tijdje geleden heb ik deze varen gekocht, maar alle bladeren krijgen die gekke randjes. Ik en varens zijn sowieso geen vrienden, maar dit is wel heel zielig. Staat anderhalve meter van een raam op het zuiden(met van dat matte plak folie) en is licht vochtig. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Ik denk dat de lucht niet vochtig genoeg is.

1 like

Is nu 70%. Zou het dan nog (veel) vochtiger moeten zijn? Anders verhuist ie maar naar de badkamer :slight_smile:

Dat zal de plant goed doen denk ik!

1 like

Een van mn monsteras ging niet zo lekker (te dicht bij het raam) maar ik zie nu dat hij weer blad maakt :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Mijn monstera’s zijn vooral bezig met luchtwortels groeien, de aanmaak van bladeren lijkt wel gestopt (dit jaar beide 1 nieuw blad). Is dat normaal? Ik heb ze al een paar jaar en ze ogen verder gezond, al hebben de meeste bladeren geen gaten maar dat vind ik geen probleem #loveallebladeren

Heb je ze in die jaren weleens verpot en/of nieuwe aarde gegeven?

1 like

Ja wel nieuwe aarde en pot, maar niet elk jaar. Wel in groeiseizoen heel af en toe plantenvoeding gegeven. De wortels komen nog niet eruit dus lijkt oke?
Misschien toch in een grotere pot zetten… ze zijn beide ongeveer 1m hoog en zitten in een pot van 16/20 cm doorsnede

Mijn kentia palm maakt twee nieuwe bladeren aan, echt bijzonder

2 likes

Omg is dit wolluis? :cry: En zo ja, is dat het beste te bestrijden door aan te stippen met spiritus?

Nee spint volgens mij! Wolluis is echt anders

Ik heb net bij de supermarkt een grote allocasia stringray gekocht voor €3 euro!

6 likes

Nee, spint!

Sprayen met spiritus en groene zeep. En in quarantaine zetten.