Het Plantentopic #2 (Deel 1)

@suus dan denk ik nog in deze pot laten, ik heb er nog niet zoveel verstand van :sweat_smile:. Ik ben wel sinds kort lid van een Facebook over de variegata, dus probeer meer te leren.
Hier hebben ze helaas geen binnenpotten om mee te nemen bij het tuincentrum.

@Sjern wist ik ook niet, de medewerker zei dat het binnenpotten waren. Deze zijn het: https://www.intratuin.nl/elho-green-basics-kweekpot-o15cm-living-black.html

En bij de kweekafdeling vaak ook wel in tuincentrum. Ik bewaar ze ook altijd als ik een plant verpot dus heb inmiddels een enorme voorraad. Allemaal te kleine potjes ook :see_no_evil:.

2 likes

Misschien hydrokorrels als onderste laagje in de pot leggen en daarbovenop de binnenpot? Dan kan het water altijd weg en kunnen de wortels het eventueel nog opzuigen als ze het later nodig hebben.
Voor de rest zou ik hem niet nog een keer verpotten als je dat de voorbije maanden al hebt gedaan, geeft alleen onnodig stress en monstera’s staan wel graag een beetje rootbound zoals je al zei :slight_smile:

1 like

Kan ik mijn bananenplanten buiten zetten bij dit weer? Ik hou namelijk alle gordijnen overdag gesloten om de warmte buiten te houden, maar hierdoor krijgen ze uiteraard geen licht. Ik heb ze dan maar buiten gezet, maar ik zag online dat dit misschien geen goed idee is. Wat denken jullie?

Mijn buren hebben er twee buiten staan en hoewel ze er lekker van groeien, verbranden de bladeren inderdaad wel.

Ik zou het niet doen. M’n moeder had dit idee ook vorige week en meerdere bladen zijn verbrand.

Oh die trips wat een hel. Ze waren even weg maar nu is weer een plant halfdood en spotte ze net ook op bladeren van mn monstera. Ze zijn weer terug joepie. Nu dagelijks in de gaten houden dan maar? Ik weet het niet meer. Er zijn al drie planten doodgegaan. En mn monstera is ook echt gehavend, steeds weer een blad eraf. Terwijl dat echt mn trots is :sob: zo groot en vol en nu takelt hij langzaam af.

Wist niet dat dit bestond maar had ff gegoogled en in een artikel stond dat er twee waren in Rotterdam, Watergeusstraat en Breitnerstraat.

Jammergenoeg kan ik er geen in Amsterdam vinden, dus als iemand weet waar nog meer van die kastjes zijn.

1 like

Ik weet niet of je hier tegen ben of het al geprobeerd hebt maar mijn trips waren weg na 3x hiermee spuiten
bladinsect_800_ml__gebruiksklaar_ecokuur_1555396827_1-450

2 likes

Ja ik heb nu de derde keer ingespoten met spuritz r dus fingers crossed! Maar dank voor de tip

Zo kut! Ik was op vakantie en toen ik terug kwam zat de mega monstera op mijn werk ook vol met trips. Mijn collega heeft dat nooit gezien, dus die was al niet meer te redden. Heb er nog een stek vanaf kunnen halen zonder trips en de rest moet nu de container in.

1 like

Omg op mijn oma. Ze heeft deze Hoya maanden geleden buiten gezet en nooit meer water gegeven. Ik mocht hem nu hebben en hopelijk kan ik hem oplappen.

4 likes

Een bromelia toch? Als die is uitgebloeid verschijnen vaak die baby’s aan de buitenkant van de plant of tussen de onderste bladeren. Je kan gewoon doorgaan met de plant goed verzorgen, en als de stekjes groot genoeg zijn (ongeveer de helft van de hoogte van de moederplant oid) kun je ze in een eigen pot zetten. Daar groeit dan als het goed is ook een bloem uit het midden. Duurt wel vrij lang allemaal :slight_smile: De moederplant sterft af, die bloeit maar 1 keer dacht ik.

2 likes

Oneee mijn alocasia stingray heeft opeens 3 (!) gele bladeren. Normaliter ook wel af en toe eentje als er een nieuw blad is bijgekomen, maar nu echt 3 tegelijk.
Kan dit al zo snel gebeuren na een paar dagen weinig licht (rolluiken dicht gehouden ivm met de hitte) of doe ik iets anders fout?

Oh ik dacht dat ik daar wel goed op had gelet afgelopen week, de grond is ook gewoon vochtig en de andere stengels staan juist zo goed rechtop.
Maar nu weet ik het niet meer haha😅

Ok is de enige manier om spint te voorkomen nooit meer mijn ramen of balkondeur openzetten om te luchten :sob:? Mijn schefflera’s en money tree waren laatst de lul en die zijn wel weer ok denk ik. Spuit ze nu regelmatig in met de plantenspuit! Ook gedaan bij mijn olifantsoor, want die staat nu dichter bij de raam. ONTDEK IK ER NET SPINT OP terwijl ik dus braaf bevochtigd heb. Will it ever end? Iemand nog ultieme tips om deze ellende vooral te voorkomen?

Gewoon je vinger erin steken om te kijken of het droog is en zo ja een scheut water. Meestal geef ik water tot de hele bovenkant vochtig is geworden.

1 like

Hoe groot zijn ze en hoe warm is je huis? Voor mijne zou het te weinig zijn maar die zijn groot in een bloedheet huis.

Weet iemand wat dit zijn?
Gekleurde vetplant zou ik graag ook willen hebben (dit is bij schoonmoeder) en dat andere plantje heeft zij gekregen van een vriendin die zei dat het heel bijzonder was maar wij hebben geeen idee.

grote fotos

Die bovenste is Roze vet kruid of Phedimus spurious. Ken je de app ObsIdentify? Daarmee kun je foto nemen en laten determineren. Goed dichtbij geeft een zekerder resultaat!