Het Plantentopic #2 (Deel 1)

En @Bergson bedankt. :cry:
Gelijk behandeld en in quarantaine gezet samen met mn bananenplantje. Hoop dat ik hem erbovenop krijg…

1 like

Welke supermarkt? :smile::smile:

Deen Lelystad hahaha!

Ze hebben daar nu best wel bijzondere planten, soms heel goedkoop en soms heel duur(€75 of €60). Ze hadden ook allocasia polly voor €2,50

1 like

Wauuuw !! Die winkel heb ik helaas niet in de buurt, anders was ik al onderweg nu hahah

Ik heb vandaag een heel aantal planten verpot en ik heb er meteen ook weer een paar gestekt. En nu zit ik met vijf tradescantia zebrina’s, drie citroengeraniums en drie philodendron birkins:

15 likes

70% in je woonkamer? Dat klinkt niet zo realistisch. Of staat ie boven een humidifier?

Het is een vrij standaard antwoord dat droge randjes = luchtvochtigheid, maar dat is niet altijd het geval. Luchtvochtigheid heeft invloed op de mate van verdamping van de bladeren en dat kan ervoor zorgen dat er teveel verdampt als de luchtvochtigheid te laag is. Maar als jij aangeeft dat de plant altijd lichtvochtige aarde heeft, dan denk ik niet dat dat het is. Ik zie een soort van kringen tussen het droge gedeelte en het wel goede gedeelte van het blad, dus ik zou eigenlijk eerder een soort ziekte (virus?) verwachten.

Ik heb laatst een mosstok gekocht, maar nu zie ik dat er allemaal beestjes uitkomen :sob:. Iemand enig idee wat dit is? Ik kan op Google weinig vinden, behalve dat het teken kunnen zijn :sob:? Maar dat lijkt me sterk toch?

Foto's

En voor de schaal:

Das geen teek iig. Lijkt me een torretje maar geen idee of het kwaad kan.

1 like

Is hij niet gewoon té nat ook, aan je foto te zien? Ik sproei niet op de bladeren maar erboven zodat het vernevelt. Bruine tips komen ook van van te hard water uit de kraan. Maarja, bruin kan van alles komen, van water, te weinig , te veel. Je krijgt ze iig niet meer goed dus afknippen en met de overige bladeren verder gaan!

Oh wow ik schrok ik dacht ook even een teek maar die heeft niet zulke sprieten denk ik. Het zal wel een torretje zijn.

1 like

Deze was eerst lekker aan het groeien, maar opeens werd ie erg sprietig. De stengeltjes groeiden wel hard, maar er kwamen geen blaadjes aan. Nu wordt die middelste ook al wat sprieterig.
Zijn er tips om 'm voller te laten groeien? Die rechter stengel was ook sprieterig, maar heb ik afgeknipt alleen komt er nu helemaal niks meer aan… (geen stengel en geen blaadjes).

2 likes

Meer licht en eigenlijk wil hij tegen een mospaal oid opklimmen. Van hangen worden de bladeren ook steeds kleiner. Is bij veel planten zo die worden gebruikt als hangplant maar in de natuur meestal klimmen.

3 likes

Thanks! Ik wist niet dat dit een klimplant was hehe

1 like

Jup, hebben een best wel heel oud huis met een vrij hoge luchtvochtigheid. Dit was wel tijdens een regenbui, maar nu staat die meter (misschien dat die niet goed is?) op 60%
Ik denk dan ook eerder dat het een soort ziekte zal moeten zijn want geen van m’n andere planten heeft zoiets geks.
Voor nu is ie verhuist naar de badkamer met daklicht, misschien dat ie daar van opknapt.

1 like

Haha snap ik! Hij wordt ook super vaak verkocht als hangplant net als zo veel andere planten en opzich kan het ook wel maar je krijgt wel snel dat hij dan ‘leggy’ wordt en meer ruimte overlaat tussen bladeren en kleinere bladeren maakt.

voorbeeld

En de golden pothos kan ook grotere bladeren krijgen met gaten als hij kan klimmen

7 likes

Zo leuk en spannend altijd als er een nieuw blad groeit :smile:

Mijn pannenkoekenplant wordt ook steeds groter, maar volgens mij heeft hij last van de droge lucht, de blaadjes zijn helemaal bobbelig en ‘knapperig’

Hoe doen jullie het trouwens met stof op planten? Al m’n planten hebben een klein stoflaagje, sproeien met water helpt er niet tegen. En heeft een plant daar last van?

1 like

Volgensmij vermindert een laagje stof wel de zuurstofopname, maar ik moet zeggen dat ik er zelf ook vrij lui mee ben

1 like

Ik las erover dat het voor de plant ook lastiger wordt om zonlicht op te nemen. Ik stof ze af met zo’n microvezel stofdingetje aan een steel of met een microvezeldoekje

1 like

Ik zet mijn planten af en toe onder de douche.

1 like

Maar hoe doe je dat dan? Gewoon zoals hij staat met pot en al onder de douche, of op z’n zij? Ik heb heb idee dat je m helemaal verzuipt als je m vol onder de douche zet met grond en al.