Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Iemand een idee hoe deze plant heet? Zonder naam uit de Hema meegenomen haha.

Ik zou ook zeggen dat het een Draecena is inderdaad! Wat vervelend dat ie zo slecht gaat.

1 like

Als ik Google op dat soort staan de bladeren wel mooi recht en soms zelfs omhoog. Maar je ziet dat deze meer een treurwilg lijkt. Dank voor je bevestiging. Had ik dat in ieder geval goed.

Ugh ik was zooo blij met het feit dat ik eindelijk mijn planten had verpot. Zie ik ineens bij de monstera en de lepelplant vliegjes omhoog komen. Nee :cry: Komt uit de potgrond denk ik. Verdorie.

Dit heeft mijne ook en bleek dat ik m verzopen had. Heeft een aantal dagen in een laag water gestaan. Misschien heeft ie ook te veel water gehad?

Heb nu dus al super lang geen water gegeven (denk al een maand). Om te kijken of dat beter of slechter werd. Maar hij is niet opgeknapt. Hoelang duurde dat bij jou?

Ohw dat is wel balen. Ik kwam er pas een paar dagen geleden achter, dus heb hoop dat de bladeren nog wat bijtrekken maar tot nu is het nog steeds een sneue plant…

1 like

Oké ik heb voor het eerst in m’n leven een plant gekocht. Het pannenkoekenplantje dat ik heb gekregen leeft na een aantal maanden nog dus dit kan ik misschien ook wel.

8 likes

M’n monstera variegata heeft inmiddels op 3 van de 6 bladeren bruine vlekken. Een is al bijna voor de helft gevuld met vlekken. Ik baal zo erg, heb lang getwijfeld om dit hoge bedrag uit te geven en nu is hij al zo snel helemaal bruin.
Hebben andere mensen dit ook?ben ook benieuwd als je dit niet hebt, waar je hem dan hebt gekocht? Misschien ligt het aan het tuincentrum waar ik hem heb gekocht.

Ja zonde! Hoe hoog is je luchtvochtigheid in huis waar hij staat?

Ik heb het afgelopen week gemeten en het is tussen de 44% en 50%

Ik zou er een luchtbevochtiger naast zetten en proberen het op minimaal 50% maar meer richting de 60% te houden voor een tijdje en kijken of nieuwe bladeren nog steeds bruin worden. Monstera’s houden wel echt van een hogere luchtvochtigheid en een te lage luchtvochtigheid kan ook op een normale Monstera bruine vlekken geven. In wat voor aarde mix staat hij en heb je hard kraan water / veel kalk in het water?

Dank je wel voor de tips!
Heb jij een tip voor een goede luchtbevochtiger die geen hoge piep heeft? Die van m’n ouders heeft heel de tijd zo’n hoge piep en dat vind ik zo storend.
Ik heb hem in normale binnenpotgrond staan en gebruik kraanwater. Er zit wel redelijk wat kalk in het water.
Zou ik die bladeren er beter af knippen of eraan laten?

@Klikhier dank je wel voor je reactie! Ik heb het idee dat die van jouw tuincentrum sterker zijn ofzo…

1 like

Ah oke normale grond dus er zit niet iets van perliet en schors in de aarde? Normale potgrond is niet zo luchtig en kan het water teveel vasthouden waardoor je sneller wortelrot kan krijgen. Zit hij wel nog in een plastic binnenpot met gaten in een normale/sier pot?
Qua luchtbevochtiger heb ik eentje van medis.ana: de UHW voor iets rond de 40 euro maar deze is niet voor al te grote ruimtes. Weet niet hoe groot de kamer is waar hij staat en wanneer hij bij vol vermogen op de grond staat wordt de vloer vochtig dus mocht je een houten vloer hebben wil je misschien opletten dat je hem hoog genoeg zet en misschien niet voluit.

1 like

Laatste loodjes van mijn nieuwe kentiablad

En weet iemand waarom dit blad dit doet?

Plant groeit verder enorm hard, krijgt genoeg water maar ook niet teveel, geen direct zonlicht en de luchtvochtigheid is 55%

2 likes

Hmm ik ga wat meer water geven dan, thanks!

Ik ben even helemaal kwijt wat dit zou kunnen zijn? Helpp. Ik heb dit blad al van de dieffenbachia afgehaald.

@Philo @Juuldie @Klikhier dank jullie wel voor de tips! Ik ga voor andere grond kijken en de luchtbevochtiger van m’n ouders lenen. Hij zit trouwens niet meer in de binnenpot.

Zijn dit niet gewoon stukjes potgrond en is het gewoon een oud blad?

Nog een tipje, ik weet niet of je je plant soms sproeit? Want blijkbaar is dit echt een no go bij planten met veel wit omdat dit kan schroeien en bruine plekjes kan veroorzaken. Ik sproeide zelf altijd voor de luchtvochtigheid, maar voorzichtig zijn dus!

2 likes